Faxen lukt niet.

T

tijgertje

Ik heb nu ruim een jaar UPC telefonie, freetime. Met bellen had ik in het begin soms problemen, verbinding viel weg of kon niet gemaakt worden. Dat is nu een stuk beter. Maar faxen is nooit echt goed gegaan. Ook inbellen met een modem lukte niet.
Nu vond ik dat geen probleem, met chello internet had ik de inbelverbinding toch niet nodig, en faxen deed ik ook niet vaak.
Maar nu moet ik wel faxen kunnen versturen, en dit is nog steeds bagger.
Na het kiezen van de fax maakt hij wel verbinding mat de andere fax; je hoort ze tegen elkaar "piepen" en dan wordt het geluid uitgezet om de communicatie te verwerken. En hier gaat het fout. Ik krijg altijd na ca 20 seconden een een communicatie fout. Ik heb twee faxen, en beide hebben hetzelfde probleem. Naar verschillende faxen gebeld, geen resultaat. Baud-rate teruggezet op 9600 bps, werkt niet.

Dus maar eens met UPC helpdesk gebeld. Ik moet zeggen, ze zijn tegenwoordig heel behulpzaam. Alleen kan men het probleem niet oplossen. Uiteindelijk een monteur gestuurd, die komt, en vindt alles prima in orde. Dat schoot lekker op.
"Dan ligt het aan UPC" was het oordeel. Wie bent U dan eigenlijk?, vroeg ik. De monteur, was het antwoord, en ook maar lokaal ingehuurd.

Bij de demonstratie faxen (hij wilde het zelf zien uiteraard), kon wel een fax verstuurd worden naar een fax binnen het UPC netwerk.
Maar buiten het UPC netwerk gaat het blijkbaar fout.
Ik heb nog gevraagd om het modem te wisselen, al was het maar om even te proberen en daarna het oorspronkelijke modem terug te zetten. Dat werd botweg geweigerd, want u kunt wel bellen, "dus" is het modem goed. Van goed storingzoeken en fouten elimineren had hij nog nooit gehoord.

Maar ik blijf met het probleem zitten.
De helpdesk (die ik natuurlijk meteen daarna weer belde), heeft het probleem nu geëscaleerd naar een hoger niveau. Eens kijken wat daar uit komt.

Heeft iemand soortgelijke problemen (gehad)?
En weet een goed geïnformeerde lezer waar het probleem kan liggen? Ik wordt er een beetje gek van.

Nog ter info: mijn classic internet download snelheid is ook niet wat ze beloven, meestal haal ik zo'n 5 Mb/sec ipv de 8Mb/sec die het zou moeten zijn. Op zich voor mij niet zo'n probleem, ik kan er ruim mee uit de voeten, maar misschien heeft dit ermee te maken.
 
Ook ik wilde een fax versturen, laat ik het zelfs zo zeggen... begin van de middag om precies 12:32 uur wilde ik faxen. Ook hier werkte het na verschillende pogingen niet.

Ik heb maar als oplossing de dienst van Xoip gebruikt omdat het geen wat ik wilde faxen met spoed de deur uit moest. Maar het probleem met de telefoonlijn zelf (en het niet kunnen faxen) heb ik nog niet kunnen vinden.

Misschien is het iets m.b.t. het aantal Hz/kHz dat over de lijn verzonden wordt, de telefoonlijn (Freetime) betreft n.l. voorzover ik van technical (upc/chello) begrepen heb een VoIP signaal welke veelal problemen heeft met de diverse toon-frequenties.
 
Het lijkt flauw, maar in de algemene voorwaarden staat letterlijk:

UPC levert aan de Abonnee Telefoniediensten die bestaan uit telefoneren via de kabel.

Wel staat er:

Randapparatuur
Apparatuur die aangesloten kan worden op het Telefoniemodem, zoals telefoon en fax.

Of die functioneert is een tweede, blijkbaar.

Faxen kan overigens wel degelijk werken met VoIP. Ik heb KPN InternetPlusBellen, en faxen versturen en ontvangen gaat prima. Dit wordt dan ook aangegeven door KPN:

U kunt een faxapparaat aansluiten op de KPN Experia Box. U kunt dan zowel faxen ontvangen als versturen.

Het ligt er maar net aan welke geluidscodering wordt gebruikt, en de kwaliteit van de VoIP-verbinding. Wel vreemd dat het binnen het UPC-netwerk wel werkt, maar erbuiten niet.
 
Welke fax heb je, dacht dat veel faxen tegenwoordig ook 14k4 of hoger aankunnen.standaard 9k6.

Zou het kunnen dat jou fax start met 9k6, en de ontvangende fax schakelt naar hogere snelheid, die jou fax niet aankan? Waardoor de verbinding wordt verbroken??
 
Ik 2 Brother faxen, eentje is een oudje, T74. Volgens UPC is dat een bekende die het zou moeten doen.
Standaard verzenden ze op 14k4 baud, maar kan ze handmatig op 9600 zetten. Dat helpt dus niet.

Overrigens vandaag twee maal een fax kunnen verzenden!!
Misschien is het netwerk op zondag minder belast, mijn download snelheid ligt nu ook voor het eerst tegen de 6Mb aan.

Ik had vrijdag nog contact met de helpdesk, want alles lag eruit. Heb ik meteen maar gevraagd wanneer ik teruggekoopeld zou worden omdat met het op een hoger niveau zou uitzoeken. Was nog niets van bekend, zou wel sneler moeten. Gaan ze nog maar eens vragen. Ben benieuwd.
 
Je kan nog op 2400 baud proberen, maar volgens mij gaat het door timming-errors fout als je dit soort apparatuur gebruikt met voip.
 
tijgertje zei:
Ik 2 Brother faxen, eentje is een oudje, T74. Volgens UPC is dat een bekende die het zou moeten doen.
Standaard verzenden ze op 14k4 baud, maar kan ze handmatig op 9600 zetten. Dat helpt dus niet.

Overrigens vandaag twee maal een fax kunnen verzenden!!
Misschien is het netwerk op zondag minder belast, mijn download snelheid ligt nu ook voor het eerst tegen de 6Mb aan.

Ik had vrijdag nog contact met de helpdesk, want alles lag eruit. Heb ik meteen maar gevraagd wanneer ik teruggekoopeld zou worden omdat met het op een hoger niveau zou uitzoeken. Was nog niets van bekend, zou wel sneler moeten. Gaan ze nog maar eens vragen. Ben benieuwd.


Je kan proberen om komma's tegebruiken tijdens het kiezen, ze zorgen voor een vertraging

dus bijv ,010,1234567
 
Dat is het probleem niet. De faxen maken wel contact, maar de handshake gaat fout. Soms kom ik wel door de handshake heen, maar gaat de transmissie fout.

Vandaag komt er weer en monteur, want volgens de helpdesk zien ze dat de signaal/ruis verhouding slecht is. Dat kan de oorzaak inderdaad zijn. Hadden ze misschien iets eerder moeten opmerken, danwel nu een helpdesk medewerker die wat verder denkt dan alleen de schermen op zijn computer opleest.

Eens kijken wat ze nu weer niet doen.
Wordt vervolgt.
 
Zonet een vriendelijke monteur aan huis gehad. Heeft uiteindelijk nog het modem verwisseld, maar dat hielp niet.
Zijn helpdesk gebeld, en daar vond men niets uitzonderlijks. Als er werd gefaxt was er geen data loss e.d. dus kon men niets vinden.
Tijdens dit gesprek nogmaals gefaxt, en toen deed hij het!!!!!!
Monteur weg, ik nog een keer proberen, maar nee hoor, weer niets. Blijkbaar gaat het eens in de zoveel keer een keertje goed.

Ik heb de telefonie van UPC meteen maar opgezegd. Daar deden ze gelukkig niet zo moeilijk, want in het systeem konden ze wel zien dat ik veel storingsmeldingen had. Over een maand ben ik er vanaf, en heb ik good old KPN weer met een analoge lijn (Internet bellen meneer? Nee dank u).

Bedank voor het meedenken, maar het UPC netwerk is niet helemaal wat ze beloven of kunnen oplossen. Dat zei deze monteur overigens ook eerlijk, soms is het gewoon niet op te lossen.
 
tijgertje zei:
Zonet een vriendelijke monteur aan huis gehad. Heeft uiteindelijk nog het modem verwisseld, maar dat hielp niet.
Zijn helpdesk gebeld, en daar vond men niets uitzonderlijks. Als er werd gefaxt was er geen data loss e.d. dus kon men niets vinden.
Tijdens dit gesprek nogmaals gefaxt, en toen deed hij het!!!!!!
Monteur weg, ik nog een keer proberen, maar nee hoor, weer niets. Blijkbaar gaat het eens in de zoveel keer een keertje goed.

Ik heb de telefonie van UPC meteen maar opgezegd. Daar deden ze gelukkig niet zo moeilijk, want in het systeem konden ze wel zien dat ik veel storingsmeldingen had. Over een maand ben ik er vanaf, en heb ik good old KPN weer met een analoge lijn (Internet bellen meneer? Nee dank u).

Bedank voor het meedenken, maar het UPC netwerk is niet helemaal wat ze beloven of kunnen oplossen. Dat zei deze monteur overigens ook eerlijk, soms is het gewoon niet op te lossen.

Misschien is het modem niet helemaal volgens de ptt norm
normaal puls kiezen met een tel wel werkt maar de datastroom van een fax niet wordt herkent, zoals het zou moeten.

Tijd geleden had iemand zelfde soort probleem hier, en dat werkte wel met die komma's.

jammer.
 
Terug
Bovenaan