Ik zit een beetje in de clinch met UPC over het volgende. Het is een erg lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om het verhaal helemaal te lezen:
Twee maanden geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe (huur-) woning. Deze woning is een apartement op de eerste verdieping boven een winkel. Vroeger was dit één grote winkel met kantoren erboven, jaren geleden hebben ze de kantoor ruimte boven de winkel opgesplits in tweeën, en er twee woningen van gemaakt. De woningen delen dezelfde opgang. De woningen hebben ieder een eigen huisnummer gekregen. Laten we voor het gemak aannemen dat de woning van mijn buren nummer 2 is, en onze woning nummer 4.
Omdat het één pand is, is er ook maar één meterkast waar alles voor het pand (de winkel en de twee woningen) binnenkomt: gas, water, electriciteit en kabel. De vorige bewoners van mijn woning hadden digitenne en ADSL. De buren hebben internet en televisie van UPC.
Op mijn oude adres had ik ook internet en televisie van UPC. Toen ik ging verhuizen (de nieuwe woning was in dezelfde straat ongeveer 200 meter verderop) heb ik m'n UPC spullen meegenomen en in de nieuwe woning aangesloten. Na wat initiële probleempjes kreeg ik het na verloop van tijd prima aan de praat.
Toen ik UPC belde om te vragen of ze mijn abonnement over wilden zetten op het nieuwe adres, kreeg ik te horen dat dat niet kon, omdat volgens hun mijn huis geen kabel aansluiting had. Toen ik vertelde dat het hier om één pand met één meterkast maar twee woningen ging (zoals zoveel woningen in de binnenstad) en dat er wél een kabel lag, vertelden ze mij dat die kabel nu officieel op naam van mijn buren stond, ook al was het hun kabel helemaal niet. En ik kon daar dus niet op "mee liften". De oplossing volgens UPC was dat ik m'n eigen aansluiting zou moeten krijgen en dat dat niet meer dan €150 aan eigen bijdrage zou kosten. Daar ging ik mee akkoord en het wachten was op een afspraak met een monteur.
Een paar weken later echter, had ik nog steeds niets gehoord en klom ik maar weer eens in de telefoon. Nu kreeg ik een heel ander verhaal te horen. Nu kreeg ik te horen dat er eerst een "schouwer" langs moest komen, die zou gaan bekijken hoeveel werk het was en afhankelijk daarvan zou ik een offerte krijgen.
Enfin, lang verhaal kort: na vele telefoontjes en enkele weken wachten kwam er dan eindelijk een schouwer. Die heeft niet veel meer gedaan dan in de meterkast te kijken, en is toen weer weg gegaan. Weer 2 weken later kreeg ik dan eindelijk de offerte. Een eigen aansluiting zou mij €1400 (ja, veertienhonderd) gaan kosten. Het verhaal was dat ze vanaf de wijkkast een nieuwe kabel moesten trekken en daarvoor de straat open moesten breken.
Ik vond het, op z'n zachts gezegd "vreemd" dat ik €1400 moest betalen voor iets wat al werkte. Ik zou het kunnen begrijpen als het echt om twee gescheiden woningen zou gaan, maar het gaat hier om twee bovenwoningen die alles delen (opgang, meterkast, enz). Toen ik weer contact opnam met de klantenservice, vertelde mij een hele vriendelijke medewerker dat hij niet begreep wat het probleem was omdat UPC gewoon een "special account" aan kon maken. Hij zei dat het vooral in binnensteden vaker voorkwam dat het simpelweg niet zinnig was om extra kabels te trekken naar woningen toe. Denk aan monumentenpanden waar meerdere apartementen zijn gerealiseerd in één en hetzelfde pand. Of studentenpanden. Daar konden gewoon meerdere abonnementen op dezelfde kabel gerealiseerd worden. Hij zou het even voor mij uitzoeken en mij 's middags terug bellen. Dat heeft hij gedaan en hij kwam met het verhaal dat hij zo'n beetje met iedereen binnen UPC ruzie had gekregen omdat iedereen aan wie hij het vroeg zei dat het in mijn geval niet mogelijk was (ik ben tenslotte geen student) en dat vond hij ronduit belachelijk.
Overigens, in mijn oude woning waren ook meerdere UPC abonnementen op één en dezelfde kabelaansluiting. Sterker nog, de nieuwe bewoner van mij oude woning heeft zonder problemen ook een nieuw UPC abonnement gekregen op dat adres. De vierde inmiddels.
Maar goed, volgende de UPC medewerker was er maar één oplossing: het zo te laten. Dus officieel het abonnement op mijn oude adres, terwijl ik op het nieuwe adres gebruik maak van de UPC diensten. Dat heb ik dan ook maar gedaan en dat ging op zich goed. Todat ik een aantal dagen geleden weer een storing kreeg.
Mijn internet verbinding liep terug naar slakkengang, en telefoneren was ook niet mogelijk. Helpdesk gebeld. Die kwamen tot de conclusie dat er een monteur langs moest komen. Maar toen kwam het. De monteur kon alleen naar mijn oude adres gestuurd worden, niet naar het nieuwe. En weer vroeg de medewerker zich af waarom het abonnement niet overgezet kon worden. Nu werd ik doorverbonden naar een andere afdeling (weet niet meer welke) waar een vrouwtje mij vertelde dat het toch echt moest kunnen, dat adres omzetten. Ze zou het voorleggen aan de juiste afdeling en ik zou teruggebeld worden.
Vandaag werd ik dus terug gebeld door een vrouwtje (die waarschijnlijk een slechte dag achter de rug had want echt vriendelijk was ze niet) Die mij vertelde dat het absoluut niet mogelijk was omdat het technisch onmogelijk was om meerdere modems aan te sluiten op één kabel. Met zo'n opmerking heb je mij onmiddelijk op de kast omdat ik weet dat dat klinklare onzin is. Voorbeeld: ik heb één Docsis modem voor telefonie, één Docsis modem voor internet, en twee Docsis modems die in mijn mediabox zitten. Dat zijn dus al 4 Docsis modems voor één enkel abonnement. Plus dat ze zelf zonder blikken of blozen meerdere abonnees aansluiten op één en dezelfde kabel wanneer het gaat om de eerder genoemde special accounts.
Na wat heen en weer gediscusieer, was dus de conclusie van de mevrouw aan de andere kant dat ik maar één mogelijkheid had: €1400 dokken zodat ik "officieel" een eigen kabel heb. Het feit of ik dan die kabel wel of niet gebruik, vondt ze niet interessant. Het ging er haar alleen om dat ze dan wél het abonnement op mijn nieuwe adres kon zetten.
Dus ik heb nu twee keuzes: €1400 ophoesten voor iets dat al werkt en puur zodat UPC in hun computer een adresregeltje kunnen wijzigen, of het laten zoals het is maar dan nooit meer beroep kunnen doen op technische ondersteuning.
Ok, er is nog een derde keuze: UPC de deur uitgooien en overstappen op Digitenne, ADSL, en KPN. En daar zit ik niet op te wachten want ondank het feit dat UPC een k-bedrijf is, zijn hun producten fantastisch goed.
Nogmaals, ik zou er begrip voor hebben als het hier om twee gescheiden woningen zou gaan maar dat is gewoon niet het geval. Ik "steel" niets, ik betaal gewoon mijn abonnementsgeld en het feit dat mijn buurman en ik op dezelfde kabel zitten, heeft geen nadelige gevolgen voor de kwaliteit van de diensten. Bovendien is het niet zijn kabel, UPC heeft het gewoon administratief op zijn naam gezet.
Wat nu?
Twee maanden geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe (huur-) woning. Deze woning is een apartement op de eerste verdieping boven een winkel. Vroeger was dit één grote winkel met kantoren erboven, jaren geleden hebben ze de kantoor ruimte boven de winkel opgesplits in tweeën, en er twee woningen van gemaakt. De woningen delen dezelfde opgang. De woningen hebben ieder een eigen huisnummer gekregen. Laten we voor het gemak aannemen dat de woning van mijn buren nummer 2 is, en onze woning nummer 4.
Omdat het één pand is, is er ook maar één meterkast waar alles voor het pand (de winkel en de twee woningen) binnenkomt: gas, water, electriciteit en kabel. De vorige bewoners van mijn woning hadden digitenne en ADSL. De buren hebben internet en televisie van UPC.
Op mijn oude adres had ik ook internet en televisie van UPC. Toen ik ging verhuizen (de nieuwe woning was in dezelfde straat ongeveer 200 meter verderop) heb ik m'n UPC spullen meegenomen en in de nieuwe woning aangesloten. Na wat initiële probleempjes kreeg ik het na verloop van tijd prima aan de praat.
Toen ik UPC belde om te vragen of ze mijn abonnement over wilden zetten op het nieuwe adres, kreeg ik te horen dat dat niet kon, omdat volgens hun mijn huis geen kabel aansluiting had. Toen ik vertelde dat het hier om één pand met één meterkast maar twee woningen ging (zoals zoveel woningen in de binnenstad) en dat er wél een kabel lag, vertelden ze mij dat die kabel nu officieel op naam van mijn buren stond, ook al was het hun kabel helemaal niet. En ik kon daar dus niet op "mee liften". De oplossing volgens UPC was dat ik m'n eigen aansluiting zou moeten krijgen en dat dat niet meer dan €150 aan eigen bijdrage zou kosten. Daar ging ik mee akkoord en het wachten was op een afspraak met een monteur.
Een paar weken later echter, had ik nog steeds niets gehoord en klom ik maar weer eens in de telefoon. Nu kreeg ik een heel ander verhaal te horen. Nu kreeg ik te horen dat er eerst een "schouwer" langs moest komen, die zou gaan bekijken hoeveel werk het was en afhankelijk daarvan zou ik een offerte krijgen.
Enfin, lang verhaal kort: na vele telefoontjes en enkele weken wachten kwam er dan eindelijk een schouwer. Die heeft niet veel meer gedaan dan in de meterkast te kijken, en is toen weer weg gegaan. Weer 2 weken later kreeg ik dan eindelijk de offerte. Een eigen aansluiting zou mij €1400 (ja, veertienhonderd) gaan kosten. Het verhaal was dat ze vanaf de wijkkast een nieuwe kabel moesten trekken en daarvoor de straat open moesten breken.
Ik vond het, op z'n zachts gezegd "vreemd" dat ik €1400 moest betalen voor iets wat al werkte. Ik zou het kunnen begrijpen als het echt om twee gescheiden woningen zou gaan, maar het gaat hier om twee bovenwoningen die alles delen (opgang, meterkast, enz). Toen ik weer contact opnam met de klantenservice, vertelde mij een hele vriendelijke medewerker dat hij niet begreep wat het probleem was omdat UPC gewoon een "special account" aan kon maken. Hij zei dat het vooral in binnensteden vaker voorkwam dat het simpelweg niet zinnig was om extra kabels te trekken naar woningen toe. Denk aan monumentenpanden waar meerdere apartementen zijn gerealiseerd in één en hetzelfde pand. Of studentenpanden. Daar konden gewoon meerdere abonnementen op dezelfde kabel gerealiseerd worden. Hij zou het even voor mij uitzoeken en mij 's middags terug bellen. Dat heeft hij gedaan en hij kwam met het verhaal dat hij zo'n beetje met iedereen binnen UPC ruzie had gekregen omdat iedereen aan wie hij het vroeg zei dat het in mijn geval niet mogelijk was (ik ben tenslotte geen student) en dat vond hij ronduit belachelijk.
Overigens, in mijn oude woning waren ook meerdere UPC abonnementen op één en dezelfde kabelaansluiting. Sterker nog, de nieuwe bewoner van mij oude woning heeft zonder problemen ook een nieuw UPC abonnement gekregen op dat adres. De vierde inmiddels.
Maar goed, volgende de UPC medewerker was er maar één oplossing: het zo te laten. Dus officieel het abonnement op mijn oude adres, terwijl ik op het nieuwe adres gebruik maak van de UPC diensten. Dat heb ik dan ook maar gedaan en dat ging op zich goed. Todat ik een aantal dagen geleden weer een storing kreeg.
Mijn internet verbinding liep terug naar slakkengang, en telefoneren was ook niet mogelijk. Helpdesk gebeld. Die kwamen tot de conclusie dat er een monteur langs moest komen. Maar toen kwam het. De monteur kon alleen naar mijn oude adres gestuurd worden, niet naar het nieuwe. En weer vroeg de medewerker zich af waarom het abonnement niet overgezet kon worden. Nu werd ik doorverbonden naar een andere afdeling (weet niet meer welke) waar een vrouwtje mij vertelde dat het toch echt moest kunnen, dat adres omzetten. Ze zou het voorleggen aan de juiste afdeling en ik zou teruggebeld worden.
Vandaag werd ik dus terug gebeld door een vrouwtje (die waarschijnlijk een slechte dag achter de rug had want echt vriendelijk was ze niet) Die mij vertelde dat het absoluut niet mogelijk was omdat het technisch onmogelijk was om meerdere modems aan te sluiten op één kabel. Met zo'n opmerking heb je mij onmiddelijk op de kast omdat ik weet dat dat klinklare onzin is. Voorbeeld: ik heb één Docsis modem voor telefonie, één Docsis modem voor internet, en twee Docsis modems die in mijn mediabox zitten. Dat zijn dus al 4 Docsis modems voor één enkel abonnement. Plus dat ze zelf zonder blikken of blozen meerdere abonnees aansluiten op één en dezelfde kabel wanneer het gaat om de eerder genoemde special accounts.
Na wat heen en weer gediscusieer, was dus de conclusie van de mevrouw aan de andere kant dat ik maar één mogelijkheid had: €1400 dokken zodat ik "officieel" een eigen kabel heb. Het feit of ik dan die kabel wel of niet gebruik, vondt ze niet interessant. Het ging er haar alleen om dat ze dan wél het abonnement op mijn nieuwe adres kon zetten.
Dus ik heb nu twee keuzes: €1400 ophoesten voor iets dat al werkt en puur zodat UPC in hun computer een adresregeltje kunnen wijzigen, of het laten zoals het is maar dan nooit meer beroep kunnen doen op technische ondersteuning.
Ok, er is nog een derde keuze: UPC de deur uitgooien en overstappen op Digitenne, ADSL, en KPN. En daar zit ik niet op te wachten want ondank het feit dat UPC een k-bedrijf is, zijn hun producten fantastisch goed.
Nogmaals, ik zou er begrip voor hebben als het hier om twee gescheiden woningen zou gaan maar dat is gewoon niet het geval. Ik "steel" niets, ik betaal gewoon mijn abonnementsgeld en het feit dat mijn buurman en ik op dezelfde kabel zitten, heeft geen nadelige gevolgen voor de kwaliteit van de diensten. Bovendien is het niet zijn kabel, UPC heeft het gewoon administratief op zijn naam gezet.
Wat nu?

Technisch kan het allemaal best, zelfs on demand werkt prima met de smartcard van jouw box, zodat jij de rekening betaalt voor de films die jij hebt gehuurd. Bij nader inzien zou ik even contact met Jordy opnemen om te kijken of hij hier niet een doorbraak kan forceren. Ik wens je in ieder geval veel sterkte! 