Beste forum gebruikers.
Graag wil ik een probleem met ethernet voorleggen waar ik al dagen mee bezig ben.
Een kennis van mij heeft een tuinhuis 50 meter van de Ziggo modem af waar in het verleden een signaal kabel is heen gebracht. Dit is een kabel met 4 aders. Natuurlijk is deze kabel eigenlijk niet geschikt voor ethernet maar toch heeft dit jaren goed gewerkt. Mijn vermoeden is dan wel op lage snelheid. Een nieuwe kabel ingraven is geen optie. Sinds enkele weken kan plotseling geen verbinding worden gemaakt met de Ziggo router. De kabel gemeten en die is nog steeds goed. Geen sluiting en geen onderbreking. De weerstandswaarde is voor elke ader 2 Ohm. Geen verkeerde waarde voor een signaalkabel van 50 meter. Op de wan poort van de wifi router in het tuinhuis knippert de led om de pakweg halve seconde. Mijn vermoeden is dat dit de onderhandelingssequense is. Dit lijkt dus niet te lukken. Vervolgens de pc rechtstreeks aangesloten op de kabel en ook dan lukt de onderhandeling niet. Vervolgens zelf hard verschillende snelheden ingesteld. Bij 10Mb/s krijg ik een goede stabiele verbinding. De kabel is dus voor deze snelheid goed genoeg. Mijn vraag is dus waarom lukt het de ziggo modem niet om de snelheidsonderhandeling vast te stellen op 10 Mb/s. De wifi router kan het aan (ik heb ook nog 2 andere routers geprobeerd) en de Ziggo router kan ook die 10 Mb/s aan. Bellen met Ziggo gaf geen uitsluitsel. De poorten werken goed werd verteld. Kan het zijn dat de ziggo router niet wil onderhandelen over 10Mb/s? De kennis wil graag WiFi gebruiken maar kan van de WiFi router niet de poort hard op 10 Mb/s zetten. Ik heb enkele routers van mezelf bekeken maar ook die kan ik niet op snelheid vastzetten. Het lijkt er op dat in het lan niets is veranderd en ik vraag me af of er na een update van het Ziggo modem/router iets veranderd is aan de instellingen van de ethernetpoorten.
Dank vast voor het mee denken.
Groet,
Jan
Graag wil ik een probleem met ethernet voorleggen waar ik al dagen mee bezig ben.
Een kennis van mij heeft een tuinhuis 50 meter van de Ziggo modem af waar in het verleden een signaal kabel is heen gebracht. Dit is een kabel met 4 aders. Natuurlijk is deze kabel eigenlijk niet geschikt voor ethernet maar toch heeft dit jaren goed gewerkt. Mijn vermoeden is dan wel op lage snelheid. Een nieuwe kabel ingraven is geen optie. Sinds enkele weken kan plotseling geen verbinding worden gemaakt met de Ziggo router. De kabel gemeten en die is nog steeds goed. Geen sluiting en geen onderbreking. De weerstandswaarde is voor elke ader 2 Ohm. Geen verkeerde waarde voor een signaalkabel van 50 meter. Op de wan poort van de wifi router in het tuinhuis knippert de led om de pakweg halve seconde. Mijn vermoeden is dat dit de onderhandelingssequense is. Dit lijkt dus niet te lukken. Vervolgens de pc rechtstreeks aangesloten op de kabel en ook dan lukt de onderhandeling niet. Vervolgens zelf hard verschillende snelheden ingesteld. Bij 10Mb/s krijg ik een goede stabiele verbinding. De kabel is dus voor deze snelheid goed genoeg. Mijn vraag is dus waarom lukt het de ziggo modem niet om de snelheidsonderhandeling vast te stellen op 10 Mb/s. De wifi router kan het aan (ik heb ook nog 2 andere routers geprobeerd) en de Ziggo router kan ook die 10 Mb/s aan. Bellen met Ziggo gaf geen uitsluitsel. De poorten werken goed werd verteld. Kan het zijn dat de ziggo router niet wil onderhandelen over 10Mb/s? De kennis wil graag WiFi gebruiken maar kan van de WiFi router niet de poort hard op 10 Mb/s zetten. Ik heb enkele routers van mezelf bekeken maar ook die kan ik niet op snelheid vastzetten. Het lijkt er op dat in het lan niets is veranderd en ik vraag me af of er na een update van het Ziggo modem/router iets veranderd is aan de instellingen van de ethernetpoorten.
Dank vast voor het mee denken.
Groet,
Jan