B
BertvanHorck
Op instigatie van Bullet NL......
1.Momenteel wordt Ned 1 HD uitgezonden in zowel 1080i als 720p
2.Vanaf 1-1-2009 gaan de NPO zenders permanent op HD uitzenden (ge-upscaled voor SD producties)
3.Er komt steeds meer HD materiaal vrij
4.Blu Ray heeft de slag van DVD HD gewonnen en blu ray spelers zijn inmiddels voor onder de 300 euro te koop
5.Er zijn inmiddels aardig wat HD camcorders te koop
Dus HD is here to stay
Er bestaan 3 HD formats, te weten 720p (720 lijnen per beeld elk beeld), 1080i (540 lijnen per beeld, 2 beelden met tusenliggende lijnen) en 1080p de hoogste vorm van HD met 1080 werkelijke lijnen per beeld
momenteel zijn 1080p uitzendingen niet beschikbaar, dat is meer voor de toekomst, omdat er nog niet voldoende productie middelen voor zijn en de benodigde bandbreedte te groot is. Wel zijn er al TV s die 1080p aankunnen (Olympische spelen London 2012?)
HD is m.i. slecht geintroduceerd. HD ready of full HD werd aan het begin niet duidelijk gemaakt, velen namen aan dat HD ready betekende dat alle signalen door de TV gehandeld zouden kunnen worden.
Ook is duidelijk geworden dat niet alle techniek binnen de TV s even goed was, ik doel dan op de techniek om te upscalen of downscalen naar het gewenste niveau. Niet iedere HD TV is dus even goed.
De EBU (europese organisatie) adviseert zenders om voorlopig uit te zenden in 720p en maakte darbij gen uitzondering voor in 1080i geproduceerde uitzendingen zoals Euro 2008.
Naar bleek tijdens Euro 2008 was deze conversie slag van 1080i naar 720p ongelukkig omdat deze extra vertaalslag in ieder geval voor velen met full HD TV's tot teleurstellende kwaliteit leidde.
Momenteel evalueren Ziggo, Technicolor en de NPO de HD kwaliteit, mede naar aanleiding van opmerkingen op dit forum.
De grote vraag is nu of zenders en kabel exploitanten moeten doorgaan met 720p omdat dit in sommige gevallen van mensen met een HD-ready TV beter beeld oplevert (en dus mensen met betere apparatuur worden bestraft), dan wel moet uitzenden op 1080i wat bij de duurdere full-HD tot beter resultaat levert maar mogelijk problemen oplevert bij sommige HD-ready TV's.
Bovenstaand alleen in geval van 1080i producties aangezien werkelijke 720p producties waarschijnlijk voor iedereen beter beeld oplevert bij doorzending in 720p.
Zelf zou ik er voorstander van zijn 720p producties in 720p door te zenden en 1080i producties in 1080i, met steeds een vermelding onder het HD logo van de uitzendt resolutie (720p/1080i/1080p), zodat de kabel receiver optimaal kan worden ingesteld.
Geef je mening!
Bert
1.Momenteel wordt Ned 1 HD uitgezonden in zowel 1080i als 720p
2.Vanaf 1-1-2009 gaan de NPO zenders permanent op HD uitzenden (ge-upscaled voor SD producties)
3.Er komt steeds meer HD materiaal vrij
4.Blu Ray heeft de slag van DVD HD gewonnen en blu ray spelers zijn inmiddels voor onder de 300 euro te koop
5.Er zijn inmiddels aardig wat HD camcorders te koop
Dus HD is here to stay
Er bestaan 3 HD formats, te weten 720p (720 lijnen per beeld elk beeld), 1080i (540 lijnen per beeld, 2 beelden met tusenliggende lijnen) en 1080p de hoogste vorm van HD met 1080 werkelijke lijnen per beeld
momenteel zijn 1080p uitzendingen niet beschikbaar, dat is meer voor de toekomst, omdat er nog niet voldoende productie middelen voor zijn en de benodigde bandbreedte te groot is. Wel zijn er al TV s die 1080p aankunnen (Olympische spelen London 2012?)
HD is m.i. slecht geintroduceerd. HD ready of full HD werd aan het begin niet duidelijk gemaakt, velen namen aan dat HD ready betekende dat alle signalen door de TV gehandeld zouden kunnen worden.
Ook is duidelijk geworden dat niet alle techniek binnen de TV s even goed was, ik doel dan op de techniek om te upscalen of downscalen naar het gewenste niveau. Niet iedere HD TV is dus even goed.
De EBU (europese organisatie) adviseert zenders om voorlopig uit te zenden in 720p en maakte darbij gen uitzondering voor in 1080i geproduceerde uitzendingen zoals Euro 2008.
Naar bleek tijdens Euro 2008 was deze conversie slag van 1080i naar 720p ongelukkig omdat deze extra vertaalslag in ieder geval voor velen met full HD TV's tot teleurstellende kwaliteit leidde.
Momenteel evalueren Ziggo, Technicolor en de NPO de HD kwaliteit, mede naar aanleiding van opmerkingen op dit forum.
De grote vraag is nu of zenders en kabel exploitanten moeten doorgaan met 720p omdat dit in sommige gevallen van mensen met een HD-ready TV beter beeld oplevert (en dus mensen met betere apparatuur worden bestraft), dan wel moet uitzenden op 1080i wat bij de duurdere full-HD tot beter resultaat levert maar mogelijk problemen oplevert bij sommige HD-ready TV's.
Bovenstaand alleen in geval van 1080i producties aangezien werkelijke 720p producties waarschijnlijk voor iedereen beter beeld oplevert bij doorzending in 720p.
Zelf zou ik er voorstander van zijn 720p producties in 720p door te zenden en 1080i producties in 1080i, met steeds een vermelding onder het HD logo van de uitzendt resolutie (720p/1080i/1080p), zodat de kabel receiver optimaal kan worden ingesteld.
Geef je mening!
Bert