• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

HD DVR opnamen opslaan op externe media

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MaartenAmsterdam
  • Startdatum Startdatum
M

MaartenAmsterdam

Beste deskundigen.

Na het opnemen van enkele prachtige HD uitzendingen op mijn Philips HD DVR (WK-wedstrijden, Mahler symfonieën), merk ik dat de beschikbare ruimte op de harde schijf schrikbarend aan het afnemen is (nog 5% over).

Omdat ik deze opnamen graag wil bewaren, het liefst in HD-kwaliteit natuurlijk, vroeg ik me af of het mogelijk is de opname-bestanden te verplaatsen naar een externe schijf, zonder de HD-kwaliteit te verliezen, en zo weer wat ruimte beschikbaar te krijgen.

Er zitten weliswaar prachtige aansluitingen (UTP, USB) aan de achterkant van het apparaat, maar of en hoe die werken is mij niet duidelijk.

Weet u meer?

Bedankt voor uw deskundige opinie,

Maarten
 
Voor zover ik weet is dit niet mogelijk.
De HD in je pc zetten en dan openen lukt ook niet.

Die USB doet zowieso niks.
 
Enige mogelijkheid is zonder behoud van de HD kwaliteit.

Sluit op de SCART aansluiting een DVD-recorder aan en neem ze daarop over. Is dus inderdaad met kwaliteitsverlies.
 
Bedankt voor jullie reakties!!

Wat dan als je binnenkort overstapt naar een nieuwere en moderne DVR (die natuurlijk ook 3D uitzendingen kan opnemen :)). Zijn dan al die prachtige HD opnamen verloren? Of stapel je dan gewoon al je oude DVRs op elkaar? :-\
 
Als je om wat voor reden dan ook een andere DVR mediabox krijgt (bv mediabox kapot) ben je inderdaad alle opnamen die je nu hebt kwijt.
Archiveren kan alleen via scart en dus in SD kwaliteit.
Lang leve de antikopieerbeveiligingen (bv HDCP) die de entertaiment industrie eist.
 
Johnny54 zei:
Lang leve de antikopieerbeveiligingen (bv HDMI) die de entertaiment industrie eist.

Dit is weer typisch UPC.
Bij Ziggo, CAI en Canaal Digitaal kan je noch steeds gewoon je eigen opnamen naar een DVD schrijven.
Ik heb de verloren WK finale gewoon op DVD staan, alleen denk ik er vorlopig niet naar te kijken.
Maar het is wel een historisch moment wat gewoon moet kunnen bewaren.
 
Bij UPC kun je toch ook content op DVD kopieren (via scart).
DVD is SD kwaliteit en valt daarom niet onder de HD content antikopieer beveiliging.
 
Johnny54 zei:
Bij UPC kun je toch ook content op DVD kopieren (via scart).
DVD is SD kwaliteit en valt daarom niet onder de HD content antikopieer beveiliging.

Bij de andere providers is HD streamen naar je eigen PC hardisk nog altijd mogelijk met een geschikte ontvanger.
Bij UPC hebt je alleen maar analoog SD.
En dan ook nog eens component video, er zijn maar weinig recorders die RGB kunnen opnemen.
 
Johnny54 zei:
Bij UPC kun je toch ook content op DVD kopieren (via scart).
DVD is SD kwaliteit en valt daarom niet onder de HD content antikopieer beveiliging.

Waarom zou de HD content dan (extra) beveiligd moeten zijn?
Zeker de HD uitzendingen van de publieke omroepen zouden gewoon gearchiveerd moeten kunen worden.
Ook de commercielen hebben al eens aangegeven (bij de Ziggo CI+ introductie) dat zij ook geen extra content bescherming eisen.
En analoog copieren via SCART is vandaag de dag toch ook geen serieuze optie meer?
De vraag is zelfs hoe lang de analoge mogelijkheid nog beschikbaar blijft voor de consument.

coco zei:
En dan ook nog eens component video, er zijn maar weinig recorders die RGB kunnen opnemen.

Composiet video (CVBS) bedoel je, Component (HD) video is heel wat anders.
Uiteraard is deze (Component) aansluiting ook niet aanwezig bij de ontvangers van UPC.
En wat DVD/HDD recorders betreft, vrijwel alle europese recorders kunnen juist wel RGB opnemen. ;)
 
De makers van de hd-dvr box gebruiken een eigen file-systeem en bestandsformaat om de boel op de harddisk op te slaan, dáár zou je achter moeten komen wil je de harddisk zelf leeg halen in een pc. Daarom zie je niks zinnigs als je de harddisk in een pc zet. Zolang je dat niet weet zou je nog een image van de harddisk kunnen maken en bewaren mocht je de box in moeten leveren... je moet dan wel de kast openmaken. Als het dan ooit bekend wordt hoe het in elkaar zit, kun je met het image aan de gang met wat geluk.

Verder vraag ik me af of het met een HD capture kaart met hdmi aansluiting niet gewoon mogelijk is om de HD opnames op die manier naar een pc te krijgen? Ik heb er geen ervaring mee, en weet ook niet wat er te koop is opdat gebied. Tevens lijkt het me sterk dat de HD opnames met hdcp encryptie opgeslagen worden of afgespeeld worden, maar zou kunnen. Dan wordt het lastiger.

Ik denk bijv. aan zoiets als dit: https://www.blackmagic-design.com/products/intensity/

Maar $199 vind ik iets teveel om zo maar even te proberen...
 
Terug
Bovenaan