A
amiboy
Family7 in digitale basispakket van Ziggo
Geplaatst: 03 januari 2009 17:43, laatste wijziging: 03 januari 2009 17:54
van onze redactie media
APELDOORN - De christelijke digitale televisiezender Family7 wordt per 1 februari doorgegeven via het digitale basispakket van Ziggo.
De tv-zender was in Flevoland en in Zuid-Holland Zuid analoog (via de 'normale' manier) te zien en via enkele kleine kabelbedrijven in totaal in zo'n 700.000 huishoudens. Ziggo heeft ongeveer een miljoen aansluitingen. Dat betekent dat de zender te zien zal zijn in totaal 1,7 miljoen huishoudens. Dolf van de Vegte, directeur van Family7 is blij met de doorgifte door Ziggo. ,,We hadden een lange adem nodig, maar wonder boven wonder is het goedgekomen.''
Het besluit van Ziggo is na langdurige gesprekken tussen Family7 en de kabelaar genomen. In eerste instantie was Ziggo niet enthousiast over Family7, omdat in het digitale basispakket ook al de publieke themakanalen OmegaTV van de Evangelische Omroep en Geloven van de NCRV te zien waren. ,,Na het besluit dat OmegaTV moest opgaan in Geloven zijn we steeds in contact gebleven met Ziggo'', vertelt Van der Velde. Volgens hem kreeg de kabelaar vooral ,,een goed gevoel'' toen het bedrijf zag dat de zender ,,nog steeds bezig was'', ondanks dat de zender geen uitgebreide verspreidingsmogelijkheden had.
Begin vorig jaar werd bekend dat Family7 in gesprek was met een andere kabelaar, UPC, over zogenoemde 'schone pakketten'. Dat moesten pakketten worden zonder zenders met veel seks en geweld. Family7 zag dit als goede mogelijkheid om doorgegeven te worden door de grote kabelbedrijven.
Met de doorgifte via het digitale basispakket van Ziggo lijken de 'schone pakketten' voorlopig van de baan. Van de Vegte: ,,Ziggo had geen oren naar een schoon pakket en ook UPC bleek andere prioriteiten te hebben.'' Volgens de zenderdirecteur zitten in het basispakket van Ziggo ,,geen hele expliciete zenders'', waardoor Family7 kan leven met deze doorgiftemogelijkheid. Family7 heeft wel de afspraak gemaakt met Ziggo dat ze niet meer zullen streven naar analoge doorgifte in het Ziggo-gebied.
Dolf van de Vegte kijkt met vertrouwen naar de toekomst: ,,Het is een stap in geloof. Want bij digitale doorgifte horen ook extra kosten. Tot nu toe hebben we onszelf financieel kunnen bedruipen, ondanks dat we niet heel zichtbaar waren.'' Inkomsten haalde de zender vooral uit giften, gesponsorde programma's en mensen die betaald naar de zender kijken via internet. ,,We zijn in de luwte gegroeid en zijn nu klaar voor de volgende stap.'' De zender denkt na over ,,live-programma's en nachtprogramma's. Mogelijk gaan we ook aan nieuwsgaring doen.''
Maandag gaat het nieuwe digitale themakanaal Spirit24 van de Publieke Omroep van start. Hierin zijn Geloven en OmegaTV samengevoegd. Van de Vegte omschrijft het tijdstip van de komst van Family7 in het digitale basispakket als ,,het juiste moment.'' ,,Wij hebben een duidelijke programmering. Je hoeft niet te zoeken en af te wachten wat je te zien krijgt. Al is het natuurlijk heel goed dat de EO meedoet aan de themakanalen.''
Family7 is nog in gesprek met UPC over doorgifte in hun aansluitingsgebied, dat zo'n 700.000 huishoudens beslaat. Van de Vegte: ,,Mogelijk dat dit later dit jaar zal gebeuren.''
Bron: https://www.nd.nl/artikelen/2009/januari/03/family7-in-digitale-basispakket-van-ziggo
Geplaatst: 03 januari 2009 17:43, laatste wijziging: 03 januari 2009 17:54
van onze redactie media
APELDOORN - De christelijke digitale televisiezender Family7 wordt per 1 februari doorgegeven via het digitale basispakket van Ziggo.
De tv-zender was in Flevoland en in Zuid-Holland Zuid analoog (via de 'normale' manier) te zien en via enkele kleine kabelbedrijven in totaal in zo'n 700.000 huishoudens. Ziggo heeft ongeveer een miljoen aansluitingen. Dat betekent dat de zender te zien zal zijn in totaal 1,7 miljoen huishoudens. Dolf van de Vegte, directeur van Family7 is blij met de doorgifte door Ziggo. ,,We hadden een lange adem nodig, maar wonder boven wonder is het goedgekomen.''
Het besluit van Ziggo is na langdurige gesprekken tussen Family7 en de kabelaar genomen. In eerste instantie was Ziggo niet enthousiast over Family7, omdat in het digitale basispakket ook al de publieke themakanalen OmegaTV van de Evangelische Omroep en Geloven van de NCRV te zien waren. ,,Na het besluit dat OmegaTV moest opgaan in Geloven zijn we steeds in contact gebleven met Ziggo'', vertelt Van der Velde. Volgens hem kreeg de kabelaar vooral ,,een goed gevoel'' toen het bedrijf zag dat de zender ,,nog steeds bezig was'', ondanks dat de zender geen uitgebreide verspreidingsmogelijkheden had.
Begin vorig jaar werd bekend dat Family7 in gesprek was met een andere kabelaar, UPC, over zogenoemde 'schone pakketten'. Dat moesten pakketten worden zonder zenders met veel seks en geweld. Family7 zag dit als goede mogelijkheid om doorgegeven te worden door de grote kabelbedrijven.
Met de doorgifte via het digitale basispakket van Ziggo lijken de 'schone pakketten' voorlopig van de baan. Van de Vegte: ,,Ziggo had geen oren naar een schoon pakket en ook UPC bleek andere prioriteiten te hebben.'' Volgens de zenderdirecteur zitten in het basispakket van Ziggo ,,geen hele expliciete zenders'', waardoor Family7 kan leven met deze doorgiftemogelijkheid. Family7 heeft wel de afspraak gemaakt met Ziggo dat ze niet meer zullen streven naar analoge doorgifte in het Ziggo-gebied.
Dolf van de Vegte kijkt met vertrouwen naar de toekomst: ,,Het is een stap in geloof. Want bij digitale doorgifte horen ook extra kosten. Tot nu toe hebben we onszelf financieel kunnen bedruipen, ondanks dat we niet heel zichtbaar waren.'' Inkomsten haalde de zender vooral uit giften, gesponsorde programma's en mensen die betaald naar de zender kijken via internet. ,,We zijn in de luwte gegroeid en zijn nu klaar voor de volgende stap.'' De zender denkt na over ,,live-programma's en nachtprogramma's. Mogelijk gaan we ook aan nieuwsgaring doen.''
Maandag gaat het nieuwe digitale themakanaal Spirit24 van de Publieke Omroep van start. Hierin zijn Geloven en OmegaTV samengevoegd. Van de Vegte omschrijft het tijdstip van de komst van Family7 in het digitale basispakket als ,,het juiste moment.'' ,,Wij hebben een duidelijke programmering. Je hoeft niet te zoeken en af te wachten wat je te zien krijgt. Al is het natuurlijk heel goed dat de EO meedoet aan de themakanalen.''
Family7 is nog in gesprek met UPC over doorgifte in hun aansluitingsgebied, dat zo'n 700.000 huishoudens beslaat. Van de Vegte: ,,Mogelijk dat dit later dit jaar zal gebeuren.''
Bron: https://www.nd.nl/artikelen/2009/januari/03/family7-in-digitale-basispakket-van-ziggo

