• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Energezuinige software (v4) Thomson mediabox.

Johnny54

Moderator
Berichten
19.594
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Ik heb gisteren op de standaard mediabox (Thomson 52UPC02) firmware 4.0.0.0E1 gekregen.
Zoals bij alle andere mediaboxen brengt versie 4 de modige eigenaardigheden en problemen.

Deze firmware kan de mediabox automatisch in standby zetten, maar het verschil tussen aan en standby is maar een paar Watt.
Omdat ik de mediabox toch alijd op standby zette als ik hem niet gebruikte heb ik de functie "Ga naar automatisch naar standby" maar Uit gezet.

Ook leuk is dat onder voorkeursinstellingen de opties staan om het aantal secondes in te stellen voor Vooruit en Achteruitspoelen. En dat in een mediabox zonder opname mogelijkheid!

De Nu / Straks gids is veranderd. Ik ben gewend om met "OK" naar Nu/straks te gaan en dan met pijltje omlaag naar Straks en dan met pijltjes links en rechts door de zenders te lopen om te kijken wat waar komt incl korte omschrijving.
Dit gaat nu niet meer. Bij gebruik van pijltjes links en rechts spring hij steeds weer naar Nu en zie ik de korte omschrijving van Straks niet meer, alleen de titel. Persoonlijk vind ik dat een achteruitgang


Dat waren de veranderingen/eigenaardigheden en dan komen nu de problemen.
Gisterenavond sprong de mediabox meermaals spontaan tijdens het kijken naar een software update en schakelde zich daarna uit.
Een geforceerde firmwareupdate loste het probleem niet op. Laat op de avond na weer een spontane update/uitschakelen heb ik de box terug gezet naar de fabrieksinstellingen.
Vanavond weer spontane updates tijdens het kijken en weer een geforceerde update en reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Ik ben benieuwd of het deze keer heeft geholpen.
Edit. Het heeft niet geholpen. Zojuist weer een spontane update.

Tot nu toe ben ik niet weg van deze firmware.
Hij heeft een betrouwbare, goed werkende mediabox, verziekt.
 
Johnny54 zei:
Tot nu toe ben ik niet weg van deze firmware.
Hij heeft een betrouwbare, goed werkende mediabox, verziekt.
In de nederlandse taal noemen wij dit een eufemisme ;)
 
Johnny54 zei:
Gisterenavond sprong de mediabox meermaals spontaan tijdens het kijken naar een software update en schakelde zich daarna uit.
Een geforceerde firmwareupdate loste het probleem niet op. Laat op de avond na weer een spontane update/uitschakelen heb ik de box terug gezet naar de fabrieksinstellingen.
Vanavond weer spontane updates tijdens het kijken en weer een geforceerde update en reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Ik ben benieuwd of het deze keer heeft geholpen.
Edit. Het heeft niet geholpen. Zojuist weer een spontane update.

Dat is dan het eind van de good old MB.
Via de ons bekende weg (Jordy) een swap aanvragen en dan voor de HDMI box (7111) gaan.

suc6
 
Ik ben bang dat het echt het einde begint te worden van de oude MB.
Ook ik heb nu opeens problemen met de nieuwe firmware.
Als ik de box uit zet, komt de klok. Na 10 minuten gaat hij een updatepoging doen en vervolgens gaat alleen het rode lampje branden. Dus geen klok meer.
De box reageert dan nergens meer op. Ik moet dan de stekker er uit halen en een minuutje wachten. Hierna komt de klok weer terug en doet de box het weer uitstekend.
Dat wordt dan maar vanaf nu steeds de stekker er uit en dan weer er in.
Nieuwe box is namelijk lastig:
Je moet vrij van je werk zijn voor een monteur die komt swappen, de nieuwe box heeft een adapter die niet past op de plek waar de huidige box in zit. Verder zag ik dat je met de nieuwe box opeens volume op de box zelf regelt. Met de oude staat het eigen volume vast en regel je met de tv. De audiouitgang geeft dan ook een constant signaal.
Als het echt niet anders kan, dan een nieuwe box. Maar zo lang de oude nog blijft leven…
 
Ik heb intussen ook een totale vastloper gehad.
Ik was via mijn satelietontvanger aan het kijken en zag op de display van de mediabox dat hij mooi op de zender bleef staan.
Dat kwam, bleek dus later, omdat hij totaal was vastgelopen.
Na de stekker eruit te hebben getrokken en een geforceerde update te hebben gedaan, sprong hij naar het landen menu (zoals bij reset naar fabrieksinstellingen).
Maar weer de installatie doorlopen en toen hij daar mee klaar was kreeg ik de melding dat er nieuwe firmware was. Die opgehaald en de zaak weer aan de gang.
Bij controle had ik toch gewoon weer 4.0.0.0E1.
Daarna weinig problemen gehad. Zou het dan toch goedkomen?


Edit:
Zojuist weer een spontane update. >:(
 
Ik herken mij volledig in je problemen. Mijn mediabox wilde niet meer uit slaapstand komen. Omdat de display niet werkte is een nieuwe box neergezet die natuurlijk de nieuwe versie van de firmware kreeg. Nou daar die nieuwe box echt niet tegen want als ik naar een programma keek klapte de box eruit om met het beruchte software in progress scherm te komen. Volgens de monteur zitten ook fouten in de firmware dat was de reden waarom hij nu standaard de eco functie uitzet op de box.

Verder werkte om demand niet en kreeg ik een foutcode 3. UPC zie toen dat het bekabeling lag natuurlijk maar na uitgebreid te hebben getest bleek daar niets mee aan de hand. UPC heeft toen geconcludeerd dat de installatie niet behoren was en na Guidion een nieuwe box heeft geplaatst zijn de problemen gelukkig weg. Het hele gebeuren heeft mij flink geïrriteerd maar goed.

Wellicht ten overvloede - je bent immer moderator op dit forum - is mijn advies is om een nieuwe box te laten installeren en tijdens de installatie zelf te verifiëren dat de problemen weg zijn. In ieder geval groen signaal op het testbeeld. Geen hangen tijdens het zappen en ten minste 10 minuten stabiel kunnen kijken.
 
Ik heb zo ongeveer dezelfde problemen sinds een paar dagen, maar dan met mijn oude Pace mediabox
Vastlopers/reboots/firmwareupdates/enz.

Zie: https://ziggoforum.nl/topics/38015/

Toch de webcare maar eens vragen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn eigen conclusies getrokken. De oude MediaBox heb ik ingeruild voor de nieuwste Pace. Dit apparaat is probleemloos en op de toekomst voorbereid door meer intern geheugen en een snellere processor.
Het was even een gerommel met kabels maar het grote pluspunt is dat de box naast HDMI ook gewoon Scart RGB kan doorgeven. Ik kan dus perfect tv kijken en ook nog hoogwaardig opnemen op de eigen Harddiskrecorder.
De Pace DCR7111 is een perfecte vervanging voor de oude MediaBox van Thomson. Het lijkt prut door de kleine afmetingen maar het is gewoon een goed product.
"Uit nood" heb ik ook maar HD genomen.
 
paullus zei:
De Pace DCR7111 is een perfecte vervanging voor de oude MediaBox van Thomson. Het lijkt prut door de kleine afmetingen maar het is gewoon een goed product.

Daar ken ik in mee gaan de Pace werkt echt perfect geen langzame guide die 5 minuten duurt tot opstarten

Dit is eigenlijk de mediabox van de toekomst
Enigste nadeel het is geen DVR maar dat mag niks uitmaken als je geen dvr gebruikt
 
Sinds vanochtend heb ik hier ook de nieuwe firmware op de standaard Thomson box, in mijn geval de zwarte versie, zonder display (52UPC01). Tot nu toe heb ik de hele dag geen problemen gezien, dus wie weet, misschien heb ik geluk gehad....

De energiebesparingsfunctie is voor mij ook zinloos, dus die heb ik meteen weer op "uit" gezet.

De enige verandering waar je verder iets van merkt is, zoals Johnny54 ook al aangaf, de verspringende regel bij de nu-en-straks-functie. Zal wel te maken hebben met die nieuwe doorspoelfunctie die blijkbaar op de DVR-boxen is ingevoerd. Ook ik vind dit een verslechtering: zeer onpraktisch als je de zenders wilt doorlopen via de verkorte "straks"-info.

Voor de rest werkt mijn Thomson al geruime tijd zeer stabiel en tot volle tevredenheid. Dus.... hopelijk blijft dat zo, totdat het tijd wordt om ook eens op HD over te stappen.
 
Terug
Bovenaan