• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Hoe is de beeldkwaliteit van de HD box?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Berichten
91
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik ben nog steeds niet benaderd door UPC, dus moet ik me "behelpen" met de schotel.
Mijn satellietontvanger is een Humax HD-CI2000 en de tv is een 42PF9830/10 (uiteraard met een echte 1920x1080 resolutie).
Ik heb mijn "HD Ready" 82 cm Sony met 1388x768 nep-HD resolutie maar op de slaapkamer gezet: niet te vergelijken.
Ik kan o.a. "BBC HD" en "Premiere HD Sport" ontvangen.
Beide zenders zenden hetzelfde beeld uit tijdens voetbalwedstrijden van het WK, maar als ik schakel tussen beide zenders zie ik toch een duidelijk verschil in beeldkwaliteit.
Bij Premiere zijn er veel beeldstoringen en digitale artefacten. Je ziet op deze zender duidelijk de tekortkoming van MPEG4. Iedere seconde ververst het beeld volledig, tussentijds verversen alleen de veranderingen. Tijdens de volledige verversing "schudden" gedeeltes van het beeld even en bij scenewisselingen "regent" de nieuwe scene over het oude beeld.
Het beeld van de BBC is veel strakker, al zie je ook hier in de effen vlakken wel enige blokvorming (de zgn digitale artefacten).
De BBC zendt duidelijk met een hogere bitrate uit terwijl Premiere meer bespaart op de ruimte..
Ik kijk nu HEEL kritisch: natuurlijk zijn beide plaatjes prachtig, maar er zijn dus zichtbare verschillen.
Overigens zenden beide zenders uit in 1080i, waardoor het "true HD" scherm volledig benut wordt. Ik heb de Sony ook nog even aangesloten, maar dan zie je practisch geen verschil tussen beide zenders. De resolutie van een HD Ready toestel is hiervoor te laag.

Dat is een hele grote aanloop naar mijn vraag:

Hoe is de beeldkwaliteit op de HD box van UPC?

Ik ben geïnteresseerd in mensen die zowel schotel als kabelontvangst hebben en kunnen ontvangen met een echte 1920x1080 ontvanger.

Ook al omdat de kabelaars hebben besloten om in 720p i.p.v. 1080i uit te zenden. Dit uitzenden in 720p heeft NIETS te maken met zogenaamde internationale afspraken (wat een onzin, kijk maar naar BBC en Premiere), maar ALLES met het beperken van de bandbreedte. ZE BEGINNEN NU AL!
Het beeld op de oude boxen is natuurlijk afschuwelijk. Er moet veel te veel gewoekerd worden met de beschikbare bandbreedte en daar komt nu ook nog HDTV bij. Het is logisch dat veel mensen beginnen te klagen op dit forum. Die tekortkomingen zie je zelfs op een ouderwetse 4x3 beeldbuis!

Beeld en geluid zijn al jaren mijn hobby. Een ander gaat op vakantie en ik geef het uit aan apparatuur. De vraag is serieus en zeker niet "patserig" bedoeld. Ik ben niet rijk, daarom alsjeblieft geen flauwe opmerkingen, die kan ik zelf wel verzinnen!
 
Hallo Jantje51.

Je geeft aan dat alleen mensen mogen reageren met een echte true HD (1920x1080) televisie.
Mag 1366x768 ook? Het is weliswaar geen TrueHD, maar zeker een forse vooruitgang op het oude PAL 576p.
Ik ben ook in het bezit van een Humax HDCI2000 sat ontvanger en ik kan alleen BBC HD bekijken (Premiere vond ik wat te duur om op te abonneren). In de voorronden kan ik dus enkele wedstrijden in HD bekijken, maar dat is nog altijd beter dan niets. Ben al digitale klant van UPC en zat niet bij de eerste 500 personen. Het valt ook wel heel erg op dat ER NOG GEEN ENKELE abonnee gereageerd heeft (ook niet in het andere topic) over de kwaliteit van de Philips DCR7000 welke UPC gebruikt. Hieruit kan ik snel een conclusie trekken dat UPC helemaal geen 500 boxen heeft aangesloten, maar slechts een handjevol decoders. Heel bedroevend. Ik denk dat 95% van de abonnees van UPC het zonder HD moeten stellen tijdens dit WK.

Dan nog over het beeld van BBC HD: erg goed, heel strak en je ziet als je goed kijkt af en toe wat wazige blokjes voorbijkomen. Maar verreweg beter dan het 16:9 Standard Definition signaal van Sport1 wat ik op het moment van schrijven bekijk (wedstrijd Trinidad Tobago - Zweden). Met HD zie je ook meer diepte. Ik heb mijn Humax standaard op 1080i staan (ondanks dat mijn toestel dit niet werkelijk kan weergeven), maar dit beeld is toch het beste. 720p vind ik veel minder en ziet er waziger uit. Al met al erg goed, geen haperingen waargenomen. Dit in tegenstelling tot abonnees van Casema, welke een ontvanger van Samsung hebben, ik lees verhalen van haperen, paars beeld e.d. Bij mijn Humax satontvanger heb ik daar geen enkele keer last van gehad. Maar zoals ook op satplaza.com te lezen is, HD via de Sat is beter en beter beschikbaar dan bij de kabelmaatschappijen waarbij UPC op de laatste plaats is geëndigd.
 
Jantje51 zei:
Ik ben nog steeds niet benaderd door UPC, dus moet ik me "behelpen" met de schotel.
Mijn satellietontvanger is een Humax HD-CI2000 en de tv is een 42PF9830/10 (uiteraard met een echte 1920x1080 resolutie).
Ik heb mijn "HD Ready" 82 cm Sony met 1388x768 nep-HD resolutie maar op de slaapkamer gezet: niet te vergelijken.
Ik kan o.a. "BBC HD" en "Premiere HD Sport" ontvangen.
Beide zenders zenden hetzelfde beeld uit tijdens voetbalwedstrijden van het WK, maar als ik schakel tussen beide zenders zie ik toch een duidelijk verschil in beeldkwaliteit.
Bij Premiere zijn er veel beeldstoringen en digitale artefacten. Je ziet op deze zender duidelijk de tekortkoming van MPEG4. Iedere seconde ververst het beeld volledig, tussentijds verversen alleen de veranderingen. Tijdens de volledige verversing "schudden" gedeeltes van het beeld even en bij scenewisselingen "regent" de nieuwe scene over het oude beeld.
Het beeld van de BBC is veel strakker, al zie je ook hier in de effen vlakken wel enige blokvorming (de zgn digitale artefacten).
De BBC zendt duidelijk met een hogere bitrate uit terwijl Premiere meer bespaart op de ruimte..
Ik kijk nu HEEL kritisch: natuurlijk zijn beide plaatjes prachtig, maar er zijn dus zichtbare verschillen.
Overigens zenden beide zenders uit in 1080i, waardoor het "true HD" scherm volledig benut wordt. Ik heb de Sony ook nog even aangesloten, maar dan zie je practisch geen verschil tussen beide zenders. De resolutie van een HD Ready toestel is hiervoor te laag.

Dat is een hele grote aanloop naar mijn vraag:

Hoe is de beeldkwaliteit op de HD box van UPC?

Ik ben geïnteresseerd in mensen die zowel schotel als kabelontvangst hebben en kunnen ontvangen met een echte 1920x1080 ontvanger.

Ook al omdat de kabelaars hebben besloten om in 720p i.p.v. 1080i uit te zenden. Dit uitzenden in 720p heeft NIETS te maken met zogenaamde internationale afspraken (wat een onzin, kijk maar naar BBC en Premiere), maar ALLES met het beperken van de bandbreedte. ZE BEGINNEN NU AL!
Het beeld op de oude boxen is natuurlijk afschuwelijk. Er moet veel te veel gewoekerd worden met de beschikbare bandbreedte en daar komt nu ook nog HDTV bij. Het is logisch dat veel mensen beginnen te klagen op dit forum. Die tekortkomingen zie je zelfs op een ouderwetse 4x3 beeldbuis!

Beeld en geluid zijn al jaren mijn hobby. Een ander gaat op vakantie en ik geef het uit aan apparatuur. De vraag is serieus en zeker niet "patserig" bedoeld. Ik ben niet rijk, daarom alsjeblieft geen flauwe opmerkingen, die kan ik zelf wel verzinnen!

En toch wil ik kwijt dat je niet zo minderwaardig moet doen tegen anderen...dat is dus wel patsen..
 
Premiere hoeft helemaal niet zo duur te zijn.
Zoek met Google eens op de woorden "TRex" en "Predator"........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan