• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Het bereik van een wifi-modem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter edraket31
  • Startdatum Startdatum
E

edraket31

Ik heb al veel gezocht maar nog niet echt gevonden..........
Is er een soort van checklist waaraan je kunt zien of een wifi-modem zijn signaal goed uitzend?
Ik ervaar zelf het probleem met mijn nieuwe Thomson TWGG870U dat het signaal door het huis heen erg verzwakt. Hiervoor ben ik gaan zoeken naar diverser topics, maar telkens weer kom ik problemen van anderen tegen die niet corresponderen met mijn probleem. De gebruikershandleiding op de bijgeleverde cd-rom vind ik ook erg lastig te doorgronden (veel vaktaal en dan in Engels).

In mijn situatie heb ik het over een modem die in de woonkamer staat en daar een goed signaal uitzend, ga ik echter naar boven of wat verder weg dan wordt het signaal al rap zwakker. In mijn oude situatie (ADSL van KPN) had ik door heel het huis heen een "goed" signaal. Nu heb ik een pakket met 60Mb/s, in woonkamer haal ik rond de 50Mb/s, op zolder echter 0,65Mb/s!!

Inmiddels wel een power-lan ertussen gezet en nu zit ik op 20Mb/s.

Ik weet dat wifi veel signaal kan verliezen, ik zal ook ooit wel bedraad naar zolder aanleggen voor mijn desktop maar af te toe is het handig om op zolder (=kantoor) toch effe een goed wifi-signaal op te pikken ivm synchronisatie tussen desktop en netbook en voor mijn smartphone. Zolang dat wifi-signaal niet beter wordt, heb ik geen rust en wil ik dat graag verbeteren, maar waar begin ik? De algemene tips van het forum ken ik al wel, ben meer benieuwd naar iets van een leidraad of checklist of optimalisatieprogrammaatje.
 
heb je al gekeken naar de kanalen?
Als er teveel routers op dezelfde kanaal zit, kan dit leiden tot signaalverlies.
Bekijk dit eens, en speel wat met je kanalen.

Het Thomson modem geeft inderdaad bij sommige mensen geen denderend wifi signaal.
Je zou eventueel indien je dit hebt een eigen router er tussen de plaatsen en die te gebruiken voor wifi.
Dan weet je 100% zeker dat je een goed bereik hebt.

Je kan inderdaad een Wifi Repeater er tussen doen, echter steelt het steeds meer van je snelheid af en houd je weet ik hoeweinig over.
 
Je zou eens gebruik kunnen maken van inssider.

Met dit programma kun je inzicht krijgen in wat jouw wifi-netwerk doet, en wat de wifi-netwerken in je onmiddellijke omgeving doen.

Mocht je op basis daarvan tot de conclusie komen dat er op of rond jouw kanaal veel verkeer is, verander dan je kanaal.
Houd er hierbij rekening mee dat er altijd overlap in de kanalen zit, tot 2 aansluitende kanalen aan toe.

Zie jij dus dat je op kanaal 6 zit en er veel drukte is, probeer dan kanaal 3 of kanaal 9 om de situatie te verbeteren.
 
Ik ben al een stapje verder :D



Dit is via wifi op zolder na een reset van modem (door upc geadviseerd ivm enige probs gisteren) én het downloaden van de laatste drives van Realtek n.a.v. een ander topic. https://ziggoforum.nl/topics/38578/

Nog effe verder prutsen.......

Bedankt voor de tips tot nu toe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat heb je nu aangepast dan om dit omhoog te krijgen?

Probeer zoals MartCom zegt de Insidder eens, dan krijg je echt alle netwerken te zien.
Ook de kanalen zijn dan vindbaar.

Op welke kanalen is het druk?
 
mmmm, 1 zwaluw maakt nog geen zomer:


Die betere snelheden kreeg ik dus omdat de powerlan stiekum toch nog verbonden was!
Bovenstaand resultaat is dus wél via wifi (let ook op de hogere uploadsnelheid!)
Ben nu wat aan het prutsen geweest met Inssider, maar veranderen van kanaal brengt niet veel verandering.
Via Inssider krijg ik 10-12 signalen te zien, waarbij het beste signaal komt van mijn "good old" ADSL (45dB).
Die zendt uit op kanaal 11 met nog 3 anderen.
Mijn Thomson-signaal krijg ik niet beter dan 75dB op kanaal 6 of 9
 
Je hebt toevallig geen router om te testen of het dan beter werkt?
De Thomson modem heeft kennelijk geen goed wifi signaal in jou huis waardoor dit gebeurd.
 
freeewillie zei:
En heb je dit Topic al door gelezen.

Yep, gelezen maar geen significante verbetering mee kunnen behalen......
Modem ietwat opgeschoven en de DECT-telefoon uitgezet, maar geeft geen verbetering.

Helaas ook geen andere router beschikbaar om effe te testen. :'(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tot die tijd ADSL 8)

Dat is helaas het probleem van de Thomson Modem, heeft eern slecht Wifi bereik
 
Terug
Bovenaan