• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Gebeld door engelstalige persoon over virus op PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Y

YoJa36

:evil: Pas op!
Vandaag gebeld (0800 nummer) door een Engelstalig persoon die mij verzocht om achter de PC te gaan zitten op een virusprobleem op te lossen. Want dit virus kon je beveiliging van je PC en Internetbankieren kraken/beïnvloeden.
Zijn er meerdere gebruikers die door deze persoon zijn benaderd?
 
O ja, dat is een heel bekend fenomeen aan het worden. Als je even op google kijkt kom je veel meldingen tegen. Ik heb zelf ook een keer de eer gehad (een maand of 2 geleden) om gebeld te worden door een engels sprekend iemand met een Indiaas accent. Op de achtergrond hoorde ik nog vele andere mensen dezelfde gesprekken voeren. Ik vond het wel grappig en heb hem bijna 20 minuten aan de lijn weten te houden voordat hij ophing.

Bij mij meldde hij dat hij namens Microsoft belde omdat er virussen op mijn computer zouden zijn gevonden. Toen ik zei dat Microsoft nooit mensen belt wijzigde hij zijn verhaal iets, maar bleef zeer vasthoudend.

Het doel van deze mensen is om jou naar een website te praten waar je vermoedelijk een trojan gaat installeren. Nooit doen dus wat ze zeggen.

Het zou mij overigens niet verbazen als deze callcenters of in elk geval het personeel in India te goeder trouw werken en ingehuurd worden door een malafide club. Tijdens mijn gesprek heb ik de persoon die ik aan de lijn had aan het eind diverse malen verteld dat wat hij probeerde bij mij niet ging werken omdat hij frauduleuze handelingen met mijn computer wilde (laten) uithalen. Hij was zeer overtuigd dat hij juist met iets goeds bezig was.

De beste optie is denk ik om deze mensen zo lang mogelijk aan de praat te houden, in die tijd kunnen ze niemand anders bellen namelijk... En je kunt dat simpel doen, want hij wil dat je je computer aanzet. Als je dat zogenaamd doet, het opstarten lang laat duren en nog een paar vage foutmeldingen naar hem meldt (liefst in het nederlands) die je computer geeft wordt het pas leuk. Ik heb me in het begin van het gesprek tenminste kostelijk vermaakt met zijn reacties :wink:

Snel verbreken van de telefoon verbinding maakt niet uit, ze hebben je nummer toch uit een willekeurige database. Ze wisten bij mij trouwens ook mijn achternaam..... En door aan de lijn te zitten kunnen ze verder toch niets kwaad doen op je PC of zo. Als je direct ophangt bellen ze misschien later weer terug, ze hadden mij een paar dagen eerder ook gebeld maar een huisgenoot had toen opgehangen. Mijn lange gesprek eindigde in een deceptie voor hem. Ik heb gewacht tot hij ophing, wat hij niet leuk vond, hij vroeg steeds of ik wilde verbreken maar dat deed ik niet, tot wel 5 keer toe en toen hing hij toch zelf maar op. Vermoedelijk krijgen ze zelf niet betaald of problemen als ze zelf de verbinding verbreken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En waar hebben zij die "willekeurige database" vandaan...... :oops:

Bijvoorbeeld het nederlandse telefoonboek (omdat ze mijn achternaam ook wisten). Anders is het gewoon een kwestie van een computer willekeurig nummers laten bellen tot er iemand opneemt.
 
Bijvoorbeeld het nederlandse telefoonboek (omdat ze mijn achternaam ook wisten). Anders is het gewoon een kwestie van een computer willekeurig nummers laten bellen tot er iemand opneemt.
Daarin is niet te zien of je een internet aansluiting heb :wink: maar daar topic onder F-secure staat, misschien dat abbo hierop de naw "doorgelekt" naar derde.
 
Hallo Cees en anderen,
bedankt voor je reactie, ik dacht het wel je wordt nooit gebeld voor dit soort gevallen, ik krijg helaas ook herhaaldelijk email van ING en ABNAMRO bank dat je moet inloggen, omdat ze met een update van hun beveiliging bezig zijn.
Dit zijn evengoed nep mails om achter je PIN, inlog en Bank gegevens te komen
 
Ja, met ransomware (ellendige malware die je computer "vast" zet) krijg je het zelfde effect mensen vragen zich toch af omdat een hoop wel echt lijkt/klinkt dat ze maar moeten betalen.

Dus dat er genoeg mensen in trappen met bellen omdat het persoonlijk lijkt is dus iets wat mensen eigenlijk direct aanspreekt. Uiteindelijk kan het ook niet dat jou systeem een virus heb wat MS meteen herkent.

Xs4all houdt wel klanten "offline" die duidelijk netwerk problemen veroorzaken (vanwege virus/trojan).
 
:wink: Hi Allemaal,

Bedankt, deze discussie kan worden gesloten ik verwijs alleen nog naar de site van Tros opgelicht, daarin was verleden week ook dit onderwerp ter sprake gekomen.
Link; https://www.opgelicht.nl/

Groet, Jacques
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan