Gebruik van NPO Start op de Arris VIP 2952 van KPN

Berichten
671
Internet
  1. KPN
Digitale TV
  1. KPN
Het gebruik van de app "NPO Start" (kanaal 205) op de Arris VIP 2952 van KPN levert veel irritatie op. De app loopt heel vaak vast (opnieuw starten is dan de enige oplossing), en is zéér traag. Netflix draait wel gewoon op deze TV-ontvanger van KPN, en dat lijkt me een vergelijkbare app voor streamingdiensten. Is hier iets aan te doen, om NPO Start stabieler en sneller te krijgen ? Tips zijn welkom.

- De betreffende app is kanaal nummer 205, NPO Start;
- TV ontvanger is de Arris VIP 2952 V2;
- Modem / router / switch is de witte KPN Experia box V10.
 
We hebben nu het abonnement "Interactieve TV" van KPN, met drie stuks Arris VIP 2952.
Er bestaat ook KPN TV+, dan krijg je een andere ontvanger (de KPN TV+ Box), maar die is ook duurder per maand.
Deze kost zo te zien € 12,50 in plaats van € 11,40 per maand. Eén extra box is gratis, de 2e extra box kost € 6 per maand extra.
Maar dat is met de Arris VIP 2952 ook zo (één extra is gratis, de 2e extra kost € 6 per maand extra).
Ik hoef niet persé over naar de TV+ Box, omdat die ook duurder is, maar zou wel graag gewoon gebruik willen maken van NPO Start, net zoals ik ook gebruik kan maken van NetFlix.
Mijn TV is niet zo Smart dat er ook al NPO Start op staat als app, dus dat is geen alternatief.
 
Uiteraard kan ik niet in jouw portemonnee kijken maar ik kan wel mijn ervaring delen.
Wij hebben TV+ en de NPO Start app gebruik ik vrijwel dagelijks.

Die is op de TV+ ontvanger razendsnel. Ook het beeld (en geluid) start snel op.
Het duurt wel een poosje (20 seconden?) voor het beeld de optimale scherpte heeft bereikt.
Kijk je bijvoorbeeld ook de volgende aflevering, dan is het beeld wel direct scherp.
Dat kan echter ook aan het systeem van de NPO liggen want dat is op de app van de LG tv hetzelfde.
Die laatste is wel veel trager in gebruik. Maar die tv is dan ook van 2019.

Het is (nog) niet zo dat de TV+ box perfect is maar wij hebben er zeer weinig problemen mee.
Ook ervaren wij het beeld als heel goed.
 
Het gaat me nog niet eens zo zeer om die € 1,10 per maand extra ... maar wel om een hoop gedoe dat ik er dan mee heb. Drie oude boxen terug sturen, en drie nieuwe boxen ontvangen en aansluiten, met de kans daarbij op complicatie's dat het niet meteen goed werkt. Ik moet ook een nieuw contract aangaan voor twee jaar. En de gezinsleden moeten dan wennen aan een heel andere / nieuwe werking van de TV ontvanger, ten opzichte van de oude situatie (is voor sommige lastig). En dat moet ik dan allemaal doen, alleen omdat één app die we soms gebruiken het niet goed doet (buiten onze schuld en verantwoordelijkheid). Dus ik moet allemaal moeite doen en extra kosten maken, omdat de ontvanger van KPN die we gekregen hebben eigenlijk niet goed werkt. We volgen nu een leuke serie die we op NPO Start kunnen zien, maar meestal kijken we NetFlix, en dat werkt wél gewoon op de Arris. Overigens lijken die Arris 2952 inderdaad nogal verouderde boxen. Mijn dochter heeft sinds kort de Next van Ziggo, en dat is allemaal veel mooier en moderner.

Is het mogelijk om NPO Start beter te laten werken op de Arris 2952 ? Of bestaan er naast de Arris 2952 en de KPN TV+ Box ook nog andere ontvangers van KPN, waar NPO Start wel goed op draait ?
 
Je kan KPN vragen om de decoder om te ruilen naar de nieuwere 4K-decoder binnen het iTV-platform. Die heeft meer geheugen en is sneller dan je huidige decoder. Hier werkt ook NPO Start beter op. Maar ook dan moet je decoders omwisselen en terugsturen.

Dan is de overstap naar TV+ meer te overwegen. Hier werkt NPO Start het beste. En een financieel verschil is er vanaf volgende maand niet meer omdat KPN prijzen gelijk gaat trekken. Vanaf februari betaal je zelfs enkele maanden 0,25 per maand meer voor het abonnement met oude decoder. Let wel op dat de TV+ decoder anders werkt dan je huidige decoder. Het heeft veel meer mogelijkheden maar kan hierdoor voor sommigen wel complexer overkomen.
 
Het heeft veel meer mogelijkheden maar kan hierdoor voor sommigen wel complexer overkomen.
Inderdaad, daarom zie ik ook de moeilijkheid in de overweging van @edwin.w om de overstap te maken naar TV+.
De afstandsbediening vonden mijn vrouw en ik met name wennen. Onze kinderen wonen niet meer "thuis" dus dat is geen probleem.
Wat wel weer handig is, of kan zijn, is de stembediening.
Verder is 205 ook gewoon NPO Start. Dus dat scheelt misschien.

De afgelopen jaren hebben wij aan een aantal afstandsbedieningen moeten wennen.
Van de Horizon naar de Next naar de Amino van Kabelnoord naar de Humax (omdat het systeem van Kabelnoord* ons niet beviel wegens niet kunnen spoelen) weer naar de Next en nu naar TV+ van KPN. Overigens zijn daar ook eenvoudige afstandsbedieningen voor te koop bij KPN. Of die alle functies ondersteunen die jullie/wij gebruiken weet ik niet. Kennelijk zijn die er niet voor TV+.

*Kabelnoord gebruikt inmiddels een nieuwe box die ook op Androïd draait. Hoe het met spoelen zit is mij onbekend.
Naar verluidt is dat aanmerkelijk(?) verbeterd.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jullie reactie's en tips !
De opmerking van Tonne2004, dat het beeld de eerste tijd (zeker 30 seconden) nog niet optimaal scherp is bij het starten van een film of serie, herken ik precies van NetFlix. Dit ervaren wij soms ook zo (niet altijd). Na een tijdje wachten wordt het beeld uiteindelijk wel beter.
Goed om te weten dat de box van TV+ wel snel is, en dat NPO Start hier wél goed op draait.
Het prijsverschil lijkt mee te vallen (of is er zelfs niet eens meer), maar de hele bediening en gebruikersinterface van TV+ is wel totaal anders dan bij de Arris boxen. Dat zou voor mijzelf nog niet zo'n probleem zijn, maar mijn huisgenoot heeft daar wat meer moeite mee. Hier zouden we dan aan moeten wennen. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat KPN ooit op een bepaald moment de oude Arris boxen 'gedwongen' gaat uitfaseren, en gaat vervangen door een nieuwer type ontvanger, dan zul je daar ook moeten wennen.
Jarco Kriek heeft het over de nieuwere 4K-decoder binnen het iTV-platform (heeft meer geheugen en is sneller). Welk model van Arris is dat dan precies ? En is de user interface daarvan dan beter vergelijkbaar met de Arris 2952 ?
 
De nieuwere decoder is de Arris VIP 5202. Die heeft een gelijke gebruikersinterface. Werking is dus gelijk. Maar ook hier zal je weliswaar minder maar ook problemen ervaren met NPO Start.

Mocht je uiteindelijk kiezen voor TV+ dan raad ik zoals ik het nu lees de Comfort+ afstandsbediening aan. De moet je wel voor 15 euro zelf kopen maar maakt uiteindelijk bediening wel iets eenvoudiger.
 
Dank voor jullie reactie's en tips !
De opmerking van Tonne2004, dat het beeld de eerste tijd (zeker 30 seconden) nog niet optimaal scherp is bij het starten van een film of serie, herken ik precies van NetFlix. Dit ervaren wij soms ook zo (niet altijd). Na een tijdje wachten wordt het beeld uiteindelijk wel beter.
Goed om te weten dat de box van TV+ wel snel is, en dat NPO Start hier wél goed op draait.
Het prijsverschil lijkt mee te vallen (of is er zelfs niet eens meer), maar de hele bediening en gebruikersinterface van TV+ is wel totaal anders dan bij de Arris boxen. Dat zou voor mijzelf nog niet zo'n probleem zijn, maar mijn huisgenoot heeft daar wat meer moeite mee. Hier zouden we dan aan moeten wennen. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn, dat KPN ooit op een bepaald moment de oude Arris boxen 'gedwongen' gaat uitfaseren, en gaat vervangen door een nieuwer type ontvanger, dan zul je daar ook moeten wennen.
Jarco Kriek heeft het over de nieuwere 4K-decoder binnen het iTV-platform (heeft meer geheugen en is sneller). Welk model van Arris is dat dan precies ? En is de user interface daarvan dan beter vergelijkbaar met de Arris 2952 ?
Ik zou het wel weten en TV+ nemen. En ja het is even niet fijn om om te ruilen, maar anderzijds ook weer zo gedaan in een dagje.
Een omruil komt er in de meeste gevallen toch van. Een keer gaat KPN de (te) oude boxen ook uit het veld halen.
 
Voorlopig is van een verplichte omruil naar TV+ geen sprake. Voor de komende tijd geen plannen om voor bestaande klanten te stoppen met het iTV-platform. Wel worden de prijzen van iTV en TV+ gelijk getrokken. Overigens kan ik mij goed voorstellen dat de voor het gebruik zonder streamingdiensten en dus alleen lineair kijken een iTV-decoder veel prettiger is voor menigeen. Android TV (TV+) is in de basis een online mediaspeler met ook meer het karakter van een mediaspeler.
 
Terug
Bovenaan