• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Extreme langzaam icm WRT54GL?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zoeffie
  • Startdatum Startdatum
Z

Zoeffie

Ben nieuw hier en sinds kort in bezit van Chello Extreme. Afgelopen weekend de Linksys router WRT54GL v 1.1 aangeschaft maar downloadsnelheid op PC komt niet hoger dan 10.500 kbps. Terwijl mijn (4 jaar oude laptop) wel een redelijk downloadsnelheid haalt tw. 17.000 kbps.

Kan iemand mij helpen om dit probleem op te lossen. Ik gebruik Vista, Marvell Yukon 88E8001 Gigabit netwerkkaart (snelheid staat ingesteld op 100 Mbps half duplex.
 
Heb je de laptop op wireless aangesloten? Misschien is de oplossing de MTU waarde op de router te veranderen.

Laatst heb ik een klein testje gedaan met de standaard 4.30.9 firmware (WRT54G v2.2 WAN->LAN) en ik kreeg een snelheid van 1140 KByte/s.
ftp://krumdeel.dyndns.org/Public/wrt54gl/firewallperformance_html_152d8314.jpg

Na een aanpassing in de firmware heb ik deze overdracht verhoogd tot 1700 KByte/s (WRT54G v2.2 WAN->LAN) ftp://krumdeel.dyndns.org/Public/wrt54gl/firewallperformance_html_40c00d67.jpg.

Wat ik gedaan heb is een aanpassing aan de hash tabel van de SPI-firewall, zodat deze veel efficienter kan werken. De wrt54gl is trouwens ongeveer 33 % sneller (WAN->LAN) dan de wrt54g v2.2.

Ik heb er in ieder geval zeer goed resultaten mee, kijk maar eens op mijn pagina.

Mvg
Jchuit
https://tarifa.sourceforge.net/
 
Probeer eens de instelling "automatisch" ipv 100 Mb/s, half duplex.
De router is namelijk full duplex.
 
Sorry, voor de late reactie. Laptop (en PC) zijn niet wireless aangesloten. Automatisch onderhandelen levert ook geen snelheidswinst op. Weet iemand nog iets anders? Wat doe ik verkeerd?
 
Haalt je laptop die hogere snelheid ook al hij is aangesloten op dezelfde utp kabel als de computer?
Ja, dan is het iets in je computer, of de combinatie router Vista.

Welke snelheid haal je als je de computer rechtstreeks op de kabelmodem aansluit, dus zonder router.
Is de snelheid hetzelfde als met router, dan zit het probleem in je computer.
Bv een programma zijn dat de computer vertraagd.

Zijn de gemelde snelheden gemeten met dezelfde snelheidstest, of praten over de snelheid via P2P (bittorrent o.i.d.) of nieuwsgroepen?
 
Bedankt voor je reactie. Zojuist nog een paar testjes uitgevoerd. Zie onderstaande resultaten;

Laptop : 17093 kbps, PC 12378 kbps. Tests zijn uitgevoerd op https://speedtest.bbned.nl/
Meestal zit m’n PC altijd zo’n 4.000 kbps lager qua snelheid dan de laptop. Als ik de utp kabels verwissel verandert hier niets aan. Ook als ik de PC rechtstreeks op het kabelmodem aansluit, krijg ik geen hogere snelheid op de PC.

Het ligt dus waarschijnlijk aan een programma op mijn PC wat de snelheid vertraagd. Iemand enig idee welk programma? Ik gebruik de standaad Windows Vista Firewall en de NOD32 virusscanner.
 
Ai, nu wordt het moeilijk, voor mij in ieder geval, want ik heb eigenlijk nog helemaal geen ervaring met Vista.
Ik neem aan dat je geen Vista hebt op een oude computer, maar op eentje met voldoende snelheid en geheugen.

NOD32 zal echt die vertraging niet geven, tenzij je een oude versie gebruikt dus geen versie 2.7
De Vista firewall verdenk ik ook niet.
Maar wat dan wel? :-\
 
Terug
Bovenaan