• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Help, Cisco EPC3212 met Zyxel router problemen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter WouterSchong
  • Startdatum Startdatum
W

WouterSchong

Goeiedag allemaal,

Ik heb een beetje op het forum rondgelezen en zie nergens echt het antwoord op mijn vraag. Ik blijf met hetzelfde probleem zitten, en de UPC helpdesk was al niet van teveel waarde. De situatie is als volgt:

Ik heb een UPC abonnement met 25mbit internet. hier heb ik een Cisco EPC3212 modem bij gekregen met maar 1 poort. Nu is dit een studentenhuis en wou ik hier een router achter hangen met draadloos internet en de mogelijkheid om meerdere computers erop aan te sluiten. Dus ik heb via marktplaats een Zyxel router gekocht. De zyxel p-2602hw. Volgens mij, om volledig te antwoorden, de p-2602hw-d1a.

Nu werkt mijn internet goed, als ik mijn computer direct aan mijn modem knoop. Zodra ik mijn router ertussen hang, en alles reset. Werkt mijn gewone PC prima. Maar het draadloze netwerk weigert.

Nu dacht ik alles goed in te gaan stellen en heb ik in mijn router de DHCP uitgezet en de 'bridging' mode aangezet, zodat hij de DHCP server van mijn modem pakt. ook dit mag niet baten, en op dit punt heeft mijn PC ook geen internet meer.

Nu ging ik even kijken hoe het nou zat, en kon ik ook al niet meer de admin panel van mijn router in. Na een reset, deed alles het weer op mijn PC en keek ik nogmaals bij ipconfig hoe het nou zat, en toen bleek mijn standaardgateway een raar ip adres te zijn. 62.163.xxx.x. Geen 192.168.1.1, zoals dat zou horen.

nu is mijn vraag eigenlijk heel concreet; wat moeten de instellingen zijn van de router, zodat mijn internet het gaat doen op alle computers, en ook het draadloze internet gaat werken? heb alles geprobeerd van bridging tot routing, en met dhcp aan en uit. Ik snap het even niet meer, doe ik iets fout?

Ik hoop vna harte dat jullie bereid zijn mij te helpen hiermee,

Met vriendelijke groet,

Wouter
 
De Cisco EPC3212 is een modem in bridge mode. Die heeft dus geen router functie en geen DHCP etc.
Om meerdere computers aan de sluiten op zo'n modem heb je een router modig.
De door jouw gekochte Zyxel p-2602hw-d1a is een ADSL modem/router. Dat betekent dat internet via de ADSL (= telefoon) aansluiting binnen moet komen. Een verbinding tussen de Cisco en de ADSL aansluiting van de Zyxel werkt niet want de Cisco geeft geen ADSL signaal uit.
Met een UTP kabel tussen de RJ45 aansluiting van de Cisco en een van de RJ45 poorten van de Zyxel gebruik je de Zyel als switch, maar helaas kun je de internetverbinding van de Cisco niet delen met een switch, maar alleen met een router.
Je zult een echte router moeten kopen en geen ADSL modem/router zoals de Zyxel.
 
Kijk, duidelijke woorden. Ik ben na veel puzzelen redelijk tot dezelfde conclusie gekomen. Heel erg bedankt voor de opheldering. Ik ga hiermee aan de slag :)

ps: ben nu van plan een Sitecom 300N WL-582 te kopen. Ik zag op marktplaats een leuke Sitecom ADSL 2+ Modem Router voor een leuke prijs, zou die ook werken? of moet ik echt een "Router" hebben, en geen "modem router" ??
 
De Sitecom 300N WL-582 is een echte router en daarmee geschikt.

Je moet echt weg blijven van modem/routers, zowel ADSL als DOCSIS. ADSL omdat die op een kabelaansluiting zonder meer niet werken, DOCSIS omdat UPC alleen modem toestaat die ze zelf hebben geleverd.
 
was inderdaad de router. nu de 300N aangesloten en alles werkt zonder enige hapering. Binnen enkelen minuten was alles werkende en ingesteld. Bedankt voor de wijze woorden. Hierbij officieel opgelost :)
 
Terug
Bovenaan