• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Heel veel packet loss

  • Onderwerp starter headquarters
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
H

headquarters

Hi,

Ik merk aan mijn IMAP verbinding (die steeds vast loopt) dat er heel veel packet loss op mijn internet verbinding met Ziggo zit. Hieronder een test met WinMTR naar www.nu.nl :

Host - % |Sent|Recv|Best|Avrg|Wrst|Last|
--------------------------------------------------------------------
10.215.192.1 - 0|280|280| 6| 9|30|19|
emn-rc0001-ds102-vl202.core.as9143.net -11|196|175| 0|11|35| 7|
gn-rc0002-cr101-ae3-0.core.as9143.net - 25|140|105| 0|12|63|10|
asd-lc0006-cr101-ae2-0.core.as9143.net -48| 97| 51| 0|17|41|15|
br1.ams.terremark.net - 89| 61| 7| 0|22|28|19|
85.112.0.129 - 85| 64| 10| 0|17|22|18|
62-69-166-15.ptr.as24646.net - 0|280|280|13|17|37|17|

De percetages packet loss heb ik rood gemaakt, zoals je ziet behoorlijk wat. In dit voorbeeld heb ik www.nu.nl gebruikt, maar ik merk het overal mee, vooral met IMAP. Dat loopt steeds vast.

Ik heb het Ubee modem van Ziggo en 60Mbit/s abonnement.
Modem staat in fabrieksstand, heb alleen de ingebouwde firewall uitgezet.
Op pc draait Windows 7 (gekocht), IE9.
Bij een speedtest haal ik ook maar een beroerde 2468.3 KByte/sec.

Weet iemand wat te doen aan de verbinding?
 
Bij een speedtest haal ik ook maar een beroerde 2468.3 KByte/sec.

Weet iemand wat te doen aan de verbinding?

Haal je die snelheid op https://speedtest.ziggo.nl ??

Over de packetloss:
Winmtr doet soms vreemd, zie je met een ping in een dos-scherm hetzelfde als je de hops los pingt ? Ik heb hier winmtr 0.92 en onder windows 7 64 bits werkt die prima, maar op een andere computer met windows XP heb ik ook schijnbaar packetloss die er echt niet is.

Verder kan het niet waar zijn dat je op hop 2,3,4,5 en 6 zo'n hoge packetloss hebt, terwijl je op je laatste hop nul packetloss hebt. Om namelijk bij de laatste hop aan te komen, moeten alle frames eerst langs de eerst 6 hops en als ze daar al kwijt raken zouden ze nooit bij degene daarna aankomen. Packetloss hoort dus altijd op te lopen per hop als je het hebt.

De ping-frames worden trouwens door routers die je onderweg tegenkomt vaak genegeerd. Zeker als het druk is. De meeste core-routers zijn zo ingesteld om maar een maximum aantal pings per seconde te accepteren. Als er dus toevallig nog een aantal mensen dit doen, zullen ze allemaal frames zien die genegeerd worden. Dit om DDOS aanvallen e.d. tegen te gaan. Packetloss kun je dus lastig bepalen op deze manier.

Ik denk dat er dus iets anders aan de hand is bij jou. Heb je dit ook al eens met een andere computer en/of andere netwerk kabels getest ?
 
Bedankt voor je reactie.

De snelheidtest heb ik gedaan op speedtest.nl. Een speedtest doen bij je eigen provider vind ik niet echt heel objectief.

Zojuist ook een speedtest bij bbned gedaan. Daar kom ik nu in de ochtend op een downloadsnelheid van 36314.3 kbps.

Betreft WinMTR. Ik heb exact dezelfde omgeving als jij. Versie 0.92 (de nieuwste) op Windows 7, 64 bit. Jij zegt dus dat het niet kan, maar deze uitslagen zoals ik hier heb gepost krijg ik continu. Het komt ook overeen met de IMAP problemen die ik ervaar.

Weet je een andere, betere manier om de packet loss te controleren?
 
Dit is de WinMTR van google's mailserver.

winmtr.jpg
 
De snelheidtest heb ik gedaan op speedtest.nl. Een speedtest doen bij je eigen provider vind ik niet echt heel objectief.

Bij een test bij je eigen provider kun je in elk geval een objectieve test doen van jouw verbindingssnelheid. Je weet dan hoe jouw apparatuur het doet op het netwerk van je provider. Doe je dezelfde test op een speedtest server "op het internet", dan is de snelheid die je meet niet alleen afhankelijk van de snelheid van jouw aansluiting, maar ook van andere factoren, zoals de drukte op de speedtest-server en de lijnen daar naartoe. Dat zijn allemaal dingen waar jouw provider geen invloed op heeft. Je zult bijvoorbeeld zelf snappen dat als je een speedtest doet met een testserver in Timboektoe of Australie, je andere resultaten zult zien dan een speedtest die op je eigen netwerk zit. Maar toch moet je beginnen op je eigen netwerk. Dus blijft de vraag: wat voor speed haal je op speedtest.ziggo.nl ???
Speedtest.nl is een hele slechte trouwens, die gebruikt een heel kort testbestand en je ziet daar grote variaties en de snelheid klopt vrijwel nooit. speedtest.net is dan een stuk beter bijvoorbeeld, maar daarbij ben je afhankelijk van de testserver die je kiest. Standaard kiest speedtest.net een testserver die geografisch dicht bij jou in de buurt zit, maar dat is vaak niet de meest optimale. Zo'n testserver kan bijvoorbeeld druk zijn, of met een lage snelheid aan het internet hangen (ten opzichte van het aantal tests). Verder hangt de snelheid vaak nog af van welke browser je gebruikt en hoe snel je computer is.

Betreft WinMTR. Ik heb exact dezelfde omgeving als jij. Versie 0.92 (de nieuwste) op Windows 7, 64 bit. Jij zegt dus dat het niet kan, maar deze uitslagen zoals ik hier heb gepost krijg ik continu. Het komt ook overeen met de IMAP problemen die ik ervaar.
Weet je een andere, betere manier om de packet loss te controleren?

Ik zeg alleen dat de 'schijnbare packetloss' die je ook laat zien in het plaatje hierboven op de tussen-hops niet kan bestaan. Dat kun je zelf ook zien, want je hebt ook in het voorbeeld plaatje 0% packetloss op de laatste hop (je bestemming). Het is dan niet mogelijk dat de tussenstations waar jouw packets langs komen wel frames zouden missen, want anders had je niet zo'n mooie score van je eindbestemming kunnen zien.
Scores van tussen-routers zeggen niet veel omdat routers niet hoeven te reageren op elk aan hen gericht ping-frame. Die mogen ze weggooien, maar frames voor anderen moeten ze wel doorgeven en dat doen ze blijkbaar wel.

Jouw dataframes voor de google mailserver in jouw voorbeeld reizen dus via al die 10 tussenstations. Het eindstation (google) geeft aan dat er nul weg zijn. Dat is een bewijs dat ze allemaal langs elk station gekomen zijn. Als nu elk tussenstation apart zegt dat ze wel weggeraakt zijn dan kan dat alleen maar komen omdat ze deze negeren. En dat is dan niet een echt weggeraakt frame.

Waardoor jouw IMAP verbinding slecht loopt kun je dus niet uit deze test concluderen. Het kan best zijn dat je packetloss hebt op je imap server, maar dan moet je een test laten lopen naar die imapserver. En dan alleen kijken naar de laatste hop als je winmtr gebruikt. Of je moet met een langdurige ping in een dos-box testen (ping -t [server] en stoppen met ctrl-C).
Wat gaat er precies mis met je Imap server ? Welke server is dat (google?) en wat is de foutmelding ?
 
Cees, bedankt voor je reactie.

Ik heb zojuist een speedtest bij Ziggo gedaan. Die gaat overigens toch ook over 5 hops? Maar de uitslag is veel hoger: Download snelheid: 59,7Mbit/s.

Jouw uitleg over WinMTR en tussen-hops is duidelijk, bedankt voor de heldere uitleg. De problemen met de IMAP verbinding zijn dat de mailclient steeds vastloopt op het moment dat ik ofwel een e-mail verstuur, ofwel van de ene (IMAP)-map naar de andere klik. Het lijkt wel of de mailclient vastloopt op het versturen terug naar de server. Dit treedt op bij de nieuwste Windows Live Mail én bij de nieuwste Thunderbird en bij de 2 volgende mailservers die ik gebruik: smtp.googlemail.com, maar nog belangrijker: mail01.adixhosting.nl.

Een ping -t naar beide bestemmingen levert geen enkele timeout op.
Een WinMTR naar die van Google heb je al gezien, die toont gek genoeg wel (schijnbaar onmogelijke) packetloss.

Foutmelding; volgt hierna.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg steeds de volgende 2 foutmeldingen in beeld:
(dus wanneer ik iets verzend óf wanneer ik van map/account wissel)

livemail.png

Met volgende tekst als "Details":

Deze IMAP-opdracht kon niet naar de server worden verzonden voordat de verbinding werd verbroken.
Configuratie:
Account: *******
Server: mail01.adixhosting.nl
Gebruikersnaam: ******
Protocol: IMAP
Poort: 993
Beveiligd(SSL): 1
CODE: 800ccc0f
 
Welke instellingen gebruik je voor het verzenden van email ?
Toch niet de standaard smtp poort 25 als je de smtp server van google gebruikt ? Je moet dan een andere poort gebruiken, bijvoorbeeld 587. Poort 25 kun je alleen gebruiken als je smtp.ziggo.nl gebruikt om mail te versturen.

Ik gebruik hier Thunderbird en heb nooit problemen met imap, gebruik dat op diverse accounts. Voor gmail heb ik staan:
server: imap.gmailcom, poort 993, SSL/TLS, Normaal Wachtwoord
 
Uiteraard hanteer ik dezelfde correcte instellingen.
 
Hmmm... lastig probleem.

Denk dat de enige manier is om wat zaken uit te sluiten, zoals 'iets' op je PC (firewall/antivirus software of juist een virus/trojan of iets anders).
Misschien kun je eens testen met een computer van iemand anders (laptop) die je werkend hebt op één aansluiting en dan via jouw router en internet testen. En omgekeerd jouw computer testen op een andere internet aansluiting.
Misschien dat je dan kunt zien of het probleem meegaat met de computer of alleen op jouw internet aansluiting zit. Misschien kom je zo een stapje verder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan