• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Firmware upgrades verzwakken WiFi signaal?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Magua
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
M

Magua

Firmware updates verzwakken WiFi signaal?

De laatste tijd is mijn WiFi signaal echt ongehoord zwak op mijn Cisco EPC3925 router. Op twee meter afstand van de router blijven pc's, tablets en telefoons allemaal een zwak Wifi signaal aangeven. Meet ik het met Wifi Analyser dan komt het tussen de 70 en 80 dBm uit. Op twee meter afstand dus, en mijn wlan zit helemaal vrij op kanaal 1, geen interferentie van andere netwerken. Het zou rond de 40 dBm moeten zitten, en op andere routers is dat ook zo. Bijvoorbeeld bij een Fritzbox 7340 die ik als accespoint gebruik. Het is ook pas de laatste maanden zo slecht, terwijl er niets veranderd is.
Ik heb de indruk dat dit door firmware updates van Ziggo komt. Ze zijn met de firmware aan het rotzooien en brengen de zendenergie omlaag, zodat de routers minder last van elkaar hebben in drukke wijken. Mijn firmware is overigens epc3925-E10-5-v302r125572-130520c-ZIG
Wie kan hier iets over zeggen? Wie heeft dit ook?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kom op mensen, heeft niemand dezelfde ervaring? Dat de zendenergie van het modem sterk afgenomen is de laatste maanden? Dus dat je wifi ontvangst zwakker is geworden?
 
Nu je het zegt, sinds deze week en vorige week last van een verzwakt wifi signaal. Beneden (woonkamer, daar staat ook mijn Cisco EPC3925) heb ik gewoon goed bereik. Ga ik na de eerste verdieping (mijn slaapkamer) dan bungel ik tussen 2/3 streepjes en heel soms haal ik er 4, terwijl dit voorheen gewoon volledige aantal streepjes was.

Voorheen was dit dus niet zo. Ik heb ook al mijn router op een ander kanaal gezet: naar 6 i.p.v. 1, maar helpt ook niet veel. Ik heb ook firmware epc3925-E10-5-v302r125572-130520c-ZIG
 
Die firmware draait al meer dan een half jaar op die modems.

Ik zou het ergens anders zoeken.
 
Meet ik het met Wifi Analyser dan komt het tussen de 70 en 80 dBm uit. Op twee meter afstand dus, en mijn wlan zit helemaal vrij op kanaal 1, geen interferentie van andere netwerken. Het zou rond de 40 dBm moeten zitten, en op andere routers is dat ook zo.

Eh... ik neem aan dat die getallen niet kloppen, want 80dBm is veel sterker dan 40dBm. Ik neem aan dat het om negatieve getallen gaat dus -80dBm en -40dBm ? Dan klopt je verhaal wel namelijk.

Als het echt zoveel scheelt moet er hardware defect zijn, bijvoorbeeld een defecte antenne of los antenne kabeltje in je router als het echt 40dB zwakker is op dezelfde afstand.
 
Is de oude firmware nog ergens te vinden?
 
Al was die ergens te vinden, je kunt hem niet zelf installeren, dat doet Ziggo via het coax signaal.
 
Niet alleen kun je zelf de firmware niet aanpassen, maar een verschil van 40dB met vroeger kan gewoon niet aan de firmware liggen. Dat zou een zendvermogen zijn wat een factor 10.000 lager is. Dat zijn getallen die horen bij een losse stekker op het 'moederbord' van de wifi-router of een defect in de hardware.
 
De laatste tijd is mijn WiFi signaal echt ongehoord zwak op mijn Cisco EPC3925 router. Op twee meter afstand van de router blijven pc's, tablets en telefoons allemaal een zwak Wifi signaal aangeven. Meet ik het met Wifi Analyser dan komt het tussen de 70 en 80 dBm uit. Op twee meter afstand dus, en mijn wlan zit helemaal vrij op kanaal 1, geen interferentie van andere netwerken. Het zou rond de 40 dBm moeten zitten, en op andere routers is dat ook zo. Bijvoorbeeld bij een Fritzbox 7340 die ik als accespoint gebruik. Het is ook pas de laatste maanden zo slecht, terwijl er niets veranderd is.
Ik heb de indruk dat dit door firmware updates van Ziggo komt. Ze zijn met de firmware aan het rotzooien en brengen de zendenergie omlaag, zodat de routers minder last van elkaar hebben in drukke wijken. Mijn firmware is overigens epc3925-E10-5-v302r125572-130520c-ZIG
Wie kan hier iets over zeggen? Wie heeft dit ook?

Mogelijk is je modem inderdaad defect. We kunnen je wel een vervangende toesturen. Als je middels privébericht je postcode+huisnummer en klantnummer stuurt, zorg ik er voor dat je een nieuwe ontvangt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan