Gigaset N300A IP over Ziggo modem - probleem met bellen over IP.

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Prawo

Rond je jaarwisseling stapte ik over van XS4ALL adsl op Ziggo alles-in-1.
Dus nu ook recent Ziggo modem (van Cisco) i.p.v. de Fritz!Box.
Zonder iets aan de instellingen te veranderen mijn Gigaset N300A IP Voip-telefoon aangesloten op het Ziggo modem.

Ineens kan ik niet meer uitbellen via mijn in de Gigaset geïnstalleerde voip-provider (007voip.com) en evenmin bellen of gebeld worden via een onderling ingerichte telefooncentrale (onsip.com). Voorheen lukte dat vanuit Fritz!Box/XS4ALL prima.

De vaste telefoonlijn van Ziggo werkt goed, maar die wil ik voor uitbellen in feite niet gebruiken.

Onze mobieltjes gebruiken we als extra telefoon, via de app van 007voip en de wifi-verbinding thuis (ook op het Ziggo-modem!) en dan kunnen we probleemloos uitbellen zoals we al gewend waren.

Probleem lijkt bij Ziggo te liggen.
Iemand een idee hoe dit op te lossen?
 
Dat zou gewoon moeten werken, ik gebruik ook verschillende voip providers met een gigaset 301D. Weet je zeker dat al je instellingen kloppen en dat er niet nog oude xs4all verwijzingen aan staan ?

Wat werkt er niet ? melden de accounts zich wel aan en is het audio niet aanwezig ? In dat geval zou het iets met portforwarding kunnen zijn. Staat je STUN instelling wel goed ? Welke RTP en SIP poorten heb je ingesteld ?
 
Hartelijk dank voor uw sneller reactie.
Ik kom er nu achter dat de Ziggo modem/router (Cisco EPC3828) mijn Gigaset vaak helemaal niet herkent (en ik dus ook niet kan inloggen om de instellingen te bekijken).
Soms lukte dat onverwacht wel (en toe zag de Ziggo helpdesk de router ook) zoals afgelopen zondagavond.
Waar zou dat aan kunnen liggen?

Ik ben wel een beetje technisch maar op enig moment haak ik ook af. Termen als STUN zeggen me weinig.

Even ter aanvulling.
Ik heb net het utp kabeltje van de N300 naar de Cisco omgedraaid. Nu herkent de browser gigast.net mijn Gigaset en kan ik inloggen. Bij alle SIP accounts blijkt het aanmelden mislukt, zelfs bij Gigasetnet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog geen ziggo (volgende maand pas), kan je dus niet helpen maar als je zoekt op portforwarding ziggo vind je vast het antwoord
 
Dank je.
Inmiddels vond ik de handleiding van mijn modem in het Nederlands. Dat blijft voor mij abacadabra.

Ik denk dat ik Ziggo maar ga opzeggen.
Gelukkig kan dat tot 1 april a.s. zonder kosten (omdat ze hun tarieven verhogen).
Daarnaast denk ik dat ze wel eens wanprestatie zouden kunnen plegen door niet te laten werken wat via een ander (XS4ALL) automatisch wel werk. Dat gaan we t.z.t. wel eens uitzoeken i.v.m. kosten voor installatie.

Mocht iemand voor die tijd een voor mij (fools proof) uit te voeren oplossing hebben, dan houd ik mij beslist aanbevolen.
 
hoofdstuk 4.6 en 7.2 moet je gebruiken.
Bij 4.6 stel je in dat verkeer naar je N300a voorrang krijgt (anders is er kans op wegvallende gesprekken) en bij 7.2 stel je in dat telefonieverkeer naar de N300a gestuurd wordt. Voor beide heb je het ip adres van de N300a nodig. Telefonieverkeer gaat via poort 5060.

Ziggo maakt het je zo moeilijk mogelijk om eigen telefonie te gebruiken. Logisch want dat kost hun honderden euro's. Zoveel kun je nl besparen door eigen voipproviders als cheapconnect en voipbuster of freevoipdeal te gebruiken.
Maar je zult je er dan wel even in moeten verdiepen. Anders kun je altijd nog telefonie van ziggo gebruiken (tegen hogere kosten).
 
Ziggo maakt het je zo moeilijk mogelijk om eigen telefonie te gebruiken. Logisch want dat kost hun honderden euro's.

Eh.... Ziggo maakt het niemand moeilijk. Dit is gewoon een normale instelling van je modem. Als er portforwarding nodig is zul je dat bij xs4all ook moeten doen als je voip binnen je lokale netwerk doet en niet in je modem zelf. Dit is gewoon iets wat de VOIP provider moet vertellen, niet je internet provider. Bij voipbuster en andere voip bedrijven staat daar gewoon handleidingen voor beschreven. In de handleiding van de Ubee en Cisco modems staat ook beschreven hoe je portforwarding in moet stellen.

Nogmaals het is heel simpel in te stellen, je moet wel weten welke poorten je moet gebruiken, maar dat is iets wat afhangt van je voip telefoon instellingen, maar de voorbeelden staan bij de voip providers.

Ik heb zelf ook een Gigaset en ik zal mijn instellingen hieronder even geven.
In de router moet je poort 5060 forwarden naar het lokale ip-adres van je gigaset en je moet de gebruikte RTP poorten ook forwarden als je geen inkomend of uitgaand geluid hebt op je gesprekken. Meestal is dat alleen nodig voor inkomende gesprekken, maar kwaad kan het niet om dat altijd zo in te stellen. Je moet wel de RTP poorten dan instellen in de gigaset zodat ze niet willekeurig gekozen worden. Zie de onderstaande plaatjes voor die rtp instellingen en de account instellingen. De gegevens van stun-server en voip proxy-server moet je dus van je voip provider krijgen. De stun-server hoef je niet te port-forwarden, alleen dus poort 5060 en je RTP reeks.

Mocht het nog niet lukken vertel dan even stap voor stap wat er mis gaat, je kon niet in de setup van je telefoon komen schreef je, is dat nog steeds het geval en hoe probeer je dat dan te doen ? Normaal moet je dan http://192.168.178.xxx invoeren in je browser, waar xxx het ip-adres van je gigaset is. Lukt dat nu ? En kun je in de instellingen van je modem op http://192.168.178.1 komen ??
 

Bijlagen

  • geav-instellingen.PNG
    geav-instellingen.PNG
    84,5 KB · Weergaven: 384
  • settings-alg.PNG
    settings-alg.PNG
    47,4 KB · Weergaven: 365
RTP Poorten heb ik nog nooit hoeven forwarden, dus dat zou ik als laatste (en alleen als het nodig is) doen.

ps ik bedoel met moeilijk doen dat de telefonie poorten in het ziggo modem best toegankelijk gemaakt hadden kunnen worden voor andere voipaanbieders.
(en ziggo is hier niet de enige in hoor)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan