• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Goedkope mediabox zonder scart op receiver aansluiten?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RexManning
  • Startdatum Startdatum
R

RexManning

Ik kom er maar niet uit, spoor al dagen dit forum en het Internet af, maar uiteindelijk toch maar mijn vraag stellen en hopen op positief antwoord;

Ik heb een AV-receiver (Denon) en een lcd van philips. Deze wil ik alleen (echt) maar met 1 kabel verbinden, de hdmi. Nu komt mijn dvd, xbox en wii al uit op de Denon en die geeft beeld en geluid super door naar de tv middels die ene hdmi kabel.

Nu wil ik toch maar van kpn digitenne af (beeldkwaliteit) en voor UPC digital kiezen. Alleen interesseert HD tv me niet zo (zenderaanbod en zéker die belachelijke prijs), welke wel een mediabox levert met hdmi-uitgang, wat het makkelijk zou maken voor mijn Denon.

De vraag dus: is de Thomson met zijn scart uitgang ook zonder scart aan te sluiten op een AV-receiver? Dus met video en audio uit naar mijn Denon, zodat ik nog steeds maar 1 (!!) hdmi kabel nodig blijf hebben van Denon naar televisie?

Meld het me svp ook wanneer het gewoon niet mogelijk is en ik tóch een HD-abonnement moet nemen.

Alvast súper bedankt!
 
Hoi RexManning,

De thomson heeft een cai uit en twee tulpjes (rood/wit) voor geluid uit (analoog).
Ook nog een zwarte tulp voor digitaal geluid uit.

Ik hoop dat je zo genoeg weet.

groetjes,
hugo
 
Ja de standaard media box heeft stereo uitgang voor een reciever.
Maar ook een digitale uitgang voor naar een reciever.

Ik zelf gebruik de digitale audio uitgang.

;)

p.s. wil je alleen een HDMI aansluiting, dan moet je toch de HD mediabox nemen.
 
Volgensmij is de vraag of het beeld anders kan worden doorgegeven dan via scart. Jullie hebben het nu alleen over het geluid waar inderdaad meer mogelijkheden voor zijn. Maar wat betreft beeld is er alleen een scartaansluiting.
 
Volgens mij werkt het zo dat HDMI invoer betekent ook HDMI uitvoer, Scart invoer is aleen scart uitvoer, Conversie naar is niet mogelijk. Maar staat het niet in het denon manual of je conversie kunt uitvoeren.
 
Timvw zei:
Volgensmij is de vraag of het beeld anders kan worden doorgegeven dan via scart. Jullie hebben het nu alleen over het geluid waar inderdaad meer mogelijkheden voor zijn. Maar wat betreft beeld is er alleen een scartaansluiting.

Wow, wat een hoop reacties binnen zo'n korte tijd, bedankt. Inderdaad bedoel ik wat timvw zegt; audio uit had ik gezien dat dat kon, maar het gaat me om video uit. Zoals ik ook kon zien het manual hierboven (dank) is er inderdaad alleen een scart uitgang voor video (wat een prutsers zijn het ook....). Is het dan niet mogelijk om een scart kabel erin te stoppen met een gele tulp voor video aan de ander kant?

Andere vraag over conversie van mijn denon (AVR1909), ja dat kan hij zeker. Ook heel erg goed overigens, schaalt gewoon op van analoog naar digitaal over hdmi, echt perfect. Maar dan moet het video signaal wel ergens vandaan komen en dat kan op drie manieren. In volgorde van minder naar beste kwaliteit komt de video dan zo binnen;
1. Video in (gele tulp) of s-video.
2. Component (groen,blauw,rode tulp)
3. HDMI

Echt stom dat een goedkope blokker dvd speler gewoon component video uit heeft en die thomson boxen niet, maar is er dus dan een soort van scart naar component kabel oplossing? En gebruikt iemand zoiets?
 
Een overloop van scart naar tulp bestaat volgens mij inderdaad, of dat goed zal werken weet ik niet, maar is te proberen.
Of er een Scart naar componentkabel is weet ik niet, ik heb hem tot nu toe niet gezien maar zou je kunnen informeren bij een TV dealer.
Edit, De overloop van scart naar tulp ziet er het volgende uit aan 1 kant een scart aansluiting aan de andere kant 1 gele tulp is video een rode en witte tulp is geluid links en rechts
 
RexManning zei:
Andere vraag over conversie van mijn denon (AVR1909), ja dat kan hij zeker. Ook heel erg goed overigens, schaalt gewoon op van analoog naar digitaal over hdmi, echt perfect. Maar dan moet het video signaal wel ergens vandaan komen en dat kan op drie manieren. In volgorde van minder naar beste kwaliteit komt de video dan zo binnen;
1. Video in (gele tulp) of s-video.
2. Component (groen,blauw,rode tulp)
3. HDMI
De enige manier om die UPC box rechtstreeks aan te sluiten op die AV-Receiver is inderdaad van SCART naar composiet (gele tulp).
Echter de kwaliteit van composiet is gewoon erg slecht in vergelijking met een RGB signaal, dat wil je gewoon niet.
S-Video zou al heel veel beter geweest zijn maar deze mogenlijkheid ontbreekt zoals bekend bij alle UPC boxen. >:(

RexManning zei:
Echt stom dat een goedkope blokker dvd speler gewoon component video uit heeft en die thomson boxen niet, maar is er dus dan een soort van scart naar component kabel oplossing? En gebruikt iemand zoiets?
Je kan niet van RGB naar component gaan met alleen een simpele verloopkabel als de bron (UPC box) geen component signaal levert.
Hiervoor is een extra converter voor nodig welke niet goedkoop zijn.

Een mogenlijkheid is wel om eventueel een beschikbare DVD(HD) recorder te gebruiken om het RGB signaal om te zetten naar component/S-Video of zelfs HDMI
Zelf heb ik hier bijvoorbeeld een (oude, gerepareerde) Panasonic DVDrecorder welke een RGB SCART signaal prachtig kan omzetten naar component en S-Video ;)
 
Heldere uitleg, dank!

Zou ik dan voor 5 euro klaar zijn met https://www.avkabelshop.nl/index.php?page=productdetails&catid=42&artikelid=4509 zoiets? Een scart naar s-video kabel.

Iemand die dat gebruikt?

EDIT: Ik zie het al...kan waarschijnlijk ook niet omdat dat maar 1 richtingsverkeer doorgeeft? Van s-video naar scart dus. Wat ontzetttend irritant zeg, wat een onzin dat ze alleen maar die ouderwetse onhandige scartaansluiting hebben. Dat zal dus wel een (inderdaad dure; 100euro) converter gaan worden.
 
Terug
Bovenaan