• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

HD-tuner en Alphacrypt

  • Onderwerp starter Onderwerp starter cornelius
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
C

cornelius

Even vooraf. Ik ben leek op het gebied van HD-TV!

Ik sta op het punt een HD TV te kopen. Maar weet niet goed welke.
Ik ben klant van Ziggo en wil beslist geen gebruik maken van een losse ontvanger/decoder. In de winkel hoorde ik dat een insteekkaart binnenkort niet meer ondersteund wordt door Ziggo omdat men overstapt op CL+. Wat dat dan ook moge zijn

Vraag is nu of het zinvol is een TV te kopen met digitale tuner en welke (merk) dat dan zou moeten zijn. En of er een insteekmodule bestaat die met CL+ kan werken?

Als iemand uit kan leggen wat CL+ betekent zou ik dat zeer op prijs stellen.

Alvast dank voor jullie reacties
 
CL+ moet CI+ zijn en als je daarop op het forum zoekt zou je het nodige moeten kunnen vinden. Heb even geen tijd om voor je te zoeken, maar ergens op dit forum staat erg goede uitleg van wat CI+ is.
 
In de winkel hoorde ik dat een insteekkaart binnenkort niet meer ondersteund wordt door Ziggo omdat men overstapt op CL+. Wat dat dan ook moge zijn
Dit is maar het halve verhaal natuurlijk.
TV's met ingebouwde digitale (kabel)tuner en (Alphacrypt)CAM module zijn tot nu toe nooit officieel ondersteund door Ziggo.
Maar dat betekent niet dat deze oplossingen niet werken.
Dat blijkt ook uit deze posting van een Ziggo medewerker:

Weet niet of dit opmerkelijk is. Wij weten ook dat sommige van onze klanten gebruik maken van niet gecertificeerde oplossingen. We informeren deze klanten op de manier alleen maar in wat de vermoedelijk oorzaak is van hun problemen. Oplossen kunnen wij deze problemen niet voor hun maar we kunnen ze wel adviseren. Daar lijkt me toch niks mis mee?

Ziggo komt als het goed is dit jaar nog met een (CI+) CAM module welke wel officieel door hun ondersteund gaat worden.
Of deze CI+ CAM module ook in bestaande apparatuur gaat werken welke geen ondersteuning heeft voor CI+ is nog een vraag.

Zie ook deze onderwerpen/links:

Bravia tuner niet helemaal blind.
Meerdere smartcards definitief, goed nieuws voor AlphaCrypt CI-modules voor DTV
 
Laatst bewerkt door een moderator:
CIPlus

OK, dus nog even wachten tot CIplus geintroduceerd wordt. En dan een toestel kopen dat hiermee kan werken. Bedankt.
 
Wat is het bezwaar om in de tussentijd gebruik te maken van een externe decoder?
 
Externe decoder

Het bezwaar is dat een externe decoder lelijk is. En dat je later toch weer om moet schakelen en extra kosten moet maken. Daar komt bij dat niet zeker is of de tv die ik aan wil schaffen uit de voeten kan met CIplus. Ik heb bij de klantenservice van Ziggo ook navraag gedaan. Antwoord was dat er veel ontwikkelingen zijn en dat ik de site van Ziggo maar in de gaten moet houden. En dat ik het best kan overleggen met een verkoper in de electronicazaak. Maar ik heb gemerkt dat die het ook niet precies weten.

Waar het mij ook om gaat is dat wanneer je een toestel naar je smaak koopt, je dan geen gebruik kunt maken van de mogelijkheden van dat toestel. Omdat of Ziggo of de leverancier geen ondersteuning biedt. Gezien ook de berichten in diverse fora ben ik dus erg onzeker geworden over de keuze voor een bepaalde TV.
 
Het bezwaar is dat een externe decoder lelijk is. En dat je later toch weer om moet schakelen en extra kosten moet maken. Daar komt bij dat niet zeker is of de tv die ik aan wil schaffen uit de voeten kan met CIplus. Ik heb bij de klantenservice van Ziggo ook navraag gedaan. Antwoord was dat er veel ontwikkelingen zijn en dat ik de site van Ziggo maar in de gaten moet houden. En dat ik het best kan overleggen met een verkoper in de electronicazaak. Maar ik heb gemerkt dat die het ook niet precies weten.

Waar het mij ook om gaat is dat wanneer je een toestel naar je smaak koopt, je dan geen gebruik kunt maken van de mogelijkheden van dat toestel. Omdat of Ziggo of de leverancier geen ondersteuning biedt. Gezien ook de berichten in diverse fora ben ik dus erg onzeker geworden over de keuze voor een bepaalde TV.


ben je dan niet bang dat als je een tv met interne decoder koopt het na een paar jaar weer door een andere techniek vervangen gaat worden?

dus dat je dan alsnog weer een decoder moet aanschaffen
zo kan je wel blijven wachten.
Als je een tv mooi vind zou ik er gewoon voor gaan.
 
Even vooraf. Ik ben leek op het gebied van HD-TV!

Ik sta op het punt een HD TV te kopen. Maar weet niet goed welke.
Ik ben klant van Ziggo en wil beslist geen gebruik maken van een losse ontvanger/decoder. In de winkel hoorde ik dat een insteekkaart binnenkort niet meer ondersteund wordt door Ziggo omdat men overstapt op CL+. Wat dat dan ook moge zijn
Dit verhaal klopt in ieder geval niet. De bestaande ontvangers met een CI slot (en een AlphaCrypt module) zullen gewoon blijven werken als Ziggo met een eigen CAM voor een CI+ slot komt.
Vraag is nu of het zinvol is een TV te kopen met digitale tuner en welke (merk) dat dan zou moeten zijn. En of er een insteekmodule bestaat die met CL+ kan werken?

Als iemand uit kan leggen wat CL+ betekent zou ik dat zeer op prijs stellen.

Alvast dank voor jullie reacties
CI+ is niet meer dan een uitbreiding van de CI specificatie die een volledig beveiligd signaalpad mogelijk maakt en het daarmee mogelijk maakt om premium content effectief tegen ongeoorloofd opnemen te beveiligen (maar zoals met elke beveiligingstechnologie is het nog maar de vraag hoe lang zo'n beveiliging standhoudt). Vergelijk het maar met HDCP over HDMI.

Ik zou me als ik jou was niet zo druk maken over die hele CI versus CI+ kwestie. Er zijn op dit moment nog geen TV's te koop met een ingebouwde DVB-C HD tuner én een CI+ slot, maar als het geduld op kunt brengen om nog een paar weken te wachten dan kun je een Sony Bravia uit de nieuwe W5500 serie kopen. Deze toestellen zullen binnen enkele weken leverbaar zijn in de beeldformaten 32, 37, 40, 46 en 52 inch en ze zijn voorzien van een DVB-C tuner en een CI+ slot.

Maar goed, als je zo meteen die nieuwe TV met CI+ slot hebt staan, dan heb je nog steeds geen door Ziggo gecertificeerde CAM, want die zal echt nog wel wat langer op zich laten wachten. Maar ook dit is geen probleem, want in een CI+ slot kun je ook een gewone CAM zoals de AlphaCrypt Classic stoppen, en die zal beslist werken, omdat in de CI+ specificatie is vastgelegd dat het slot zich moet gedragen als een normaal CI slot zodra er een gewone CAM in wordt gestopt. Goed, ik hoop dat alles zo een beetje duidelijker is geworden.
 
Er zijn op dit moment nog geen TV's te koop met een ingebouwde DVB-C HD tuner én een CI+ slot, maar als het geduld op kunt brengen om nog een paar weken te wachten dan kun je een Sony Bravia uit de nieuwe W5500 serie kopen. Deze toestellen zullen binnen enkele weken leverbaar zijn in de beeldformaten 32, 37, 40, 46 en 52 inch en ze zijn voorzien van een DVB-C tuner en een CI+ slot.

Maar dan nog is aanwezigheid van een CI+ interface nog helemaal geen garantie dat een TV geschikt (gecertificeerd) is voor het Ziggo DTV netwerk blijkt:

Dit betekent niet automatisch dat dergelijke toestellen op de voorhand ook al geschikt is voor het Ziggo netwerk !
Zodra iDTV's voorzien van CI+ wel geschikt zijn voor de NL netwerken zal dit uitgebreid worden gecommuniceerd.
Er wordt al geruime tijd met verschillende bekende CE-brands hard gewerkt aan het geschikt maken van deze nieuwe producten voor het gebruik op het Ziggo netwerk.

Natuurlijk is het ook van de consument zelf afhankelijk of CI+ echt een succes gaat worden.
Als deze straks onbekommerd CI+ apparatuur gaat aanschaffen zulllen we de gevolgen (restricties) vroeg of laat natuurlijk wel gaan ondervinden....
 
Maar dan nog is aanwezigheid van een CI+ interface nog helemaal geen garantie dat een TV geschikt (gecertificeerd) is voor het Ziggo DTV netwerk blijkt:
Zo'n reactie had ik natuurlijk wel verwacht, ook met verwijzing naar hetgeen Anoniem hierover heeft gezegd, maar toch klopt hier iets niet. Als je een tuner hebt die aan de DVB-C specificatie voldoet, met een CAM slot dat aan de CI+ specificatie voldoet, en een door Ziggo gecertificeerde CI+ CAM en een geldige Ziggo smartcard, dan moet die combinatie gewoon werken. Is dat niet het geval, dan heeft tenminste één van de betrokken partijen zich niet netjes aan de specificaties gehouden.

De beweringen van Anomiem in dit citaat zijn des te vreemder als je bedenkt dat de hele bedoeling van zo'n gecertificeerde CAM nou juist was dat consumenten zelf kunnen gaan uitmaken welke ontvangst- en opname-apparatuur ze kopen, en niet meer beperkt zijn tot een handjevol door Ziggo goedgekeurde apparaten. Het is in ieder geval niet de bedoeling dat Ziggo elk apparaat met een CI+ slot dat op de markt komt eerst ook nog eens moet goedkeuren, want dan zijn we weer terug bij af. Het kan en mag niet zo zijn dat een kabelexploitant gaat voorschrijven wat voor ontvangst- of opname-apparatuur klanten gebruiken (UPC dwingt dat via technische beperkingen wel af, maar dat bedrijf houdt er opmerkelijk genoeg wat dat betreft in Nederland praktijken op na in het moederland allang wettelijk verboden zijn).

Natuurlijk is het ook van de consument zelf afhankelijk of CI+ echt een succes gaat worden.
Als deze straks onbekommerd CI+ apparatuur gaat aanschaffen zulllen we de gevolgen (restricties) vroeg of laat natuurlijk wel gaan ondervinden....
Ja, dat is een zorg die ik ook deel, en daarom zie ik CI+ ook liever geen succes worden. Het is te gek voor woorden dat de content industrie al decennia lang probeert om fair use van die content door gewone consumenten te dwarsbomen of uit te hollen. Dat begon (voor wat betreft televisie) al met de oppositie tegen de introductie van de Betamax recorder in de jaren 70, maar nu met de uitrol van digitale (HD)TV ziet de industrie zijn kans schoon om maar meteen allerlei beperkingen in te bouwen. Waakzaamheid blijft dus geboden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan