S
sjello
FAQ - Digital TV
Deze FAQ is opgesteld om niet steeds in herhaling te treden en is aan verandering onderhevig.
Alles is, zoals gebruikelijk, onder voorbehoud.
Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom. Ook onderbouwde kritiek is van harte welkom.
Digital TV - Algemeen
Om Digital TV te kunnen gebruiken moet je een R&TV abonnement hebben. Dus een werkende antenneaansluiting.
Bij de kosten voor die aansluiting komen dan nog de abonnementskosten voor Digital TV en eenmalig activatiekosten.
Digitale TV is alleen te kijken met een mediabox, of CI+ module. Deze krijg je in bruikleen.
Met alternatieven zoals een eigen gekochte DVB-c ontvanger, htpc (home theatre pc) of tv met ingebouwde digitale DVB-c ontvanger (zonder CVI+ module) kunnen alleen de vrije basis zenders (30 +) ontvangen worden.
Digitale TV bied naast standaard zenderpaketten ook extra mogelijkheden zoals: Spelletjes, Interactieve tv en VOD .
Interactieve tv - Je kunt met behulp van de afstandsbediening reageren op bv reclame, een enquete, of een bestelling plaatsen.
VOD (Video On Demand) - Je kunt films, series etc bestellen, welke je gedurende 24 uur onbeperkt kunt bekijken. Ook pauzeren, voor en achteruit spoelen is mogelijk.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, maar staan nog in de kinderschoenen en zijn nog niet volledig ingevoerd.
Let ook op dat er meestal extra voor betaald moet worden.
Hoe zit het met de zenderpakketten?
Zie: Zenderoverzicht
Zie: Extra zenders
Mensen die nog de oude paketten hebben (UPC Digitale TV - basis, UPC Digitale TV - extra) houden deze pakketten.
Wijzigt men iets, bv van gewone mediabox naar mediabox DVR, of een 2e mediabox, dan gaat op dat moment een nieuw contract met de bijbehorende voorwaarden en prijzen in.
Ik wil ook een mediabox voor op de slaapkamer!
Om via een extra tv in uw huis UPC Digitale TV te bekijken, kunt u een extra mediabox aanvragen. Hiervoor dient u te beschikken over UPC Digitale TV. Alle digitale zenders van uw huidig abonnement kunt u bekijken op de extra mediabox. Uitzondering hierop zijn: Film1 en/of Sport1. Deze zenders zijn tegen betaling te verkrijgen op de extra mediabox. Daarbij worden de HDTV-kanalen alleen doorgegeven op de televisie waarop u een MediaBox – HDTV heeft aangesloten U betaalt alleen de gebruikerskosten (huur) van de extra mediabox.
Welke mediaboxen zijn er?
Klik op afbeelding voor vergroting.
USB en ethernet aansluiting op de mediaboxen.
Deze hebben geen functie. Ze zijn bedoeld voor toekomstige mogelijkheden. Of en wanneer die komen is onbekend.
Via de usb-, of ethernet-poort kan je niets digtaal opnemen of afspelen.
Wil je iets bewaren, dan moet je het opnemen op een andere apparaat (video, DVD, harddiskrecorder) via de scart uitgang van de mediabox. Dat geld ook voor opnames die gemaakt zijn met een (HD-) DVR.
Afstandsbediening mediaboxen.
De afstandsbediening van de mediaboxen kan geprogrammeert worden om ook je tv, videorecorder of DVD speler te bedienen.
Hoe je dat doet en de benodigde instelcodes staan in de meegeleverde handleiding.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/apparatuur/koppelen-afstandsbediening/
Er staat een verkeerde default setting in de afstandbediening van de HDTV (DVR). Hierdoor wordt bij gebruik van de Volume toetsen - en/of + het volume van de mediabox bediend i.p.v. het volume van de TV.
Oplossing:
Afstandsbediening terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Ik wil graag van Digitale TV af, hoe doe ik dat?
Dit kan telefonisch dan wel schriftelijk.
Voordat je besluit op te zeggen, dien je rekening te houden met de opzegtermijn (1 maand) en de eventuele contractsperiode.
Die kun je opvragen bij de helpdesk.
Zodra je het opzegt, krijg je een retourdoos toegestuurd. Je kunt je mediabox in deze retourdoos plaatsen en kosteloos afgeven op het postkantoor. Bewaar het verzendbewijs zorgvuldig! Het is ook mogelijk om de mediabox door een monteur op te laten halen, maar hiervoor dien je wel een dagdeel (08.00-13.00 of 12.00-18.00) thuis te blijven. Wanneer de monteur voor een gesloten deur komt te staan, worden wél de voorrijkosten in rekening gebracht.
DVR - geplande opname verwijderen
Een geplande opname kun je verwijderen door onder geplande programma´s het programma met de blauwe knop te verwijderen en vervolgens te bevestigen met OK.
Een zich (dagelijks/wekelijks/ ma-vr) herhalende opname kun je verwijderen door onder geplande programma´s het programma met de blauwe knop te verwijderen en vervolgens te bevestigen met STOP.
Dit wordt ook op het scherm aangegeven!
Ik heb last van storingen op m'n beeld?!!
Er zijn een paar mogelijkheden:
De nieuwste mediaboxen hebben geen RF out en dan moet het signaal voor de mediabox geplitst worden mbv een een splitter, of een versterker/splitter combinatie.
In het verleden heeft UPC splitters (zogenaamde Cablemodem Optimizers) geleverd ten behoeve van UPC Internet (chello). Deze splitters zijn niet goed. Controleer voor de zekerheid of het beeld zonder de splitter ertussen wel goed is. Is het beeld dan wel goed, dan is het probleem duidelijk.
Deze Cablemodem Optimizers blokkeren het retoursignaal in de uitgang voor de tv. De mediabox heeft echter het retoursignaal nodig.
Als je alles nagekeken hebt, en je bent er zeker van dat jouw bekabeling in orde is en je hebt nog steeds last van slecht beeld, dan dien je contact op te nemen met de HD voor een monteursafspraak.
Als het probleem bij Ziggo ligt (slecht signaal, mediabox defect, wandcontactdoos defect etc) dan is dit kosteloos.
Blijkt het aan je eigen spullen te liggen worden er kosten in rekening gebracht. (± € 65)
Signaalsterkte en signaalkwaliteit.
Om de signaalsterkte en signaalkwaliteit in de mediabox te zien:
menu > instellingen > zoeken via netwerk > pin (indien niet zelf aangepast 0000) dan pijl naar rechts en ok drukken) > handmatig zoeken netwerk > ok
Je krijgt nu de sterktes te zien als balkjes en moet zelf even schatten hoeveel procent ze zijn.
Normale waarden:
Sterkte tussen 70 en 100 %
Kwaliteit 100 %
Deze signaalwaarden zijn een mooi hulpmiddel bij het zoeken naar problemen in de bekabeling.
Na een aanpassing in de bekabeling, bv een antennestekker er even uit (los) en er weer in (vast) om slecht contact te verhelpen, kun je hier zien of het resultaat gaf.
Testkanaal (997)
Het enige wat de testapplicatie op kanaal 997 doet is het tonen van enkele diagnostische gegevens (zoals macadressen, ip-adressen en latency) én of er überhaupt connectivity is met het UPC-netwerk. Het controleert niet of het signaal goed is (alles kan nog steeds groen zijn ondanks dat je een ongelooflijk slecht signaal hebt!).
Deze test hoef je echt alleen maar uit te voeren wanneer je problemen met On Demand hebt om te controleren of de connectivity (via IP) goed is, meer niet. Bij storingen zoals blokkerig beeld/haperend geluid heb je werkelijk niets aan deze testapplicatie.
Ik zie linksboven op m'n beeld een geel luidsprekertje met een kruisje er doorheen, en ik heb geen geluid. En nu?
Dit is vrij eenvoudig op te lossen:
Dit probleem is ook eenvoudig op te lossen. Doe een reset.:
Als je mediabox flink is vastgelopen, of als je een software-update hebt gemist kun je de mediabox hard resetten middels een geforceerde software-update.
Je kunt een software-update als volgt forceren:
knop X:
Zet de mediabox terug naar fabrieksinstellingen.
Probeer het met de combinatie reset / fabrieksinstellingen / software-update.
Deze FAQ is opgesteld om niet steeds in herhaling te treden en is aan verandering onderhevig.
Alles is, zoals gebruikelijk, onder voorbehoud.

Tips, op- en aanmerkingen zijn van harte welkom. Ook onderbouwde kritiek is van harte welkom.
Digital TV - Algemeen
Om Digital TV te kunnen gebruiken moet je een R&TV abonnement hebben. Dus een werkende antenneaansluiting.
Bij de kosten voor die aansluiting komen dan nog de abonnementskosten voor Digital TV en eenmalig activatiekosten.
Digitale TV is alleen te kijken met een mediabox, of CI+ module. Deze krijg je in bruikleen.
Met alternatieven zoals een eigen gekochte DVB-c ontvanger, htpc (home theatre pc) of tv met ingebouwde digitale DVB-c ontvanger (zonder CVI+ module) kunnen alleen de vrije basis zenders (30 +) ontvangen worden.
Digitale TV bied naast standaard zenderpaketten ook extra mogelijkheden zoals: Spelletjes, Interactieve tv en VOD .
Interactieve tv - Je kunt met behulp van de afstandsbediening reageren op bv reclame, een enquete, of een bestelling plaatsen.
VOD (Video On Demand) - Je kunt films, series etc bestellen, welke je gedurende 24 uur onbeperkt kunt bekijken. Ook pauzeren, voor en achteruit spoelen is mogelijk.
De mogelijkheden zijn zeer uitgebreid, maar staan nog in de kinderschoenen en zijn nog niet volledig ingevoerd.
Let ook op dat er meestal extra voor betaald moet worden.
Hoe zit het met de zenderpakketten?
Zie: Zenderoverzicht
Zie: Extra zenders
Mensen die nog de oude paketten hebben (UPC Digitale TV - basis, UPC Digitale TV - extra) houden deze pakketten.
Wijzigt men iets, bv van gewone mediabox naar mediabox DVR, of een 2e mediabox, dan gaat op dat moment een nieuw contract met de bijbehorende voorwaarden en prijzen in.
Ik wil ook een mediabox voor op de slaapkamer!
Om via een extra tv in uw huis UPC Digitale TV te bekijken, kunt u een extra mediabox aanvragen. Hiervoor dient u te beschikken over UPC Digitale TV. Alle digitale zenders van uw huidig abonnement kunt u bekijken op de extra mediabox. Uitzondering hierop zijn: Film1 en/of Sport1. Deze zenders zijn tegen betaling te verkrijgen op de extra mediabox. Daarbij worden de HDTV-kanalen alleen doorgegeven op de televisie waarop u een MediaBox – HDTV heeft aangesloten U betaalt alleen de gebruikerskosten (huur) van de extra mediabox.
Welke mediaboxen zijn er?
Klik op afbeelding voor vergroting.
USB en ethernet aansluiting op de mediaboxen.
Deze hebben geen functie. Ze zijn bedoeld voor toekomstige mogelijkheden. Of en wanneer die komen is onbekend.
Via de usb-, of ethernet-poort kan je niets digtaal opnemen of afspelen.
Wil je iets bewaren, dan moet je het opnemen op een andere apparaat (video, DVD, harddiskrecorder) via de scart uitgang van de mediabox. Dat geld ook voor opnames die gemaakt zijn met een (HD-) DVR.
Afstandsbediening mediaboxen.
De afstandsbediening van de mediaboxen kan geprogrammeert worden om ook je tv, videorecorder of DVD speler te bedienen.
Hoe je dat doet en de benodigde instelcodes staan in de meegeleverde handleiding.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/apparatuur/koppelen-afstandsbediening/
Er staat een verkeerde default setting in de afstandbediening van de HDTV (DVR). Hierdoor wordt bij gebruik van de Volume toetsen - en/of + het volume van de mediabox bediend i.p.v. het volume van de TV.
Oplossing:
- Druk OK + de rode knop op de afstandsbediening tegelijk in en wacht tot de UPC knop verlichting 2 maal knippert
- Toets nu 993: de UPC toets verlichting knippert 2 maal
- Toets nu op de TV knop en de TV knop verlichting knippert 2 maal
de default setting is nu veranderd in de UPC default setting
Afstandsbediening terugzetten naar fabrieksinstellingen.
- Druk op de UPC knop.
- Druk gelijktijdig op de OK-knop en de rode knop en wacht tot de UPC-knop 2 keer knippert.
- Toets met de cijfertoetsen 9 8 0 in.
- Wacht tot de UPC-knop weer 2 keer knippert.
Ik wil graag van Digitale TV af, hoe doe ik dat?
Dit kan telefonisch dan wel schriftelijk.
Voordat je besluit op te zeggen, dien je rekening te houden met de opzegtermijn (1 maand) en de eventuele contractsperiode.
Die kun je opvragen bij de helpdesk.
Zodra je het opzegt, krijg je een retourdoos toegestuurd. Je kunt je mediabox in deze retourdoos plaatsen en kosteloos afgeven op het postkantoor. Bewaar het verzendbewijs zorgvuldig! Het is ook mogelijk om de mediabox door een monteur op te laten halen, maar hiervoor dien je wel een dagdeel (08.00-13.00 of 12.00-18.00) thuis te blijven. Wanneer de monteur voor een gesloten deur komt te staan, worden wél de voorrijkosten in rekening gebracht.
DVR - geplande opname verwijderen
Een geplande opname kun je verwijderen door onder geplande programma´s het programma met de blauwe knop te verwijderen en vervolgens te bevestigen met OK.
Een zich (dagelijks/wekelijks/ ma-vr) herhalende opname kun je verwijderen door onder geplande programma´s het programma met de blauwe knop te verwijderen en vervolgens te bevestigen met STOP.
Dit wordt ook op het scherm aangegeven!
Ik heb last van storingen op m'n beeld?!!
Er zijn een paar mogelijkheden:
- mediabox defect
- bij Ziggo, of Ziggo netwerk iets niet goed
- er is bij jou thuis iets niet in orde (bekabeling)
De nieuwste mediaboxen hebben geen RF out en dan moet het signaal voor de mediabox geplitst worden mbv een een splitter, of een versterker/splitter combinatie.
In het verleden heeft UPC splitters (zogenaamde Cablemodem Optimizers) geleverd ten behoeve van UPC Internet (chello). Deze splitters zijn niet goed. Controleer voor de zekerheid of het beeld zonder de splitter ertussen wel goed is. Is het beeld dan wel goed, dan is het probleem duidelijk.
Deze Cablemodem Optimizers blokkeren het retoursignaal in de uitgang voor de tv. De mediabox heeft echter het retoursignaal nodig.
Als je alles nagekeken hebt, en je bent er zeker van dat jouw bekabeling in orde is en je hebt nog steeds last van slecht beeld, dan dien je contact op te nemen met de HD voor een monteursafspraak.
Als het probleem bij Ziggo ligt (slecht signaal, mediabox defect, wandcontactdoos defect etc) dan is dit kosteloos.
Blijkt het aan je eigen spullen te liggen worden er kosten in rekening gebracht. (± € 65)
Signaalsterkte en signaalkwaliteit.
Om de signaalsterkte en signaalkwaliteit in de mediabox te zien:
menu > instellingen > zoeken via netwerk > pin (indien niet zelf aangepast 0000) dan pijl naar rechts en ok drukken) > handmatig zoeken netwerk > ok
Je krijgt nu de sterktes te zien als balkjes en moet zelf even schatten hoeveel procent ze zijn.
Normale waarden:
Sterkte tussen 70 en 100 %
Kwaliteit 100 %
Deze signaalwaarden zijn een mooi hulpmiddel bij het zoeken naar problemen in de bekabeling.
Na een aanpassing in de bekabeling, bv een antennestekker er even uit (los) en er weer in (vast) om slecht contact te verhelpen, kun je hier zien of het resultaat gaf.
Testkanaal (997)
Het enige wat de testapplicatie op kanaal 997 doet is het tonen van enkele diagnostische gegevens (zoals macadressen, ip-adressen en latency) én of er überhaupt connectivity is met het UPC-netwerk. Het controleert niet of het signaal goed is (alles kan nog steeds groen zijn ondanks dat je een ongelooflijk slecht signaal hebt!).
Deze test hoef je echt alleen maar uit te voeren wanneer je problemen met On Demand hebt om te controleren of de connectivity (via IP) goed is, meer niet. Bij storingen zoals blokkerig beeld/haperend geluid heb je werkelijk niets aan deze testapplicatie.
Ik zie linksboven op m'n beeld een geel luidsprekertje met een kruisje er doorheen, en ik heb geen geluid. En nu?
Dit is vrij eenvoudig op te lossen:
- Druk éénmaal op de UPC-knop
- Houd de OK-knop en de rode-knop (naast de groene knop) ingedrukt totdat het UPC-ledje 2x knippert
- Toets 993 in, UPC-ledje knippert 4x
- Druk op Volume+ (linksboven OK), en daarna op op Mute (luidsprekertje linksonder OK).
Dit probleem is ook eenvoudig op te lossen. Doe een reset.:
- Haal de mediabox van de stroom, wacht 10 seconden.
- Steek de stekker weer in het stopcontact.
- Wacht tot het rode lampje op de mediabox weer continu brandt, dit kan enige tijd duren.
- Druk op de UPC-knop op je afstandsbediening, en je hebt - als het goed is - weer beeld. Zoniet, probeer dan een geforceerde software-update.
Als je mediabox flink is vastgelopen, of als je een software-update hebt gemist kun je de mediabox hard resetten middels een geforceerde software-update.
Je kunt een software-update als volgt forceren:
- Houdt knop X ingedrukt terwijl je de mediabox van de stroom afhaalt. Dmv stekker of, indien aanwezig, met de schakelaar aan de achterkant. (1)
- Blijf knop X ingedrukt houden, en zet de spanning er weer op.
- Wacht totdat er op je beeld "Software upgrade in process" staat, en laat knop X los. (2)
- Bij de HDTV DVR minimaal 30 seconden de stroom er af halen,dan de knop X indrukken.
- Bij de zilveren Pace komt niets in beeld te staan.
Bij de zwarte Thomson DVR komt in het display na elkaar: "scanning", "loading" en "saving".
De spanning kan er weer op zodra "scanning" verschijnt.
knop X:
- Bij de zwarte Thomson mediabox is dit de Ch- op de mediabox.
- Bij de zilverkleurige Thomson en Pace mediabox is dit het 'pijltje naar links'-knop (derde knop van rechts) op
- Bij de Pace HD is dit de CH- knop (middelste knop).
- Bij de Philips HDTV mediabox is dit het 'pijltje naar links'-knop (derde knop van rechts) op de mediabox.
- Bij de Philips HDTV DVR is dit de knop ( achter deurtje ) "snel terugspoelen" ( naar links wijzend ).
- Bij de Cisco HDTV DVR is dit de CH- knop aan de voorkant van de mediabox.
- Bij de zwarte Thomson DVR is dit de CH- knop.
Zet de mediabox terug naar fabrieksinstellingen.
- Menu =>
- Instellingen =>
- Fabrieksinstellingen =>
- Pincode 0000 (indien niet veranderd) - OK =>
- Mediabox opnieuw installeren met de juiste activeringscode.
Probeer het met de combinatie reset / fabrieksinstellingen / software-update.
- Stekker eruit.
- Stekker erin en zet de mediabox terug naar de fabrieksinstellingen.
- In het installatiemenu dat nu komt, kies Nederlands -> OK, geef je ipv de activeringscode die bij je woonplaats hoort 000 in.
- Laat de mediabox zenders zoeken. Die vind hij uiteraard niet.
- Trek nu de stekker eruit.
- Nu doe je een software-update, dus druk knop X in. Stop nu de stekker weer in het stopcontact. Laat knop X pas los als er op het tv scherm komt te staan: "Softwareupgrade in progress"
- Nadat de upgrade klaar is de mediabox aanzetten (upc knop) en de installatie normaal uitvoeren. Dus Nederlands - OK - activeringgscode van je woonplaats - zenders zoeken.
Als de mediabox in standby, of anders, vaststaat en je via het menu geen reset naar fabrieksinstellingen kunt doen, helpt mogelijk de volgende truc.- Stekker van de mediabox er min 30 sec uit halen.
- Druk op de Menu-button van de UPC afstandbediening (gericht op de mediabox) en zet tegelijkertijd de stroom weer op de mediabox.
- De mediabox gaat nu, als het goed is, terug naar de fabrieksinstellingen.
Indien box vastloopt en na herstart er telkens load>>>>>>> komt te staan, weer uitgaat en er opnieuw load>>>>> komt te staan etc.- De mediabox uitzetten dan tegelijk indrukken de 3 knoppen rec, ch- en ch+ en deze ingedrukt houden en box aanzetten.
- Wachten tot er op box clear komt te staan (kan 40 sec. duren) knoppen loslaten en de box gaat schonen.
- Wachten op done in scherm.
- Mediabox aanzetten via aan/uit knop op voorzijde en alles zou weer moeten werken.
In het menu "Instellingen > TV-instellingen" op de mediabox heb je de keuze uit 3 verschillende type schermen.
Er is soms wat verwarring, met name "scherm (plat)" wordt wel eens verkeerd begrepen. Dit is namelijk niet voor platte (lcd) TV's!- scherm (4 : 3) - Klassieke 4:3 TV's. Breedbeeld uitzendingen worden ook 4:3 uitgezonden (je mist links en rechts een stuk)
- scherm (plat) - Klassieke 4:3 TV's. Breedbeeld uitzendingen worden daadwerkelijk "breed" uitgezonden. Je krijg daardoor boven en onder een zwarte balk.
- breed (16 : 9) - Breedbeeld TV's/LCD's/Plasma's. Breedbeeld uitzendingen worden (indien beschikbaar) anamorf uitgezonden. Dit is de beste kwaliteit die je uit digitale TV kunt halen (met uitzondering van HDTV).
Soms zie je geen ondertiteling, dat komt omdat er twee soorten ondertiteling zijn . De vast "ingebakken", en de inschakelbare ondertiteling.
Bij de vast "ingebakken" ondertiteling is de ondertiteling een deel van het beeld zelf en is daarom steeds zichtbaar.
Bij de inschakelbare ondertiteling is de ondertiteling een aparte "uitzending" (= datastroom) en je kunt er als gebruiker voor kiezen of de ondertiteling zichtbaar is of niet.
Tijdelijk inschakelen doe je onder: "Info", "Ondertitels". Door van zender te wisselen is de instelling weg.
Permanent inschakelen doe je onder: "Menu", "Instellingen", "Voorkeursinstellingen", "Taal van Ondertitels". Standaard staat deze op "uit".
Opnemen op afstand, mediabox niet herkent.:
Om gebruik te kunnen maken van Opnemen op Afstand moet de mediabox aangemeld zijn bij de online tv-gids.
U kunt de mediabox aanmelden door de mediabox voor 30 minuten in stand-by te zetten.
U logt hierna in op de applicatie Opnemen op Afstand via https://m.tvgids.upc.nl.
Haal nu de mediabox weer 60 seconden van de stroom.
Nadat u de mediabox weer aanzet zal deze zich registreren bij de centrale.
Het verwerken van de registratie kan 72 uur duren
Laatst bewerkt door een moderator: