• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Geen signaal bij aansluiten extra TV

  • Onderwerp starter Onderwerp starter SveGo
  • Startdatum Startdatum
S

SveGo

In ons huis (2 kamer appartement) zat nog geen TV aansluiting in de slaapkamer, vandaag dus maar een kabel getrokken. Echter zodra de splitter aangesloten is heb ik geen (goed) signaal meer op beiden TV's. Als volgt de situatie;

Meterkast ---> Splitter ---> MediaBox
|
|
---> Slaapkamer TV

De gebruikte bekabeling naar de slaapkamer is een Koka799, met hirschmann splitter (VFC0421).
Zodra ik de nieuwe kabel naar de slaapkamer direct aansluit in de meterkast heb ik prima beeld in de slaapkamer, dus de nieuwe kabel is goed aangesloten. Echter zodra ik de splitter er tussen zet heb ik geen tot nauwelijks analoog signaal. De Mediabox geeft dan ook de melding dat er geen kabel is aangesloten. Zodra de kabel uit de andere tv wordt getrokken is het beeld iets beter maar nog steeds niet bruikbaar.

Ik vermoed dat ik een versterker nodig heb, echter voordat ik er een ga aanschaffen zou ik zeker willen weten dat dit de oplossing zou kunnen zijn, en ook graag welke versterker ik aan zou moeten schaffen.

Verder;
- Hirschman f-connectoren gebruikt
- Kabel naar tv heeft hirschman male/female pluggen
- Als wanddoos is een hirschmann eindpunt(radio/tv) gebruikt

De gebruikte materialen zijn volgens mij van voldoende kwaliteit dus hier kan het niet aan liggen. Voor zover ik kan zien zijn de f-connectoren correct aangesloten (mantel zit tussen de plug en de buitenkabel, er steken geen losse manteldraden tegen de kern). Vandaar dat ik het vermoeden heb dat mijn signaal te zwak is en een versterker voor mij de uitkomst kan bieden. Graag jullie ideeen en tips!
 
De VFC0421 heeft een demping (verlies) van 3,9 dB per uitgang. Eigenlijk zou dit niet zo'n grote invloed mogen hebben. Eigenlijk kan dat alleen als jouw signaal dat je binnen krijgt al onder de norm zit.
Controleer voor alle zekerheid of je alle f-connectors goed hebt aangesloten. Vooral letten op sluiting tussen kern en buiitenmantel (een dun draadje is al genoeg, zelfs als er bijna, dus niet eens echt contact is) en of de kern ver genoeg, maar niet te ver uitsteekt.
 
Heb je na de splitter ook nog een wanddoos aangesloten?


SveGo zei:
In ons huis (2 kamer appartement) zat nog geen TV aansluiting in de slaapkamer, vandaag dus maar een kabel getrokken. Echter zodra de splitter aangesloten is heb ik geen (goed) signaal meer op beiden TV's. Als volgt de situatie;

Meterkast ---> Splitter ---> MediaBox
|
|
---> Slaapkamer TV

De gebruikte bekabeling naar de slaapkamer is een Koka799, met hirschmann splitter (VFC0421).
Zodra ik de nieuwe kabel naar de slaapkamer direct aansluit in de meterkast heb ik prima beeld in de slaapkamer, dus de nieuwe kabel is goed aangesloten. Echter zodra ik de splitter er tussen zet heb ik geen tot nauwelijks analoog signaal. De Mediabox geeft dan ook de melding dat er geen kabel is aangesloten. Zodra de kabel uit de andere tv wordt getrokken is het beeld iets beter maar nog steeds niet bruikbaar.

Ik vermoed dat ik een versterker nodig heb, echter voordat ik er een ga aanschaffen zou ik zeker willen weten dat dit de oplossing zou kunnen zijn, en ook graag welke versterker ik aan zou moeten schaffen.

Verder;
- Hirschman f-connectoren gebruikt
- Kabel naar tv heeft hirschman male/female pluggen
- Als wanddoos is een hirschmann eindpunt(radio/tv) gebruikt

De gebruikte materialen zijn volgens mij van voldoende kwaliteit dus hier kan het niet aan liggen. Voor zover ik kan zien zijn de f-connectoren correct aangesloten (mantel zit tussen de plug en de buitenkabel, er steken geen losse manteldraden tegen de kern). Vandaar dat ik het vermoeden heb dat mijn signaal te zwak is en een versterker voor mij de uitkomst kan bieden. Graag jullie ideeen en tips!
 
Die splitter is ook helemaal goed uitgetest? Zo direct koop je een dure versterker en blijkt de splitter niet goed te zijn ofzo...
 
Loverman zei:
Die splitter is ook helemaal goed uitgetest? Zo direct koop je een dure versterker en blijkt de splitter niet goed te zijn ofzo...

Kan ik dit zelf doen, en zo ja, hoe?
 
Johnny54 zei:
De VFC0421 heeft een demping (verlies) van 3,9 dB per uitgang. Eigenlijk zou dit niet zo'n grote invloed mogen hebben. Eigenlijk kan dat alleen als jouw signaal dat je binnen krijgt al onder de norm zit.
Controleer voor alle zekerheid of je alle f-connectors goed hebt aangesloten. Vooral letten op sluiting tussen kern en buiitenmantel (een dun draadje is al genoeg, zelfs als er bijna, dus niet eens echt contact is) en of de kern ver genoeg, maar niet te ver uitsteekt.

In de f-connectoren zie ik geen draden verbinding maken met de kern (dit is het eerste waar ik op had gelet). Wat is de max afstand dat de kern mag uitsteken, dan kan ik dit nog controleren.
 
Zojuist mijn situatie nog even nagekeken. De kern steekt volgens mij niet tever uit de f-connectoren maar ~2 a 3 mm.

Tevens even met de multimeter gekeken of er kortsluiting was, maar in de f-connector geeft deze geen korsluiting aan.
Verder heb ik ook de weerstand in de kabels die naar beiden WCD gaan gemeten, in beiden kabels (gemeten op kern en mantel van kabel in meterkast) zit ~100Ohm weerstand. Aangezien de waarden in zowel de originele als nieuwe kabels gelijk zijn, denk ik dat die waarden in orde zijn ((afsluit)weerstand in WCD?).

Ook heb ik nog extra goed gekeken of er geen manteldraden in de buurt van de kern zaten, maar die zitten er niet. het enige wat te zien is in de f-connector is het witte isolatieschuim.

Dat het originele signaal niet al te best is, zou volgens mij ook goed kunnen aangezien niet alle zenders al te goed doorkwamen (NGC ruist op analoog altijd al).

Iemand nog tips voor zaken welke ik na kan kijken?
 
Je kunt proberen de F-connectoren er opnieuw op te zetten voor alle zekerheid.
Wat gebeurt er als je de tweede aansluiting op de splitter niet gebruikt, maar deze alleen tussen wcd en 1e tv aansluit? Is dit wel goed en wordt het slecht zodra je de tweede kabel aansluit, dan gaat er daar iets mis. Is het wel goed en heb je (vrijwel geen) meer als je de tweede aansluiting gebruikt op je splitter om naar je eerste tv te gaan? In dat geval duidt dat op een defecte splitter.
 
plankie zei:
Je kunt proberen de F-connectoren er opnieuw op te zetten voor alle zekerheid.
Wat gebeurt er als je de tweede aansluiting op de splitter niet gebruikt, maar deze alleen tussen wcd en 1e tv aansluit? Is dit wel goed en wordt het slecht zodra je de tweede kabel aansluit, dan gaat er daar iets mis. Is het wel goed en heb je (vrijwel geen) meer als je de tweede aansluiting gebruikt op je splitter om naar je eerste tv te gaan? In dat geval duidt dat op een defecte splitter.

De f-connectoren had ik er in eerste instantie al af gehaald en opnieuw erop gezet. Uiteraard als eerste aan mijzelf getwijfeld ;)

Ik kan de splitter niet tussen de WCD en tv plaatsen omdat ik geen verloop van f-connector naar 'standaard' aansluiting heb (hoe heet deze aansluiting?)
Echter in de volgende situatie heb ik ook slecht beeld:
Meterkast (AOP) ---> Splitter ----> WoonkamerWCD-->TV
|
|-----> niets
Het maakt dus geen verschil of er op de tweede aansluiting van de splitter iets is aangesloten. Echter ik heb geen afsluitweerstand voor deze tweede aansluiting. Echter ik weet ook niet watvoor verschil dat maakt?

edit:
Ik weet trouwens niet of het relevant is, maar er is denk ik ~10-15 meter kabel naar de nieuwe slaapkamer in de muur gegaan. De kabel naar de bestaande aansluiting is denk ik nog langer, maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen..
 
Terug
Bovenaan