• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Gedateerde AOP verbeteren

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Juniper
  • Startdatum Startdatum
J

Juniper

Omdat ik een dezer dagen mijn upgrade naar HD en 100Mbps binnenkrijg, wil ik ook mijn groene kabel gaan verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast en daar een "echt" AOP plaatsen. Dat dat officieel niet mag, laat ik buiten beschouwing, evenals het technische gedeelte omdat ik via de zoekfunctie alles kan vinden wat nodig is :) .

Ik ben eens gaan kijken hoe de groene kabel nu het huis binnenkomt. Het gaat vanaf de straat diagonaal en vrij strak door de kruipruimte heen, naar de WCD in de woonkamer. Maar: in het middel is deze kabel gelast. Er zit een hoop zelfvulkaniserende rubber tape omheen gedraaid. In het midden zit een knol dus ik heb het vermoeden dat het prutswerk is van Sjakie BV. Met het televisiesignaal, telefonie en internet heb ik desondanks weinig problemen, ofschoon ik nog nooit boven 55 van de 60Mbps ben gekomen, direct aan het kabelmodem. Af en toe wat blokkerig beeld maar dat mag geen naam hebben. Maar goed, het is nu nog geen HD.

Is een groene kabel uit 1974 nog wel van voldoende kwaliteit? Kan er, op een totale lengte van 15 meter, een centimeter of 20 tussenuit om e.e.a. behoorlijk te koppelen met een F-koppelstuk?

De laatste: wat is jullie voorkeur qua versterker? De Hirschmann GHV41M, GHV41MX of de Tratec FRA-752/NKK? Of een andere?
 
Is een groene kabel uit 1974 nog wel van voldoende kwaliteit?
Zolang er geen vocht in de kabel komt is er geen probleem.
Vocht kan alleen in de kabel komen bij een slecht afgeschermde koppeling, of door een beschadiging.

Kan er, op een totale lengte van 15 meter, een centimeter of 20 tussenuit om e.e.a. behoorlijk te koppelen met een F-koppelstuk?
Geen probleem.
Zorg wel dat de koppelingen zeer goed zijn bevestigd en je de koppeling weer absoluut waterdicht inpakt / ingiet.

De laatste: wat is jullie voorkeur qua versterker? De Hirschmann GHV41M, GHV41MX of de Tratec FRA-752/NKK? Of een andere?
Hirschmann heeft bij veel mensen de naam het beste te zijn.
Grote bedrijven bouwen hun netwerken zowel met Hirschmann, als Tratec materiaal.
Tratec is dus gewoon goed, maar meestal wel goedkoper als Hirshmann.
 
Inmiddels flink bezig, eerst de basis op orde en dan de EPC3295 eraan om over te gaan op 100Mbps. AOP zit al in de meterkast. Maar nu het volgende: in mijn woonkamer zit (nou ja, zat...) een Kathrein ESN 85 waarop de groene kabel direct binnenkwam. Dit is toch een einddoos en geen AOP?

In ieder geval heb ik hem vervangen door een EDC1000. Ineens minstens 8Mbps erbij in de speedtests. Toen maar eens de moeite genomen om te bekijken of dat aan het wisselen van einddoos kan liggen. Ik vind echter alleen maar issues m.b.t. het televisiesignaal voor de Kathrein.

Wordt vervolgd; fijn dat er al zo'n verbetering zichtbaar is. Eer van je werk ;).

1964911608.png
 
De stelregel is dat huizen gebouwd voor pakweg 1980 de AOP doorgaans in de woonkamer hebben zitten en huizen gebouwd na 1980 in de meterkast. Dat deze regel niet altijd klopt bewijst het huis van mijn buren wel. Gebouwd in de jaren 70 en AOP in de meterkast.

De groene kabel is de kabel die de wijkkast met je AOP verbind. Of er moet vanuit de meterkast binnenshuis ook een groene kabel zijn gebruikt, wat ongebruikelijk is. Sorry, je eerste post nu pas gelezen.
 
C0re zei:
De stelregel is dat huizen gebouwd voor pakweg 1980 de AOP doorgaans in de woonkamer hebben zitten en huizen gebouwd na 1980 in de meterkast. Dat deze regel niet altijd klopt bewijst het huis van mijn buren wel. Gebouwd in de jaren 70 en AOP in de meterkast.
gelezen.

Mijn huis uit 1988, AOP in de woonkamer ;D
Ik weet niet of het echt een "regel" is.

Maar AOP zelf ooit in de meterkast gemaakt. Na modemwissel in mijn begintijd bij UPC een nieuw AOP gekregen van een monteur, sindsdien een "gouden lijntje" 8)
 
C0re zei:
De stelregel is dat huizen gebouwd voor pakweg 1980 de AOP doorgaans in de woonkamer hebben zitten en huizen gebouwd na 1980 in de meterkast. Dat deze regel niet altijd klopt bewijst het huis van mijn buren wel. Gebouwd in de jaren 70 en AOP in de meterkast.
1994 -> woonkamer
heel veel nieuwe huizen hebben nog steeds een aop in de woonkamer.

wat je ook veel ziet zijn ouder verbouwde huizen waarvan de 'groene' kabel is verlengd om een 'aop' in de meterkast te krijgen.... en dan mag je hopen dat de elektricien die verlenging goed heeft gemaakt anders beland je van de regen in de drup.
 
Terug
Bovenaan