Ik ben nog steeds niet benaderd door UPC, dus moet ik me "behelpen" met de schotel.
Mijn satellietontvanger is een Humax HD-CI2000 en de tv is een 42PF9830/10 (uiteraard met een echte 1920x1080 resolutie).
Ik heb mijn "HD Ready" 82 cm Sony met 1388x768 nep-HD resolutie maar op de slaapkamer gezet: niet te vergelijken.
Ik kan o.a. "BBC HD" en "Premiere HD Sport" ontvangen.
Beide zenders zenden hetzelfde beeld uit tijdens voetbalwedstrijden van het WK, maar als ik schakel tussen beide zenders zie ik toch een duidelijk verschil in beeldkwaliteit.
Bij Premiere zijn er veel beeldstoringen en digitale artefacten. Je ziet op deze zender duidelijk de tekortkoming van MPEG4. Iedere seconde ververst het beeld volledig, tussentijds verversen alleen de veranderingen. Tijdens de volledige verversing "schudden" gedeeltes van het beeld even en bij scenewisselingen "regent" de nieuwe scene over het oude beeld.
Het beeld van de BBC is veel strakker, al zie je ook hier in de effen vlakken wel enige blokvorming (de zgn digitale artefacten).
De BBC zendt duidelijk met een hogere bitrate uit terwijl Premiere meer bespaart op de ruimte..
Ik kijk nu HEEL kritisch: natuurlijk zijn beide plaatjes prachtig, maar er zijn dus zichtbare verschillen.
Overigens zenden beide zenders uit in 1080i, waardoor het "true HD" scherm volledig benut wordt. Ik heb de Sony ook nog even aangesloten, maar dan zie je practisch geen verschil tussen beide zenders. De resolutie van een HD Ready toestel is hiervoor te laag.
Dat is een hele grote aanloop naar mijn vraag:
Hoe is de beeldkwaliteit op de HD box van UPC?
Ik ben geïnteresseerd in mensen die zowel schotel als kabelontvangst hebben en kunnen ontvangen met een echte 1920x1080 ontvanger.
Ook al omdat de kabelaars hebben besloten om in 720p i.p.v. 1080i uit te zenden. Dit uitzenden in 720p heeft NIETS te maken met zogenaamde internationale afspraken (wat een onzin, kijk maar naar BBC en Premiere), maar ALLES met het beperken van de bandbreedte. ZE BEGINNEN NU AL!
Het beeld op de oude boxen is natuurlijk afschuwelijk. Er moet veel te veel gewoekerd worden met de beschikbare bandbreedte en daar komt nu ook nog HDTV bij. Het is logisch dat veel mensen beginnen te klagen op dit forum. Die tekortkomingen zie je zelfs op een ouderwetse 4x3 beeldbuis!
Beeld en geluid zijn al jaren mijn hobby. Een ander gaat op vakantie en ik geef het uit aan apparatuur. De vraag is serieus en zeker niet "patserig" bedoeld. Ik ben niet rijk, daarom alsjeblieft geen flauwe opmerkingen, die kan ik zelf wel verzinnen!
Mijn satellietontvanger is een Humax HD-CI2000 en de tv is een 42PF9830/10 (uiteraard met een echte 1920x1080 resolutie).
Ik heb mijn "HD Ready" 82 cm Sony met 1388x768 nep-HD resolutie maar op de slaapkamer gezet: niet te vergelijken.
Ik kan o.a. "BBC HD" en "Premiere HD Sport" ontvangen.
Beide zenders zenden hetzelfde beeld uit tijdens voetbalwedstrijden van het WK, maar als ik schakel tussen beide zenders zie ik toch een duidelijk verschil in beeldkwaliteit.
Bij Premiere zijn er veel beeldstoringen en digitale artefacten. Je ziet op deze zender duidelijk de tekortkoming van MPEG4. Iedere seconde ververst het beeld volledig, tussentijds verversen alleen de veranderingen. Tijdens de volledige verversing "schudden" gedeeltes van het beeld even en bij scenewisselingen "regent" de nieuwe scene over het oude beeld.
Het beeld van de BBC is veel strakker, al zie je ook hier in de effen vlakken wel enige blokvorming (de zgn digitale artefacten).
De BBC zendt duidelijk met een hogere bitrate uit terwijl Premiere meer bespaart op de ruimte..
Ik kijk nu HEEL kritisch: natuurlijk zijn beide plaatjes prachtig, maar er zijn dus zichtbare verschillen.
Overigens zenden beide zenders uit in 1080i, waardoor het "true HD" scherm volledig benut wordt. Ik heb de Sony ook nog even aangesloten, maar dan zie je practisch geen verschil tussen beide zenders. De resolutie van een HD Ready toestel is hiervoor te laag.
Dat is een hele grote aanloop naar mijn vraag:
Hoe is de beeldkwaliteit op de HD box van UPC?
Ik ben geïnteresseerd in mensen die zowel schotel als kabelontvangst hebben en kunnen ontvangen met een echte 1920x1080 ontvanger.
Ook al omdat de kabelaars hebben besloten om in 720p i.p.v. 1080i uit te zenden. Dit uitzenden in 720p heeft NIETS te maken met zogenaamde internationale afspraken (wat een onzin, kijk maar naar BBC en Premiere), maar ALLES met het beperken van de bandbreedte. ZE BEGINNEN NU AL!
Het beeld op de oude boxen is natuurlijk afschuwelijk. Er moet veel te veel gewoekerd worden met de beschikbare bandbreedte en daar komt nu ook nog HDTV bij. Het is logisch dat veel mensen beginnen te klagen op dit forum. Die tekortkomingen zie je zelfs op een ouderwetse 4x3 beeldbuis!
Beeld en geluid zijn al jaren mijn hobby. Een ander gaat op vakantie en ik geef het uit aan apparatuur. De vraag is serieus en zeker niet "patserig" bedoeld. Ik ben niet rijk, daarom alsjeblieft geen flauwe opmerkingen, die kan ik zelf wel verzinnen!