- Berichten
- 129
Vooraf:
Vanwege de slechte reputatie van Ziggo als het gaat om betrouwbaarheid van Internet en Telefonie en de veelgehoorde geluiden over de erbarmelijke ondersteuning heb ik lang getwijfeld aan een overstap van mijn huidige internet en telefonie providers naar Ziggo Alles In Eén. Het grote financiële voordeel én de wens om mijn ouders na mijn aanstaande vertrek niet op te zadelen met 3 verschillende abbonnementen met hun afzonderlijke prijskaartje doet mij nu toch overwegen deze overstap te maken.
Probleem
Vandaar dat ik begonnen ben te kijken hoe één en ander technisch te realiseren is. Zoals de topictitel suggereert, loop ik daarbij tegen één potentieel probleem aan: De afstand van het AOP, waar de signaalverdeler op komt, tot de beoogde plaats van het modem. De geschatte kabelafstand bedraagt 15 meter, vanwege een niet optimale kabelroute. Omdat ik tijdens een zoektochtje op dit forum niet echt bevredigende oplossingen heb gevonden voor mijn specifieke situatie, licht ik deze hier maar even concreet toe.
Huidige situatie
Op dit moment zijn televisie en internet nog twee gescheiden circuits. Op onderstaande afbeelding is dit weergegeven.
Toelichting:
Het AOP ligt in de kruipruimte. Zowel de TV-uitgang als de Radio uitgang zijn gesplit en daarvan loopt één paar naar de woonkamer en één paar via een loze leiding naar de bovenverdieping. Het TV/radio circuit bestaat uitsluitend uit kabels, stekkers en splitters, géén versterkers. Dit heeft tot nu toe altijd perfect gefunctioneerd.
Het ISRA punt van de telefoonlijn ligt in de meterkast, daar zit ook de ADSL splitter. Van daaruit loopt de telefoonlijn naar de woonkamer en de datalijn naar de bovenverdieping (niet via de eerdergenoemde loze leiding), waar de modem/router combi zich bevindt.
Aan de router zitten 4 apparaten met een LAN aansluiting verbonden. Daarnaast levert de router een WiFi signaal.
Het aanvankelijke idee was om de radio-coax naar de bovenverdieping op te offeren en te gebruiken als verbinding tussen AOP en modem (dat is dus de "15 meter oplossing"). Gezien de afstand blijkt dit dus niet zonder meer mogelijk te zijn, gezien kabellengte voor internetgebruik nog kritischer is dan voor het TV-signaal.
De belangrijkste vraag is dus:
Hoe krijg ik de internetaansluiting tot de bovenverdieping, uitgaande van bovenstaande situatie?
Ik zie dat er bij interactieve TV gebruik gemaakt wordt van een retour-breedbandversterker met verschillende niveaus (voor verschillende kabellengtes). Is het ook mogelijk om hiermee het datasignaal te versterken? En is dat ding dan ook los te krijgen als ik alles-in-één afneem zonder interactieve televisie?
Opmerkingen
Kan iemand hier eens zijn licht over laten schijnen? Het zij met een uitwerking van één van mijn ideeën, het zij met een frisse blik op dit probleem. Jullie worden bij voorbaat bedankt
Vanwege de slechte reputatie van Ziggo als het gaat om betrouwbaarheid van Internet en Telefonie en de veelgehoorde geluiden over de erbarmelijke ondersteuning heb ik lang getwijfeld aan een overstap van mijn huidige internet en telefonie providers naar Ziggo Alles In Eén. Het grote financiële voordeel én de wens om mijn ouders na mijn aanstaande vertrek niet op te zadelen met 3 verschillende abbonnementen met hun afzonderlijke prijskaartje doet mij nu toch overwegen deze overstap te maken.
Probleem
Vandaar dat ik begonnen ben te kijken hoe één en ander technisch te realiseren is. Zoals de topictitel suggereert, loop ik daarbij tegen één potentieel probleem aan: De afstand van het AOP, waar de signaalverdeler op komt, tot de beoogde plaats van het modem. De geschatte kabelafstand bedraagt 15 meter, vanwege een niet optimale kabelroute. Omdat ik tijdens een zoektochtje op dit forum niet echt bevredigende oplossingen heb gevonden voor mijn specifieke situatie, licht ik deze hier maar even concreet toe.
Huidige situatie
Op dit moment zijn televisie en internet nog twee gescheiden circuits. Op onderstaande afbeelding is dit weergegeven.
Toelichting:
Het AOP ligt in de kruipruimte. Zowel de TV-uitgang als de Radio uitgang zijn gesplit en daarvan loopt één paar naar de woonkamer en één paar via een loze leiding naar de bovenverdieping. Het TV/radio circuit bestaat uitsluitend uit kabels, stekkers en splitters, géén versterkers. Dit heeft tot nu toe altijd perfect gefunctioneerd.
Het ISRA punt van de telefoonlijn ligt in de meterkast, daar zit ook de ADSL splitter. Van daaruit loopt de telefoonlijn naar de woonkamer en de datalijn naar de bovenverdieping (niet via de eerdergenoemde loze leiding), waar de modem/router combi zich bevindt.
Aan de router zitten 4 apparaten met een LAN aansluiting verbonden. Daarnaast levert de router een WiFi signaal.
Het aanvankelijke idee was om de radio-coax naar de bovenverdieping op te offeren en te gebruiken als verbinding tussen AOP en modem (dat is dus de "15 meter oplossing"). Gezien de afstand blijkt dit dus niet zonder meer mogelijk te zijn, gezien kabellengte voor internetgebruik nog kritischer is dan voor het TV-signaal.
De belangrijkste vraag is dus:
Hoe krijg ik de internetaansluiting tot de bovenverdieping, uitgaande van bovenstaande situatie?
Ik zie dat er bij interactieve TV gebruik gemaakt wordt van een retour-breedbandversterker met verschillende niveaus (voor verschillende kabellengtes). Is het ook mogelijk om hiermee het datasignaal te versterken? En is dat ding dan ook los te krijgen als ik alles-in-één afneem zonder interactieve televisie?
Opmerkingen
- Het gebruiken van de bestaande coax bekabeling heeft de voorkeur. Ik zie dat er bij interactieve TV gebruik gemaakt wordt van een retour-breedbandversterker met verschillende niveaus (voor verschillende kabellengtes). Is het ook mogelijk om hiermee het datasignaal te versterken? En is dat ding dan ook los te krijgen als ik alles-in-één afneem zonder interactieve televisie?
- WiFi is geen acceptabel alternatief voor de 4 LAN aansluitingen
- Een ander alternatief is om het modem beneden te plaatsen, één CAT5 naar boven te trekken en boven een switch te plaatsen. Dit alternatief trekt mij het minst, omdat ik er weinig voor voel om 4 apparaten 1 fysieke verbinding te laten delen. Liefst ieder zijn eigen fysieke interface met de router (4 CAT5 kabels door het huis trekken is ook geen optie!).
- Ik heb (tot mijn grote spijt) weinig tot geen mogelijkheden om de kabelroute van ong. 15 meter te optimaliseren. Huis is 30 jaar oud, de loze leidingen liggen nu eenmaal zoals ze liggen. Links en rechts een gaatje boren moet kunnen, maar ingrijpende verbouwingen zitten er niet in
Het spreekt voor zich dat ik géén kabels in het zicht wil hebben.
Kan iemand hier eens zijn licht over laten schijnen? Het zij met een uitwerking van één van mijn ideeën, het zij met een frisse blik op dit probleem. Jullie worden bij voorbaat bedankt
