• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

ESI-02N UPC splitter niet symmetrisch te gebruiken ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter thefrost
  • Startdatum Startdatum
T

thefrost

Ivm de ingeplande monteursafspraak, was ik een beetje aan het opruimen in de meterkast... ADSL spullen eruit etc, kabels netjes etc.

Daarna modem weer aan... niets dan ellende. Kwam online, maar hij hield het nooit lang vol. Soms 2 minuten, soms 10. Ik werd gek. Het opstarten is altijd wat moeizaam, maar zo moeizaam had ik niet meegemaakt. Toen bedacht ik opeens, dat ik de twee outputs van de splitter had omgedraaid. Dan kan het toch niet geweest zijn ? Wel ?? Zijn de twee uitgangen niet hetzelfde??


Het betreft een ECOline ESI-02N, met twee uitgangen. Bij de een staat 3.6db en de andere 4.0db. Het modem hangt aan de 4.0db kant (rechts) als in boven is.
 
Ik heb even wat gegevens opgezocht van de ESI-02N splitter.
Uit die gegevens blijkt niet dat de twee uitgangen verschillend zijn. Wel vreemd dat ze dan twee verschillende demping waarden hebben, want dat houd in dat er toch verschil tussen de twee is.
Ik ken de splitter verder niet en kan daarom geen duidelijker antwoord geven.
 
Johnny54 zei:
Ik heb even wat gegevens opgezocht van de ESI-02N splitter.
Uit die gegevens blijkt niet dat de twee uitgangen verschillend zijn. Wel vreemd dat ze dan twee verschillende demping waarden hebben, want dat houd in dat er toch verschil tussen de twee is.
Ik ken de splitter verder niet en kan daarom geen duidelijker antwoord geven.
Ik heb dat ding ook sinds de modemswap in eind 2011. Door de Guidion monteur namens UPC geplaatst toen mijn Arris 502B en Cisco EPC3000 modems werden vervangen door de Cisco 3212.
Ik heb datzelfde verschil ook gezien en Jordi-UPC van Webcare daarover benaderd. Ik heb overigens geen problemen gemerkt als hiervoor aangegeven.

Merk Ecoline, Type ESI-02N-"A"
Splitter uitgang naar Cisco modem EPC3212: 4.0 dB
Splitter uitgang naar Cisco HD mediabox : 3.6 dB

Hallo Ko,

Vreemd, ik zal eens uitzoeken waarom die splitter geplaatst is. Als ik ga googelen dan is het op zich wel een goede splitter.

Het kan best zijn dat de monteur deze meegenomen heeft van een andere installatie en niet gekeken heeft naar het merk. Het is in ieder geval geen B merk.

Daarna (dat was begin januari 2012) heb ik niets meer hierover vernomen....
Klaarblijkelijk wordt hij vaker geplaatst door/namens UPC
 
Deze splitters zitten vaak in het nieuwe installatiepakket wat UPC opstuurt naar de klant.
Volgens de gegevens van de splitter zijn ze ook minder storingsgevoelig dan normale splitters.
De uitgangen moeten ook normaal door elkaar gebruikt kunnen worden.
Misschien dat je iets van corrosie op je connector hebt gehad en dat dat door het wisselen van de aansluitingen verdwenen is.
 
@MontyNick, het zal wel gewoon toeval zijn geweest. Echt systematisch zijn de storingen niet. En nu het werkt blijf ik er even vanaf :)

En inderdaad kwam het uit een installatiepakket.
 
Johnny54 zei:
Ik heb even wat gegevens opgezocht van de ESI-02N splitter.
Uit die gegevens blijkt niet dat de twee uitgangen verschillend zijn.

Jawel hoor, kijk maar bovenaan bladzijde 3 van de documentatie onder het kopje Specifications, er worden verschillende waardes opgegeven voor Out1 en Out2. B.v. Tussen de 10 en de 470 MHz zit er op Out1 een demping van tussen de 3,0 - 3,8 dB (typisch 3,4 dB) en op Out 2 tussen de 3,4 en 4,2 dB (typisch 3,8 dB).

Ze verschillen dus inderdaad in demping, waarbij Out1 het meeste signaal geeft en Out2 juist het minste.

Ik heb zelf precies dezelfde splitter gekregen van UPC in mijn aansluitpakket, en heb die nu ook in gebruik. In de installatiehandleiding van UPC is te zien, dat ze willen dat je het kabelmodem aansluit op de rechterpoort, Out 2 met veel demping (als je de ingang naar boven houd), en de tv / radio juist op de linkerpoort, Out 1 met weinig demping.

Zie https://www.upc.nl/pdf/upc-handleiding-internet-en-telefonie.pdf

TheFrost heeft zijn modem dus goedom aangesloten volgens de aanwijzingen van UPC zelf en met de splitter die UPC zelf uitgeeft in het installatiepakket. En die inderdaad verschillende dempingen heeft op de beide uitgangen.
 
Ik denk dat geen enkele splitter precies symmetrisch is, maar dat het bij deze splitter nauwkeurig vermeld staat. De meeste splitters geven 3.5 tot 4.0 dB demping aan voor beide uitgangen.

Het verschil van 0.4 dB noem ik overigens verwaarloosbaar, een C12-kabel heeft 't zelfde verlies over zo'n 3 meter (op 270MHz)

In de meeste gevallen zal de kabel van splitter naar kabelmodem langer zijn als de kabel van splitter naar de mediabox/tv.
 
plankie zei:
[.........................]
In de meeste gevallen zal de kabel van splitter naar kabelmodem langer zijn als de kabel van splitter naar de mediabox/tv.
Als het signaal via een 'AOP in de woonkamer' binnenkomt wel.
Bij de situatie 'AOP + modem in de meterkast' is het waarschijnlijk net andersom.
Ik heb AOP, ESI-splitter, modem, router, enz. in de meterkast. En de mediabox/tv circa 10 m verderweg.
 
De meest logische aansluiting in een meterkastsituatie is ook om de 4 dB op je modem te zetten en de laagste demping op de kabel naar de wcd. Maar in de praktijk zal dat weinig uitmaken. In de oudere installatiedozen zaten normale 2 weg splitters met gelijke demping.
 
Sorry dat ik dit oude draadje weer oppik maar dat heeft een reden. Ik kwam hier terecht door de vraag van wappie in dit draadje. https://ziggoforum.nl/topics/50589/
Het antwoord op de vraag (in de topic titel) is hier eigenlijk nog niet gegeven.

Ook ik stond te kijken toen ik deze splitter ontving in het aansluitpakket, toen ik overstapte van KPN naar UPC.
En ik stelde me dezelfde vraag. Waarom dat verschil?

Even zoeken leverde het volgende document op: https://www.tratec.net/upload/products/connected-home/installation-taps-splitters/2-way-splitters/esi-02n/ESI-02N_120811_v04.pdf
Daarin is te lezen dat deze splitter "Ingress Safe" technologie bevat. En die technologie is alleen beschikbaar op output 2.

Dat verklaart het verschil in demping, maar wat houdt die techniek nou eigenlijk in?

Met Ingress Noise wordt bedoelt het oppikken van stoorsignalen in het retourpad. Die stoorsignalen komen van binnen het huishouden.
Om te begrijpen wat die stoorsignalen doen is het wellicht goed te weten dat meerdere huishoudens dezelfde frequentie gebruiken voor het retoursignaal. Dit is nodig vanwege de geringe bandbreedte die voor de retoursignalen beschikbaar is.

Voor de optische node, die al die signalen ontvangt (op 1 frequentie) is het van belang dat er zo weinig mogelijk stoorsignalen op dat kanaal zitten.
Maar al die huishoudens produceren bijelkaar aardig wat stoorsignalen, allemaal op dat zelfde kanaal.

Nou is het zo dat de meeste tijd er geen gebruik wordt gemaakt van het retourkanaal, vooral door de mediaboxen. Maar de stoorsignalen hebben daar geen boodschap aan en al die storing samen kan de c/n verhouding van het retoursignaal dus aardig verslechteren en dat kan de verbinding beinvloeden.

Het antoord op dit probleem is de "Ingress Safe" technologie. Door een drempel aan te leggen voor lage signalen (die dus geen retoursignaal kunnen zijn, want die hebben een veel hogere energie) wordt er dus een slotje aangebracht op de momenten dat er geen retoursignaal aanwezig is.

Als alle huishoudens zo'n splitter gebruiken scheelt dat behoorlijk en de maker van de splitter claimt dat dat wel zo'n 12 dB c/n verbetering kan geven.

Als je dit technisch verhaal begrijpt dan begrijp je ook meteen hoe deze splitter moet worden aangesloten.
Er vanuitgaand dat de splitter zich vlak bij het AOP bevindt dan is het logisch dat output 1 moet worden aangesloten op het (dichtbij geplaatste) modem en output 2 (iets hogere demping) aan de huisinstallatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan