• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Het belang van nalopen van de kabels en aansluitingen

Berichten
1.859
Internet
  1. KPN
Digitale TV
  1. KPN
Welke UPC klant kent het niet ?

Je hebt een storing, je modem/digitale box/analoge signaal is er af of spookt. Je belt de Helpdesk en als eerst moet je je kabels doorlopen. Geërgerd doe je het af met:

  • "ik heb alles van topkwaliteit en werkt prima (was mijn insteek)"
  • "alles deed het gister nog, dus waarom zou het nu kapot zijn ?"
  • ....(<- plaats hier een andere kabelergenis)

Zo ook dus ik. Ik heb in huis alles liggen van Hirschmann. Een zgn ministernet aansluiting alles verbonden met hirschmann koka799 kabels en een multitap van Hirschmann als een verdeelstation. Het zgn versterkt tv-netwerk netjes voorafgesplitst van het datanetwerk als het waren. Het afsplitsen was verzorgd door UPC in het verleden en de rest netjes aangesloten door de vorige bewoners.

Zat een signaalversterker tussen voor het TV deel van Hirschmann, die was niet retourgeschikt. Dat was bij de aanschaf van de woning duidelijk. Een actieve Hirschmann ertussen , netjes afstellen en het speelde geweldig...

tot kortgeleden.

Op zolder ( op bijna 30 meter kabellengte van het verdeelstation) speelde tot voorkort een Thomson mediabox prima.
Deze begon in ene iedere avond om het kwartier te updaten. Netjes werd er een ruil voorgesteld door de HD voor een andere. Er hoefde geen monteur te komen, per slot had ik prima aansluitingen/netwerk en dat was ook ooit in het verleden door een UPC monteur bij installatie van eurdocsis 3.0 modem geconstateerd, doorgemeten en teruggekoppeld aan UPC.

Makkelijker kon ik het niet hebben, wachten op de post en de 2e box kwam snel. Aangesloten et voila... beeld.
Dat duurde echter 2 weken. Aangezien het een opgeknapte oude box was, had de HD en ik zoiets van omruilen die hap. 3 was er ook snel, en die spookte nog meer.

Toen maar de aansluitingen nalopen, die zagen er prima uit, nergens een stekker die sluiting maakte, nergens een knik in de kabel of iets anders op het oog...
Kameraad van mij (installateur van grootschalige verbindingen, waaronder ook COAX netwerken) was op bezoek en vond het ook vreemd. Hij wist van de kwaliteit van de aansluitingen in de woning, maar 3 boxen die spoken kan nooit alleen aan het apparatuur liggen.
Hij schroefde meteen de WCD einddoos op zolder eraf. Achter het hirschmann plaatje trof hij toch wel wat ellende aan.

De einddemper zag er geblakerd uit. Hij de WCD helemaal uit elkaar geschroefd. Bleek geen hirschmann te zijn, maar een minder merk.. Aangezien een geblakerde einddemper nooit een goed teken is is hij meteen de boel gaan doormeten (ook de versterker e.d.) dat was allemaal prima. Aanname nu is dat de demper door sluiting van de COAX stekker + het retourvermogen van de 1e box ( die was ook heet toen die overleed) het begeven heeft.

Met een gerust hard nu wel een nieuwe WCD plaatst en aangesloten en zowaar de 3e box draait prima. Zelfs de uiterst kritische Philips HDDVR draait er prima.

Klein moraal van het verhaal "hoe goed je aansluitmateriaal ook is, keertje nalopen kan zeker geen kwaad !"
 
Goeie tip!

Ik heb zoiets gelijks meegemaakt, kon niet aan mijn Hirschmann kabels liggen....
Alles eens kritisch nagelopen en vond toch een probleem, sindsdien alles weer top.
 
Uitstekend advies...iedereen zou standaard alle bedrading e.d. na moeten lopen voor men contact opneemt met de HD. Voorkomt een hoop gedoe en eventuele voorrijkosten.
 
Ik sluit me hierbij aan, zeker met HDTV is een goede AOP of WCD een must en zelfs een goede WCD of AOP kan door werking na verloop van tijd niet goed meer werken en zorgen voor allerlei narigheid.
Dus af en toe nalopen kan helemaal geen kwaad.
Waarom wel een elektrische contactdoos nalopen als er onregelmatigheden optreden, maar wel verwachten dat een AOP of WCD altijd goed functioneren zonder omkijk.
 
Is er een eenvoudige, betrouwbare manier om het signaal op WCD's te vergelijken met dat op het AOP, om zo problemen met componenten of bekabeling binnenshuis uit te sluiten of aan te tonen?
 
cornelisvandenberg zei:
Ik sluit me hierbij aan, zeker met HDTV is een goede AOP of WCD een must en zelfs een goede WCD of AOP kan door werking na verloop van tijd niet goed meer werken en zorgen voor allerlei narigheid.
Dus af en toe nalopen kan helemaal geen kwaad.
Waarom wel een elektrische contactdoos nalopen als er onregelmatigheden optreden, maar wel verwachten dat een AOP of WCD altijd goed functioneren zonder omkijk.

leuk een wel maar hoevaak moet je kabels nakijken
doe upc ook het zelfde kijken hun iederekeer in die grijze kasten of daar niks verrot is het antwoord weet ik al nooit
wat je zeg over elektrische contactdoos nalopen heb ik nog nooit gedaan omdat het niet mij eigendom is dat is voor me huisbaas of eneco
plus dat je niet aan de WCD of AOP mag komen is eigendom van upc
 
RonV zei:
Is er een eenvoudige, betrouwbare manier om het signaal op WCD's te vergelijken met dat op het AOP, om zo problemen met componenten of bekabeling binnenshuis uit te sluiten of aan te tonen?

Een lange, kwalitatief hoogwaardig coaxkabel gebruiken.
Vanaf het punt van binnenkomst (AOP/WCD) aansluiten op het apparaat waar je problemen mee hebt.
Goed resultaat --> Probleem zit in de binnenhuis-installatie
Slecht resultaat --> Probleem zit in het aansluitpunt zelf, of het binnenkomende signaal.

De enige uitzondering hierop is als het "probleemapparaat" zelf defect is..... :(
Dat is echter weer te ondervangen. op het moment dat de monteur bij je komt, zal hij eerst de eerste procedure die ik beschreef doorlopen. Beetje afhankelijk van het resultaat daarvan heeft de monteur de mogelijkheid om even een ander apparaat neer te zetten en te kijken of het dan werkt. Aangezien het apparaat in bruikleen is, is dat ook niet voor jouw risico en dus zonder kosten.

Het grootste belang in al dit soort situaties is dus gewoon uit te sluiten dat jouw binnenhuisinstallatie de oorzaak kan zijn, wat je simpelweg met 1 kabel doet.
Alle overige situaties zijn door een monteur op te lossen en in dat geval zonder kosten voor de klant.
 
Intel
Het maakt me niet uit wie uiteindelijk het WCD of de AOP naloopt dat kan net zo goed UPC zijn maar voor een goede digitale ontvangst is een goed AOP of WCD noodzakelijk.
En ook een goede WCD kan b.v door werking na verloop van tijd slechter worden en hier in Rotterdam b.v zijn nog veel slechte WCDs in gebruik wat nu met HDTV zeer duidelijk zichtbaar wordt.
Het gaat mij er meer om dat er aandacht aan besteedt wordt en of dat nu gebeurt door UPC of door de gebruiker is niet zo belangrijk.
Ik neem zelfs aan dat een echte DHZ niet lijdzaam op een monteur zal wachten maar zelf aan de slag gaat.
Dat UPC op dit gebied nog veel te verbeteren heeft wat betreft dit soort service en het vaak heel lang duurt voor men dit constateert ben ik met je eens.
 
cornelisvandenberg zei:
Ik sluit me hierbij aan, zeker met HDTV DTV is een goede AOP of WCD een must (..)
Zowel HD- als SD-zenders zitten verpakt in transportstreams, soms zelfs in dezelfde transportstream. Een goede AOP/WCD is niet alleen bij HDTV een must, maar gewoon in het geval van DTV. ;)

Een goede AOP/WCD is ook wel handig in het geval van analoge tv; daar zal je het minder snel merken omdat je dan ruis zal zien in plaats van blokkerig beeld. Ook bij internet+telefonie kan een goede AOP/WCD geen kwaad.
 
Dat is helemaal waar, alleen het valt nu met HDTV meer op, en als je hier in Rotterdam rondkijkt met wat voor brakke en niet geschikte huiskamer WCD's er analoog en soms zelfs dtv gekeken wordt hou ik mijn hart vast wat betreft de klachten.
Veelal zijn die nog afkomstig uit het analoge Eneco tijdperk.
En ik denk dat de situatie elders niet veel zal verschillen.

Eigenlijk zou de kreet van UPC moeten zijn controleer u kabels en laat eventueel u WCD of AOP controleren. :)
 
Terug
Bovenaan