dafranksta zei:
Ik kan het met bovenstaande niet eens zijn. Bij de letters van de aftiteling wordt mijns inziens duidelijk dat de meeste films wel degelijk een HD-bron hebben. Daar zijn regelmatig zeer scherpe letters te zien, wat met upscaling echt niet mogelijk is. Helaas is de compressie bij Film1 dusdanig dat er veel kwaliteit verloren gaat, m.n. op gebied van kleurdiepte.
Ik vrees dat het probleem niet bij het bronmateriaal zit, maar bij de compressie-instellingen.
Ik denk dat je de vinger op de zere plek hebt gelegd. Het is inderdaad de compressie die een grote rol speelt bij het beoordelen of een film wel in HD wordt uitgezonden.
Wat compressie doet met een signaal is denk ik goed te zien als je bij goede SD uitzendingen de uitzending in SD ( bv op 1) vergelijkt met de HD uitzending (op 71).
Door de veel grotere beschikbare bandbreedte zie je op het HD kanaal hoe het SD signaal er in de studio uit ziet.
Voor een eerlijke vergelijking is het wel essentieel dat de HD box op 1080i blijft staan bij weergave van een SD kanaal.
Maar er is nog iets belangrijks. Bij SD uitzendingen is het al vanaf de begintijd van televisie gebruikelijk dat er zowel aan de camerakant als in de TV toestellen aan contourprocessing werd gedaan. Hierbij worden met een speciale techniek de beelden scherper gemaakt. Met de introductie van de LCD schermen en HD techniek is men hiervan langzamerhand afgestapt.
Als nu een broadcaster klachten krijgt over de scherpte van hun signaal, dan valt men weer terug op die oude "contourprocessing" technieken, omdat dat nu eenmaal veel goedkoper is dan de bandbreedte te verhogen. Hiermee zijn we dus weer terug bij af.
Vandaar dat sommige HD kanalen er scherper uitzien dan andere.
Ik vermoed dat Film1 niet mee gaat in die trend en dat kun je ze eigenlijk niet verwijten.
Speelfilms worden steeds meer aangeboden op een HDCam SR tape. Deze bevat de 24p master (meestal zonder contourprocessing) die voor TV uitzending 4% sneller wordt afgespeeld zodat er 1080/50i uitkomt en dmv de ingebouwde downconverter (met contourprocessing!) kan dan een SD kopie worden gemaakt.