• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Film1-HD, lijst van daadwerkelijke native HD films

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Apple740
  • Startdatum Startdatum
A

Apple740

Ik heb sinds een paar weken weer Film1 en mij valt op dat de films die daadwerkelijk in Blu-ray achtige native HD kwaliteit worden uitgezonden zeldzaam zijn (of ik kijk op de verkeerde momenten, dat kan natuurlijk ook). Het merendeel lijkt mij gewoon upscaled.

Misschien dus wel aardig om een lijstje bij te houden. Kom je een film in top notch native HD tegen, meld de titel hier! :)
 
Een tijdje terug had ik je er graag mee geholpen, maar mede door wat jij hier nu noemt dus meer upscaled dan native HD plus dat ik gewoon de nieuwe Blu Rays en full HD mkv'tjes download ( dan ben je iig zeker van de beste kwaliteit ) ga ik binnenkort mijn Film1 abbo opzeggen. IK heb het een tijd aangekeken maar 9 van de 10 films die ze uitzenden heb ik al gezien. Voor mensen die nooit films downloaden is het natuurlijk best een mooi kanaal met een goed aanbod. Mits het dus daadwerkelijk in native HD wordt uitgezonden.

In ieder geval succes :)
 
Frappant dat nog niemand een native HD titel heeft gemeld hier. ;)

Niet zo raar ook, aangezien ik de afgelopen dagen regelmatig naar Film1-HD heb gezapt, en nul komma nul native HD heb gezien. Zap ik op de satelliet naar wat buitenlandse film HD zenders dan is vrijwel iedere film native HD.

Er klopt dus iets niet. Koopt Chellomedia soms geen HD licentie's meer in de hoop dat niemand het opvalt?
 
Daarbij komt ook nog eens dat de meeste films in stereo en niet in 3-2-1 surround worden uitgezonden.
En als er dan in surround wordt uitgezonden zijn de films meestal niet meer lipsynchroon.
Tsja voor filmliefhebbers met een home cinema setje en full-hd scherm is er niet veel lol aan Film 1 HD te beleven.
 
https://ziggoforum.nl/topics/30543/

En dan de laatste reactie op pagina 1 van een "Film1 medewerker" die we sindsdien ook niet meer gezien hebben.

Film1 doet alleen aan upconversion als het bron materiaal niet door de leverancier geleverd kan worden in HD kwaliteit.

Yeah right. Films vanaf laten we zeggen 2006 ( dan dan druk ik me nog mild uit ) zijn toch gewoon in HD verkrijbaar of ben ik nou gek. Ik download Blu Ray's van films uit 1995 en ouder, die dan speciaal bewerkt zijn voor HD.

En dat is een topic uit juli van dit jaar. Kan je nagaan hoe lang het al speelt.... ze houden ons voor de gek daar. Mijn abonnement op Film1 wordt van de week opgezegd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Film1 doet alleen aan upconversion als het bron materiaal niet door de leverancier geleverd kan worden in HD kwaliteit.

Ik vermoed dat het eerder zo zit: Chellomedia koopt een film in HD in alleen als de aanbieder niets anders heeft.
Biedt men echter ook een goedkopere SD variant aan dan wordt die genomen. ;)
 
Ik heb nog steeds geen enkele native HD film kunnen ontdekken op Film1-"HD". Ik neem ook iedere keer de Skandinavische zender Canal+film-HD mee tijdens het zappen om te vergelijken wat zij er van bakken maar hier is iedere film native HD kwaliteit.
 
Heb al een tijd geen Film 1 meer. Te veel herhalingen, problemen bij het opnemen ( geluidsproblemen) en ik mis het totaal niet.

Nee, voor mij: MKV all the Way! ;)
 
Ik kan het met bovenstaande niet eens zijn. Bij de letters van de aftiteling wordt mijns inziens duidelijk dat de meeste films wel degelijk een HD-bron hebben. Daar zijn regelmatig zeer scherpe letters te zien, wat met upscaling echt niet mogelijk is. Helaas is de compressie bij Film1 dusdanig dat er veel kwaliteit verloren gaat, m.n. op gebied van kleurdiepte.
Ik vrees dat het probleem niet bij het bronmateriaal zit, maar bij de compressie-instellingen.
 
dafranksta zei:
Ik kan het met bovenstaande niet eens zijn. Bij de letters van de aftiteling wordt mijns inziens duidelijk dat de meeste films wel degelijk een HD-bron hebben. Daar zijn regelmatig zeer scherpe letters te zien, wat met upscaling echt niet mogelijk is. Helaas is de compressie bij Film1 dusdanig dat er veel kwaliteit verloren gaat, m.n. op gebied van kleurdiepte.
Ik vrees dat het probleem niet bij het bronmateriaal zit, maar bij de compressie-instellingen.

Ik denk dat je de vinger op de zere plek hebt gelegd. Het is inderdaad de compressie die een grote rol speelt bij het beoordelen of een film wel in HD wordt uitgezonden.
Wat compressie doet met een signaal is denk ik goed te zien als je bij goede SD uitzendingen de uitzending in SD ( bv op 1) vergelijkt met de HD uitzending (op 71).
Door de veel grotere beschikbare bandbreedte zie je op het HD kanaal hoe het SD signaal er in de studio uit ziet.
Voor een eerlijke vergelijking is het wel essentieel dat de HD box op 1080i blijft staan bij weergave van een SD kanaal.

Maar er is nog iets belangrijks. Bij SD uitzendingen is het al vanaf de begintijd van televisie gebruikelijk dat er zowel aan de camerakant als in de TV toestellen aan contourprocessing werd gedaan. Hierbij worden met een speciale techniek de beelden scherper gemaakt. Met de introductie van de LCD schermen en HD techniek is men hiervan langzamerhand afgestapt.
Als nu een broadcaster klachten krijgt over de scherpte van hun signaal, dan valt men weer terug op die oude "contourprocessing" technieken, omdat dat nu eenmaal veel goedkoper is dan de bandbreedte te verhogen. Hiermee zijn we dus weer terug bij af.

Vandaar dat sommige HD kanalen er scherper uitzien dan andere.

Ik vermoed dat Film1 niet mee gaat in die trend en dat kun je ze eigenlijk niet verwijten.

Speelfilms worden steeds meer aangeboden op een HDCam SR tape. Deze bevat de 24p master (meestal zonder contourprocessing) die voor TV uitzending 4% sneller wordt afgespeeld zodat er 1080/50i uitkomt en dmv de ingebouwde downconverter (met contourprocessing!) kan dan een SD kopie worden gemaakt.
 
Terug
Bovenaan