• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Graag jullie mening. Twee woningen, één kabel.

Berichten
439
Ik zit een beetje in de clinch met UPC over het volgende. Het is een erg lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om het verhaal helemaal te lezen:

Twee maanden geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe (huur-) woning. Deze woning is een apartement op de eerste verdieping boven een winkel. Vroeger was dit één grote winkel met kantoren erboven, jaren geleden hebben ze de kantoor ruimte boven de winkel opgesplits in tweeën, en er twee woningen van gemaakt. De woningen delen dezelfde opgang. De woningen hebben ieder een eigen huisnummer gekregen. Laten we voor het gemak aannemen dat de woning van mijn buren nummer 2 is, en onze woning nummer 4.

Omdat het één pand is, is er ook maar één meterkast waar alles voor het pand (de winkel en de twee woningen) binnenkomt: gas, water, electriciteit en kabel. De vorige bewoners van mijn woning hadden digitenne en ADSL. De buren hebben internet en televisie van UPC.

Op mijn oude adres had ik ook internet en televisie van UPC. Toen ik ging verhuizen (de nieuwe woning was in dezelfde straat ongeveer 200 meter verderop) heb ik m'n UPC spullen meegenomen en in de nieuwe woning aangesloten. Na wat initiële probleempjes kreeg ik het na verloop van tijd prima aan de praat.

Toen ik UPC belde om te vragen of ze mijn abonnement over wilden zetten op het nieuwe adres, kreeg ik te horen dat dat niet kon, omdat volgens hun mijn huis geen kabel aansluiting had. Toen ik vertelde dat het hier om één pand met één meterkast maar twee woningen ging (zoals zoveel woningen in de binnenstad) en dat er wél een kabel lag, vertelden ze mij dat die kabel nu officieel op naam van mijn buren stond, ook al was het hun kabel helemaal niet. En ik kon daar dus niet op "mee liften". De oplossing volgens UPC was dat ik m'n eigen aansluiting zou moeten krijgen en dat dat niet meer dan €150 aan eigen bijdrage zou kosten. Daar ging ik mee akkoord en het wachten was op een afspraak met een monteur.

Een paar weken later echter, had ik nog steeds niets gehoord en klom ik maar weer eens in de telefoon. Nu kreeg ik een heel ander verhaal te horen. Nu kreeg ik te horen dat er eerst een "schouwer" langs moest komen, die zou gaan bekijken hoeveel werk het was en afhankelijk daarvan zou ik een offerte krijgen.

Enfin, lang verhaal kort: na vele telefoontjes en enkele weken wachten kwam er dan eindelijk een schouwer. Die heeft niet veel meer gedaan dan in de meterkast te kijken, en is toen weer weg gegaan. Weer 2 weken later kreeg ik dan eindelijk de offerte. Een eigen aansluiting zou mij €1400 (ja, veertienhonderd) gaan kosten. Het verhaal was dat ze vanaf de wijkkast een nieuwe kabel moesten trekken en daarvoor de straat open moesten breken.

Ik vond het, op z'n zachts gezegd "vreemd" dat ik €1400 moest betalen voor iets wat al werkte. Ik zou het kunnen begrijpen als het echt om twee gescheiden woningen zou gaan, maar het gaat hier om twee bovenwoningen die alles delen (opgang, meterkast, enz). Toen ik weer contact opnam met de klantenservice, vertelde mij een hele vriendelijke medewerker dat hij niet begreep wat het probleem was omdat UPC gewoon een "special account" aan kon maken. Hij zei dat het vooral in binnensteden vaker voorkwam dat het simpelweg niet zinnig was om extra kabels te trekken naar woningen toe. Denk aan monumentenpanden waar meerdere apartementen zijn gerealiseerd in één en hetzelfde pand. Of studentenpanden. Daar konden gewoon meerdere abonnementen op dezelfde kabel gerealiseerd worden. Hij zou het even voor mij uitzoeken en mij 's middags terug bellen. Dat heeft hij gedaan en hij kwam met het verhaal dat hij zo'n beetje met iedereen binnen UPC ruzie had gekregen omdat iedereen aan wie hij het vroeg zei dat het in mijn geval niet mogelijk was (ik ben tenslotte geen student) en dat vond hij ronduit belachelijk.

Overigens, in mijn oude woning waren ook meerdere UPC abonnementen op één en dezelfde kabelaansluiting. Sterker nog, de nieuwe bewoner van mij oude woning heeft zonder problemen ook een nieuw UPC abonnement gekregen op dat adres. De vierde inmiddels.

Maar goed, volgende de UPC medewerker was er maar één oplossing: het zo te laten. Dus officieel het abonnement op mijn oude adres, terwijl ik op het nieuwe adres gebruik maak van de UPC diensten. Dat heb ik dan ook maar gedaan en dat ging op zich goed. Todat ik een aantal dagen geleden weer een storing kreeg.

Mijn internet verbinding liep terug naar slakkengang, en telefoneren was ook niet mogelijk. Helpdesk gebeld. Die kwamen tot de conclusie dat er een monteur langs moest komen. Maar toen kwam het. De monteur kon alleen naar mijn oude adres gestuurd worden, niet naar het nieuwe. En weer vroeg de medewerker zich af waarom het abonnement niet overgezet kon worden. Nu werd ik doorverbonden naar een andere afdeling (weet niet meer welke) waar een vrouwtje mij vertelde dat het toch echt moest kunnen, dat adres omzetten. Ze zou het voorleggen aan de juiste afdeling en ik zou teruggebeld worden.

Vandaag werd ik dus terug gebeld door een vrouwtje (die waarschijnlijk een slechte dag achter de rug had want echt vriendelijk was ze niet) Die mij vertelde dat het absoluut niet mogelijk was omdat het technisch onmogelijk was om meerdere modems aan te sluiten op één kabel. Met zo'n opmerking heb je mij onmiddelijk op de kast omdat ik weet dat dat klinklare onzin is. Voorbeeld: ik heb één Docsis modem voor telefonie, één Docsis modem voor internet, en twee Docsis modems die in mijn mediabox zitten. Dat zijn dus al 4 Docsis modems voor één enkel abonnement. Plus dat ze zelf zonder blikken of blozen meerdere abonnees aansluiten op één en dezelfde kabel wanneer het gaat om de eerder genoemde special accounts.

Na wat heen en weer gediscusieer, was dus de conclusie van de mevrouw aan de andere kant dat ik maar één mogelijkheid had: €1400 dokken zodat ik "officieel" een eigen kabel heb. Het feit of ik dan die kabel wel of niet gebruik, vondt ze niet interessant. Het ging er haar alleen om dat ze dan wél het abonnement op mijn nieuwe adres kon zetten.

Dus ik heb nu twee keuzes: €1400 ophoesten voor iets dat al werkt en puur zodat UPC in hun computer een adresregeltje kunnen wijzigen, of het laten zoals het is maar dan nooit meer beroep kunnen doen op technische ondersteuning.

Ok, er is nog een derde keuze: UPC de deur uitgooien en overstappen op Digitenne, ADSL, en KPN. En daar zit ik niet op te wachten want ondank het feit dat UPC een k-bedrijf is, zijn hun producten fantastisch goed.

Nogmaals, ik zou er begrip voor hebben als het hier om twee gescheiden woningen zou gaan maar dat is gewoon niet het geval. Ik "steel" niets, ik betaal gewoon mijn abonnementsgeld en het feit dat mijn buurman en ik op dezelfde kabel zitten, heeft geen nadelige gevolgen voor de kwaliteit van de diensten. Bovendien is het niet zijn kabel, UPC heeft het gewoon administratief op zijn naam gezet.

Wat nu?
 
Ik zou je voor gek verklaren als je het zou betalen. ;)

Kan je niet met je buurman een deal maken om de diensten te delen? Scheelt je toch weer een hoop geld.
 
Inderdaad een heel verhaal Zippy! Ik denk dat Darkling hierboven een goede insteek geeft: probeer een deal te sluiten met je buurman. Als er dan een storing is bij jou, dan zal de buurman zichzelf even Zippy moeten noemen.

Terwijl ik het bovenstaande zit te typen realiseer ik me eigenlijk pas hoe bizar bureaucratisch dit hele verhaal is. Kafka is er niks bij. >:( Technisch kan het allemaal best, zelfs on demand werkt prima met de smartcard van jouw box, zodat jij de rekening betaalt voor de films die jij hebt gehuurd. Bij nader inzien zou ik even contact met Jordy opnemen om te kijken of hij hier niet een doorbraak kan forceren. Ik wens je in ieder geval veel sterkte! ;)
 
@Zippy1970,

Dat het internet traag is kan kloppen!
Je hebt volgens je profiel Fiber 60 en een ARRIS modem?
een Arris kan niet meer dan 30 mbit leveren.
Vermoeidelijk heb je een CISCO maar is je profiel niet bijgewerkt.

@darkling en jtech,
Hij kan inderdaad een verbinding delen!
Echter krijg je vanzelf 1 probleem, indien de buurman een 2de box wilt nemen kan dit niet. (mediabox)
Want Zippy heeft dan box 2.
Voor Internet kan het ook, maar TELEFONIE word ook al moeilijk!
Het beste is om Jordy een PM te sturen, hij kan misschien meer voor je betekenen!
 
davy16 zei:
@Zippy1970,

Dat het internet traag is kan kloppen!
Je hebt volgens je profiel Fiber 60 en een ARRIS modem?
een Arris kan niet meer dan 30 mbit leveren.

Nee, ik heb twee modems. Een Arris voor Telefonie en een Cisco voor Internet (wat volgend de mevrouw die ik vandaag aan de telefoon had technisch onmogelijk is). En de storing komt en gaat. Het ene moment is het zwaar kl..., het andere moment prima met snelheden tegen de 60Mbit/8Mbit. Er is geen touw aan vast te knopen maar na heel wat testen en meten ben ik er wel achter dat het niet aan mijn bekabeling ligt en dat het probleem buiten het huis ligt. Op dit moment is het weer k met p.

Wat ik zo frustrerend vind, is dat ik al abonnee ben vanaf de tijd dat het MultiWeb was (1998?) en ik nog nooit het gevoel heb gekregen dat UPC je daarvoor op wat voor manier dan ook beloont.
 
Zippy1970 zei:
Nee, ik heb twee modems. Een Arris voor Telefonie en een Cisco voor Internet (wat volgend de mevrouw die ik vandaag aan de telefoon had technisch onmogelijk is). En de storing komt en gaat. Het ene moment is het zwaar kl..., het andere moment prima met snelheden tegen de 60Mbit/8Mbit. Er is geen touw aan vast te knopen maar na heel wat testen en meten ben ik er wel achter dat het niet aan mijn bekabeling ligt en dat het probleem buiten het huis ligt. Op dit moment is het weer k met p.

Wat ik zo frustrerend vind, is dat ik al abonnee ben vanaf de tijd dat het MultiWeb was (1998?) en ik nog nooit het gevoel heb gekregen dat UPC je daarvoor op wat voor manier dan ook beloont.

Inderdaad heel frustrerend! Probeer Jordy eens te benaderen, die kan nog wel gewoon nadenken heb ik de indruk.
 
Jij zegt zeker te weten dat het buiten de woning ligt, de oorzaak van de storing. De buurman heeft dus hetzelfde probleem?

En wat wel erg interessant is om te weten: Is de woning je eigendom, of is de woning een huurwoning?
Indien een huurwoning: Staat er in je contract iets vermeld over je aansluiting voor kabeltelevisie?
Indien ja: Dan heeft mogelijk de verhuurder een probleem, aangezien die zich niet houdt aan de overeenkomst en zou het interessant zijn om te onderzoeken of zij daardoor niet verplicht zijn om de aansluiting op hun kosten te realiseren. Als de woningen kadastraal officieel gescheiden zijn behoren zij inderdaad een eigen aansluiting te hebben.
 
Naar mijn idee, moet UPC zelf zorgen voor de aansluiting in jouw woning. Ik vind het een vreemd verhaal dat jij € 1400 moet dokken, zodat UPC zijn product aan jou kan leveren. Zo ook storingen buitenshuis moet UPC oplossen en komt voor Rekening van UPC zelf en zo gaat dat bijvoorbeeld ook met een nieuwe aansluiting welke gelegd moet worden. Probeer eens info in te winnen bij de wetswinkel hoe je in dit geval om moet gaan. Ik ben van mening dat de nieuwe aansluiting zeker niet voor jou kosten moeten komen.
 
Terug
Bovenaan