• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

EPC3925 kan niet via switch verbinden met mijn PC's

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

Painteur

Hallo,

Ik ben sinds kort overgestapt op Ziggo Alles-in-1. Monteur over de vloer gehad om alle kastjes op te hangen en aan te sluiten enzo. Televisie en telefoon doen het uitstekend, maar ik heb een klein probleempje met het nieuwe modem van Cisco, de EPC3925...

Had hiervoor een Speedtouch met één draad naar een switch (Sweex Unmanaged 8-port) in de werkkamer die vervolgens 3 PC's verbond. Werkte perfect, maar nu de Speedtouch door de Cisco is vervangen werkt het niet meer. Heb werkelijk geen idee waarom. De Speedtouch is jammer genoeg geen kabelmodem.

Als ik de Cisco direct aan een PC verbind doet alles het wel (al valt het netwerk om de paar minuten wel enkele seconden weg... ik denk dat de router zichzelf steeds herstart?), maar als ik de switch er tussen stop wordt er helemaal niets meer herkend of doorgestuurd. Kan niet eens meer in de router instellingen komen. De monteur meende dat de switch verkeerd geconfigureerd is, maar aangezien het een unmanaged switch is valt er bar weinig te configureren.

Heb er zelf al aan gedacht om het modem op bridging mode te zetten en de switch te vervangen door een eigen router, maar ik weet niet of dat kan aangezien de telefoonkabel ook door het modem loopt. Het modem hangt toevallig ook precies naast de geluidsinstallatie, die nu dus op het netwerk kan worden aangesloten om vanaf een PC muziek te streamen, en als het modem slechts als bridge zou dienen moet dat draadje weer worden doorgetrokken naar de nieuwe router... Niet ideaal.

Voor de rest heb ik al geprobeerd de Cisco te herstarten, de switch te herstarten, de draadjes los te halen en een voor een terug te stoppen, alle apparaten uit te zetten en een voor een weer aan te doen, de firewall uit te zetten, en zelfs DHCP uit te zetten om zelf IP's toe te wijzen (zegt dan overigens wel internet te hebben, maar doet het nog steeds niet), en alle mogelijke combinaties van het voorgaande. Ik kan WiFi nog uitzetten (geen huge loss overigens, kan alleen verbinden als ik er pal naast zit en zelfs dan doet ie moeilijk) of een andere switch proberen, maar anders zijn mijn ideeën op.

Is het modem misschien defect? Is er een simpele oplossing die ik over het hoofd zie? Wie het weet mag het zeggen...

Bij voorbaat dank!
 
Hallo,

Ik ben sinds kort overgestapt op Ziggo Alles-in-1. Monteur over de vloer gehad om alle kastjes op te hangen en aan te sluiten enzo. Televisie en telefoon doen het uitstekend, maar ik heb een klein probleempje met het nieuwe modem van Cisco, de EPC3925...

Had hiervoor een Speedtouch met één draad naar een switch (Sweex Unmanaged 8-port) in de werkkamer die vervolgens 3 PC's verbond. Werkte perfect, maar nu de Speedtouch door de Cisco is vervangen werkt het niet meer. Heb werkelijk geen idee waarom. De Speedtouch is jammer genoeg geen kabelmodem.

Als ik de Cisco direct aan een PC verbind doet alles het wel (al valt het netwerk om de paar minuten wel enkele seconden weg... ik denk dat de router zichzelf steeds herstart?), maar als ik de switch er tussen stop wordt er helemaal niets meer herkend of doorgestuurd. Kan niet eens meer in de router instellingen komen. De monteur meende dat de switch verkeerd geconfigureerd is, maar aangezien het een unmanaged switch is valt er bar weinig te configureren.

Heb er zelf al aan gedacht om het modem op bridging mode te zetten en de switch te vervangen door een eigen router, maar ik weet niet of dat kan aangezien de telefoonkabel ook door het modem loopt. Het modem hangt toevallig ook precies naast de geluidsinstallatie, die nu dus op het netwerk kan worden aangesloten om vanaf een PC muziek te streamen, en als het modem slechts als bridge zou dienen moet dat draadje weer worden doorgetrokken naar de nieuwe router... Niet ideaal.

Voor de rest heb ik al geprobeerd de Cisco te herstarten, de switch te herstarten, de draadjes los te halen en een voor een terug te stoppen, alle apparaten uit te zetten en een voor een weer aan te doen, de firewall uit te zetten, en zelfs DHCP uit te zetten om zelf IP's toe te wijzen (zegt dan overigens wel internet te hebben, maar doet het nog steeds niet), en alle mogelijke combinaties van het voorgaande. Ik kan WiFi nog uitzetten (geen huge loss overigens, kan alleen verbinden als ik er pal naast zit en zelfs dan doet ie moeilijk) of een andere switch proberen, maar anders zijn mijn ideeën op.

Is het modem misschien defect? Is er een simpele oplossing die ik over het hoofd zie? Wie het weet mag het zeggen...

Bij voorbaat dank!

Ziet jou switch zelf of er een croscable of normale aanhangt?? Waarschijnlijk wel maar je weet maar nooit. Hier werkt de zelfde cisci perfect met twee andere switches.
 
Heb er zelf al aan gedacht om het modem op bridging mode te zetten en de switch te vervangen door een eigen router, maar ik weet niet of dat kan aangezien de telefoonkabel ook door het modem loopt.

Dat zou een oplossing kunnen zijn. Telefonie wordt niet beinvloed door wel of niet bridging. Overigens komt je probleem me bekend voor, zoiets is al eens eerder op dit forum gemeld. Maar het is erg zeldzaam. Ik denk niet dat het modem / router stuk is. Eerder een soort compatibiliteits probleem. Bedenk dat de cisco gigabyte netwerkpoorten heeft en de switch misschien niet. Als je het met een ander modem wilt proberen raad ik je aan contact op te nemen met webcare (hier op het forum of via twitter).
 
bing69 zei:
Ziet jou switch zelf of er een croscable of normale aanhangt?? Waarschijnlijk wel maar je weet maar nooit. Hier werkt de zelfde cisci perfect met twee andere switches.
Snap niet helemaal wat je bedoelt met croscable.

mesa57 zei:
Dat zou een oplossing kunnen zijn. Telefonie wordt niet beinvloed door wel of niet bridging. Overigens komt je probleem me bekend voor, zoiets is al eens eerder op dit forum gemeld. Maar het is erg zeldzaam. Ik denk niet dat het modem / router stuk is. Eerder een soort compatibiliteits probleem. Bedenk dat de cisco gigabyte netwerkpoorten heeft en de switch misschien niet. Als je het met een ander modem wilt proberen raad ik je aan contact op te nemen met webcare (hier op het forum of via twitter).
Een extra router kopen heeft niet de voorkeur, maar het is toch wel prettig om te weten dat bridgen mogelijk is als ik er niet uit kom. De switch gaat tot 100 Mb/s. Zou het met een 1 Gb/s switch dan wel werken? Heeft het nog zin om eerst te proberen met WiFi uit? Ik las ergens dat de 3925 niet vlekkeloos werkt met WiFi aan en heb nog een losse WiFi adapter liggen..
 
Natuurlijk kun je eens proberen met wifi uit :rolleyes:
En of een gb switch gaat werken kan ik niet garanderen.
Heb je wel cat5e of cat6 kabels ? Cat5 gaat niet meer dan 100 mb doorheen.
 
mesa57 zei:
Cat5 gaat niet meer dan 100 mb doorheen.
Dat wist ik niet. De kabel die de monteur zelf meehad is cat5 zonder e maar er staat wel 1 Gbit/s Ethernet op. Wikipedia zegt ook dat Gigabit Ethernet standaard ondersteund wordt door cat5 kabels..

Ik heb één kabel waar cat5 op staat en één waar helemaal niks op staat, en de rest is allemaal cat5e. Ik zal eerst eens proberen met WiFi uit, misschien dat dat scheelt. Dan kan ik daarna altijd nog naar de winkel rijden voor een andere switch.
 
Heeft het nog zin om eerst te proberen met WiFi uit? Ik las ergens dat de 3925 niet vlekkeloos werkt met WiFi aan en heb nog een losse WiFi adapter liggen..

Als je WiFi uitzet hoe wil je die losse adapter dan laten praten met de cisco?
 
Over korte afstanden werkt cat-5 ook wel met gigabit, dat is niet je probleem verwacht ik.

Kan het zijn dat je computers een vast ip-adres ingesteld hadden op je oude modem ? Je moet zeker weten dat ze een ip-adres krijgen toegewezen van de Cisco modem en dat computers geen ip-conflict veroorzaken.

Het beste is om het even stap voor stap te testen, probeer eerst even zonder de aangesloten switch en met 1 computer aangesloten via een kabel op je Cisco modem. Blijft de verbinding dan wel stabiel of valt het nog steeds zoals je schreef elk uur weg ? Valt dan ook je telefoon uit, ofwel reboot je modem dan ? Ik weet niet of je dat kunt zien in het setup menu van je Cisco modem/router.

Als je modem inderdaad reboot of de verbinding kwijtraakt kun je het beste even de helpdesk bellen via 1200 op je ziggo-telefoon (=gratis). Zij kunnen zien hoe de signalen op je modem zijn. Het kan ook nog een signaal zijn wat 'op het randje' zit.

Verder kan het zijn dat in de Cisco nog een optie zit om de snelheid van de ethernet poort vast te zetten. Als deze 'vast' staat op 1 Gigabit en je switch een 100Mbit versie is zoals je schrijft, dan zal de switch dus niet werken. Als je modem op 'auto' staat zou hij automatisch terug moeten schakelen naar 100Mbit, maar de auto-sensing werkt niet altijd vlekkeloos. Misschien kun je in de Cisco de poort vast op 100Mbit zetten en werkt je switch dan wel.
Maar als je een 120Mbit abonnement zou hebben, moet je wel gigabit gebruiken anders haal je de snelheid niet.

Zoals gezegd, liever stap voor stap kijken tot waar het goed werkt, controleer eerst dus met 1 pc op je modem aangesloten of alles normaal en stabiel werkt voordat je de switch problemen gaat aanpakken.
 
TheGrouch zei:
Als je WiFi uitzet hoe wil je die losse adapter dan laten praten met de cisco?
Sorry, bedoelde zender. Inpluggen in de switch met UTP kabeltje.

Heb zojuist WiFi uitgezet en gereset. Nu krijg ik verbinding via de switch, alleen is die verbinding gelimiteerd tot 10 om 6 Mbit/s. Mijn abonnement is 60 om 6 Mbit/s. Als ik de modem direct op een PC aansluit haal ik de 60 wel, maar via de switch dus niet. Toch tijd voor een nieuwe switch denk ik..

@CeeS
Sinds ik WiFi uitgeschakeld heb is de verbinding nog niet weggeweest, maar ik hou het in de gaten.
 
Sorry, bedoelde zender. Inpluggen in de switch met UTP kabeltje.

Heb zojuist WiFi uitgezet en gereset. Nu krijg ik verbinding via de switch, alleen is die verbinding gelimiteerd tot 10 om 6 Mbit/s. Mijn abonnement is 60 om 6 Mbit/s. Als ik de modem direct op een PC aansluit haal ik de 60 wel, maar via de switch dus niet. Toch tijd voor een nieuwe switch denk ik..

@CeeS
Sinds ik WiFi uitgeschakeld heb is de verbinding nog niet weggeweest, maar ik hou het in de gaten.

Ik denk dat je switch dus naar de 10Mbit stand geschakeld is, heb je al gekeken in de Cisco router of je de LAN snelheid 'vast' kunt zetten ? Dan zou je 100Mbit kunnen instellen.

WiFi zou in principe niet de oorzaak moeten zijn. Het bereik is niet overweldigend, maar een kennis van mij heeft ook dit modem en geen enkel probleem met WiFi.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan