Email in inbox van een ander e-mailadres

Risch

Forum Gebruiker
Berichten
2
De laatste tijd krijg ik geregeld emails in mijn inbox die gericht zijn aan [email protected] terwijl ik geen account of alias heb met een dergelijke naam.
De afzender is steeds een ander dus blokkeren heeft weinig nut. De emails zijn vrijwel altijd ‘gratis bonuskaarten’.
Heeft iemand een idee hoe dit kan gebeuren en/of hoe ik dit kan stoppen?
 
Dit kan omdat Uw email adres in de BCC staat (en niet in AAN of CC). De BCC geadresseerden kunt U niet zien.
Dit heet spam en is helaas bijna niet te stoppen.
Wat U kunt doen is de mail ongelezen verwijderen. Wat U zeker niet moet doen is de mail openen of in een link klikken in de mail (en zeker niet op de link waar uitschrijven bij staat). En verder hopen dat het langzaam afneemt.
 
Verplaatsen naar de spam-map is beter dan wissen. Door het verplaatsen treed een leerproces in werking.

En in mijn mail cliënt is ingesteld om berichten in de spammap automatisch na 1 maand te wissen. (Dat kan sneller, maar zo heb ik de tijd om onterechte als spam aangemerkte berichten nog te redden)
 
Mee eens Briolet, dat is mijn strategie ook. Wat ik me aldoor wel afvroeg is hoelang ik ze daar moet laten staan, m.a.w. hoe zou dat leerproces werken? In mijn e-mailprogramma (Thunderbird) kan ik ze ook apart markeren als ongewenst. Daar is de default instelling van automatisch verwijderen 14 dagen.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Zeker door die uitleg over een BCC lijst begrijp ik nu hoe het gebeurd.
Dan zit er niks anders op dan gewoon blijven aanmerken als ‘ongewenst’ :(
 
als de mail altijd aan de zelfde is gericht is kun je ook nog een regel aanmaken dat die ontvanger automatisch in de spam box komt.
 
Je kunt ook nog een berichtregel aanmaken die mails met als onderwerp "Gratis Bonuskaarten" (zonder de aanhalingstekens) naar de spambox stuurt.

Kijk wel even of het net zo gespeld wordt als het onderwerp van de mails. Let op hoofdletters.
Mogelijk maakt dat niets uit maar het kan geen kwaad.
 
Verplaatsen naar de spam-map is beter dan wissen. Door het verplaatsen treed een leerproces in werking.

En in mijn mail cliënt is ingesteld om berichten in de spammap automatisch na 1 maand te wissen. (Dat kan sneller, maar zo heb ik de tijd om onterechte als spam aangemerkte berichten nog te redden)
Er is een verschil tussen verplaatsen naar de spam map en een bericht markeren als spam. Het resultaat is bij beide acties gelijk, namelijk dat de mail in spam map terecht komt maar het leerproces werkt alleen bij optie 2, markeren al spam. Bij verplaatsen werkt dit niet. En dit leerproces is overigens niet heel goed, want je kunt daar opgeven wat je wil blokkeren aan de betreffende mail. Zo kun je het complete adres, het domein van het adres of een deel van het adres blokkeren maar dat heeft geen zin als de afzender steeds wijzigt.
Het leerproces werkt overigens ook als een bericht ten onrechte in de spam map terecht gekomen is. Geef dan aan dat het geen spam (met de juiste opties) en voortaan worden mails die voldoen aan het filter meteen naar de inbox gezet.
Het leerproces blijft echter in grote mate afhankelijk van wat de input is en die input moet je als gebruiker altijd zelf geven.
Hetzelfde geldt ook voor de berichtregels die genoemd worden. Die kunnen heel goed werken maar het kan ook gebeuren dat daardoor een mail ten onrechte verplaatst wordt omdat die toevallig aan een van die regels voldoet. En met veel regels weet je ook niet meer precies wat er gebeurt waardoor je eens in de zoveel tijd ook die mails toch moet controleren.
 
En als de ene regel de andere regel opheft of tegenspreekt dan is het het resultaat ongewis :D
 
Terug
Bovenaan