• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Hirschmann ua 1000 f versterker instellen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ch3cker
  • Startdatum Startdatum
C

Ch3cker

Bij het lezen van bovenstaande topic titel zullen veel mensen zich direct afvragen "waarom heb je in godsnaam zo'n zware versterker?". Vandaar dat ik deze vraag eerst even zal beantwoorden alvorens aan mijn daadwerkelijke vraag te beginnen.

In mijn situatie komt er een coax kabel binnen in de meterkast, waarna deze naar 5 punten verdeelt moet worden :
1. Een modem (<1m)
2. Een UPC mediabox (<10m)
3. Een analoge TV (<20m)
4. Een UPC Horizon box (±70m)
5. Een (in de toekomst) UPC Horizon client, op dit moment analoog (±70m)

Uiteraard zijn aansluiting 4 en 5 het probleem. Op deze mediaboxen wil ik On demand kunnen gebruiken, en een zo goed mogelijk signaal krijgen.

Vandaar de aanschaf van deze versterker. Met de oude versterker (GHV 30) kon weliswaar op aansluiting 4 een UPC mediabox werken, maar de Horizon box had te weinig signaal om te kunnen installeren, en On Demand werkt ook niet. Ook is aansluiting 5 er dus recent bij gekomen.

Het probleem is nu als volgt. Gisteren heb ik de GHV 30 afgekoppeld, en de UA 1000 F aangesloten. Aansluiting 4 kreeg hierdoor opeens haperend beeld, en dus een slechter signaal dan met de GHV 30. Hierna heb ik de UA 1000 F opengemaakt en wat dingen geprobeerd in te stellen (door middel van de potmetertjes), maar dit mocht niks baten. Na het terug aansluiten van de GHV 30, kwam ik erachter dat de kabel die gebruikt werd om de UA 1000 F aan te sluiten niet helemaal lekker gestript was (niet zelf gedaan, helaas). Dit zou natuurlijk het probleem kúnnen zijn.

Ik ben nu op zoek naar een beknopte handleiding wat wat is aan de binnenkant van de UA 1000 F, maar kan hier werkelijk waar niets over vinden, en ik ben toch redelijk bedreven als het aankomt op het zoeken op internet. Is er iemand die mij kan helpen bij het werkend krijgen van deze versterker?

Alvast bedankt!

Merk dat mijn verhaal nog niet helemaal duidelijk is. Op dit moment is het op de volgende manier aangesloten.

Splitter -> Splitter -> UA 1000 f -> Aansluiting 4
| | -> Aansluiting 5
| -> Aansluiting 1 (Modem)
|
-> Splitter -> Aansluiting 2
-> Aansluiting 3

Ook dit kan uiteraard nog mooier, door middel van een multitap, voor de versterker, in plaats van een dubbele splitter.
 
70 Meter?
Dan hoop ik dat je toch wel hele goede kabel gebruikt, minimaal C9.
Verder zou ik je adviseren om, als je met dergelijke versterkers en afstanden gaat werken, alles door iemand met kennis van zaken (en de benodigde meetapparatuur) te laten inregelen en controleren op juiste jumpersettings en juiste PIM modules. De versterker valt nl niet meer echt in de standaard huisversterkers en hoort in ieder geval goed berekend/ingeregeld te worden.
Want zomaar aansluiten en gokken dat je met zo'n 110-120 dBuV uit bij de versterker, aan de andere kant een perfect signaal hebt en ook nog een goed retoursignaal, heeft weinig zin lijkt me.
 
Die 70 meter is een ononderbroken kabel, dus uit 1 stuk. Uiteraard goede kabel gebruikt, hirschmann 1.13mm² kern, 7mm mantel. Ik begrijp dat het eigenlijk niet op deze manier hoort, maar het rare vind ik zelf dat de GHV30e wél een perfect signaal over diezelfde kabel kan toveren.
 
De "normale" mediaboxen heb ik nog wel online zien komen bij 45 dB. Deze hebben, behalve bij VOD, dan ook geen retour nodig.
De GHV30e versterkt 28-30 dB, maar is niet retourgeschikt.

Als ik er even vanuit ga dat er minimaal 65 dB op je groene kabel/AOP staat, dan zou er dus, even voor het gemak afgerond, 90-95 dB je versterker uitkomen.

Stel dat je onderweg 30-40 dB zou verliezen om wat voor reden dan ook, dan blijft de oude mediabox nog beeld geven.
De Horizon komt hier echter niet doorheen omdat die vanaf het begin al retoursignaal nodig heeft. En stel dat je inderdaad zoveel signaalverlies hebt, dan treedt dat ook op in het retoursignaal en daar valt niet tegen te versterken.

Vandaar ook mijn advies om even iemand te laten meten wat er op groen binnenkomt, wat er uit de versterker komt en ook wat er uiteindelijk op de HB overblijft.
Dan kun je, aan de hand van kabellengte en dikte, berekenen of dat verlies overeenkomt met wat het hoort te zijn en daar je versterking (zowel inkomend als retour) op aanpassen.

De Horizon staat nou eenmaal bekend om het erg kieskeurig zijn wat signaal betreft. Een te zwak (retour)signaal en hij weigert te installeren, maar een te sterk (retour)signaal en hij vertikt het ook.
 
De UA 1000 F heeft twee uitgangen met ieder 30 dB versterking, of een maal 34 dB
Je hebt voor de versterker twee splitters achter elkaar zitten. Dat is 7 a 8 dB verlies.
Dan ga je het signaal 30 (34) dB versterken en vervolgens weer splitsen met 3,5 a 4 dB verlies.
Het verlies op 75 meter Hirschmann kabel (koka799) is op de hoogste frequentie (meeste verlies) 14 dB op lagere frequenties 9 dB
Extra verlies door connectors en evt wcd 6 dB

Op de AOP heb je minimaal 60 dB, maar vaak iets boven de 70 dB
Op je overige aansluitingen achter twee splitters werkt alles, daarom ga ik uit van 70 dB.
Dan heb je achter de splitters 62 dB (prachtige waarde voor alle apparatuur)
Na de versterker 96 dB
Na de splitter op eindpunt 92 dB
Dat is veel te veel. Je overstuurd alles.

Je maakt trouwens een denkfout betreft de Horizon box. In tegenstelling met de gewone mediaboxen is deze ook heel gevoelig voor een sterk signaal. Hij word snel overstuurd.

Ik vermoed dat je hele signaal te sterk is en het daarom met de GHV30 wel werkt (je komt dan uit op 88 dB wat vaak nog net kan), maar met de nieuwe zwaardere versterker niet.

Zoals hierboven al schreven. Laat iemand komen die er verstand van heeft en kan meten/inregelen.


Edit:
MontyNick was mij voor, maar vond het zonde het hele verhaal weg te gooien.
 
Johnny54 zei:
[..]
Dat is veel te veel. Je overstuurd alles.
[..]

MontyNick zei:
En stel dat je inderdaad zoveel signaalverlies hebt, dan treedt dat ook op in het retoursignaal en daar valt niet tegen te versterken.

Mooi dat de een zegt dat het signaal te zwak zal zijn, en de ander dat het signaal te sterk is.

Overigens kloppen er een paar dingen niet in je berekening, Johny. Ik heb geen splitter aan het uiteinde van de kabels, alleen aan het begin, in de meterkast.

Stel dus 70dB vanaf AOP, -8dB splitters = 62dB.

30dB versterking maakt 92dB. Echter, 70 meter lange kabel, schatting van demping 15dB, maakt 77dB.

Wat mij ook opvalt is dat je in jou verhaal ervanuit gaat dat ik met de oude versterker ook de oude UPC box heb gebruikt. Dit is niet het geval. De oude versterker doet het perfect met de Horizon box, alleen dus geen On Demand diensten.

Met een signaalsterkte van ongeveer 77dB zou er toch eigenlijk geen probleem mogen zijn? Wat ik me dus afvraag, is of er eerst nog ergens een jumper omgezet moet worden om de versterking de 'activeren' oid..

Overigens heb ik zelf een kabel tester, maar wegens het ontbreken van een 9volt batterij dat nog niet kunnen proberen. Anders kan ik meteen zien of de versterker het signaal versterkt, of niet.
 
Ik ben bij mijn berekening de demping van de kabel vergeten. :embarassed:
Mijn verhaal en conclusie kloppen daarom inderdaad niet. Vergeet die maar snel.
 
Graag zou ik nog even op deze post willen terugkomen, ook voor eventueel andere mensen met een zelfde probleem.

Vandaag is er een monteur van UPC langs gekomen, en die schrok wel even bij het zien van deze versterker.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen...

Normaal gesproken komt er op het AOP inderdaad rond de 65 dB binnen, wat een prima sterkte is voor de Horizon mediabox. Echter, gezien wij op enkele meters van de straatkast zitten, is de signaalsterkte op het AOP exorbitant hoog: rond de 90dB.

De Horizon mediabox is nu aangesloten zónder versterker, en doet het op dit moment, achter 70 meter kabel en 2 splitters, prima. Feit is wel dat er nog iets signaal verlies afgaat, doordat er nog wat andere kabels bij komen.

De situatie gaat zometeen als volgt worden :

AOP direct gesplit -> GHV41M-> Aansluiting 4 (+5dB versterkt)
| -> Aansluiting 5 (+5dB versterkt)
| -> Aansluiting 2 (+2dB versterkt)
| -> Aansluiting 3 (+2dB versterkt)
|
-> Aansluiting 1 (Modem)

Op deze manier houden de Horizon boxen straks (gemeten) rond de 65 dB over, met een retour signaal.

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken, en ik hoop dat andere mensen ook nog wat aan mijn onkunde zullen hebben. :)
 
Terug
Bovenaan