C
CeeS
UPDATE maart 2011:
Ziggo heeft poort 25 inkomend nu open gezet zodat iedereen nu een eigen mailserver voor binnenkomende emails kan gebruiken. Uitgaand is poort 25 nu gesloten zodat je email alleen via de smtp servers van Ziggo kunt versturen op poort 25. Wil je emails versturen via een andere provider, dan dient dit op een andere poort te gebeuren. Vaak is poort 587 hiervoor beschikbaar, maar dit is afhankelijk van de mail-provider die je wilt gebruiken. Maar met een smarthost instelling smtp.ziggo.nl moet een mailserver gewoon werken.
UPDATE november 2010:
De 'eigen mailserver relay' voor oud-Multikabel klanten werkte tot nu toe nog steeds, hoewel hij officieel al niet meer bestond. Nu in Multikabel gebied nieuwe CMTS'sen in gebruik zijn genomen is het echt afgelopen met deze mogelijkheid.
Multikabel biedt sinds 21-2-2006 de mogelijkheid om een eigen mailserver te gebruiken.
In dit bovenste bericht van deze thread zullen we tips voor het gebruik neerzetten. Dit bericht zal dus af en toe gewijzigd worden.
Tips voor instellingen en gebruik :
Zie de service-pagina van Multikabel of Quicknet :
https://service.multikabel.nl/index.php?action=mailserver_overview
Ziggo heeft poort 25 inkomend nu open gezet zodat iedereen nu een eigen mailserver voor binnenkomende emails kan gebruiken. Uitgaand is poort 25 nu gesloten zodat je email alleen via de smtp servers van Ziggo kunt versturen op poort 25. Wil je emails versturen via een andere provider, dan dient dit op een andere poort te gebeuren. Vaak is poort 587 hiervoor beschikbaar, maar dit is afhankelijk van de mail-provider die je wilt gebruiken. Maar met een smarthost instelling smtp.ziggo.nl moet een mailserver gewoon werken.
UPDATE november 2010:
De 'eigen mailserver relay' voor oud-Multikabel klanten werkte tot nu toe nog steeds, hoewel hij officieel al niet meer bestond. Nu in Multikabel gebied nieuwe CMTS'sen in gebruik zijn genomen is het echt afgelopen met deze mogelijkheid.
Multikabel biedt sinds 21-2-2006 de mogelijkheid om een eigen mailserver te gebruiken.
In dit bovenste bericht van deze thread zullen we tips voor het gebruik neerzetten. Dit bericht zal dus af en toe gewijzigd worden.
Tips voor instellingen en gebruik :
- - Als je niet weet hoe je een eigen mailserver configureert en wat een MX entry is, begin hier dan niet aan, dit is niet bedoeld voor de gemiddelde internet gebruiker !!.
- Om een eigen mailserver te kunnen gebruiken heeft Multikabel een soort relay-server ingericht. Deze ontvangt de mail voor jouw mailserver en stuurt deze door. Op de service-sitekun je dit configureren.
- Deze service van Multikabel is gratis en beschikbaar voor alle kabel en adsl abbonnees. Er wordt echter geen support op gegeven, je kunt dus niet de helpdesk bellen als iets niet werkt.
- Zorg dat de MX records van je domein ingesteld staan op "mx.multikabel.nl" met prioriteit 10 of hoger. Alternatief is "mx1.multikabel.nl" en "mx2.multikabel.nl". Zorg ervoor dat dit MX record bekend is en werkt voordat je het domein invult op de service-site (TTL).
- Zorg ervoor dat je firewall reageert op 'pings'. Om te controleren of je IP klopt en werkt kun je door het setup-script gepingd worden.
- Wanneer je deze melding krijgt :
dan is je IP-adres niet bekend in het systeem en kan het niet gekoppeld worden.Code:[1004] Het afhandelen van de registratie is mislukt. Geen IP adres gevonden die bij deze gebruiker behoort. Wellicht moet u uw modem herstarten. Ga terug
Dit is als je kabelinternet hebt op te lossen door je kabelmodem opnieuw te laten provisionen. Je moet dan aan de helpdesk vragen om je kabelmodem af te melden. Je hebt daarna geen verbinding meer en moet je kabelmodem opnieuw aanmelden. Je hebt daarvoor de activatie-code die je ooit van Multikabel hebt gekregen nodig. Deze activatie-code is ook op te vragen via de service-site bij "Mijn Gegevens" en dan op "info" klikken bij de regel "activatiecode". De helpdesk kan verdere informatie geven hoe het af- en aanmelden van je modem werkt. Na het aanmelden/activeren is je IP-adres wel bekend en kun je opnieuw de eigen-mailserver proberen aan te melden.
- Ook als de dienst niet wil gaan werken of ineens stopt met werken als je ip-adres is gewijzigd kan het zijn dat je ip-adres niet goed in de database gekomen is waardoor het mailscript probeert om jouw mailserver op een foutief ip-adres te bereiken. Dit is een bug die op dit moment (begin januari 2007) nog niet is opgelost. Dit merk je dus alleen als je een nieuwe server instelt en je ip-adres in de laatste maanden is gewijzigd en ook indien je ip-adres na het aanmelden van de maildienst wijzigt. Dit is ook op te lossen via een work-around door je modem opnieuw te laten provisionen (zie hierboven)
- Indien je modem opnieuw aangemeldt wordt (provisioning) heb je je activatie-code nodig ! Deze heb je ooit per brief gekregen, maar je kunt hem tegenwoordig ook online bekijken via de service site. Ga hiervoor naar https://service.multikabel.nl en klik op "mijn gegevens". Daar kom je de optie "activatiecode" tegen, door daar op INFO te klikken zie je je activatie code. Schrijf deze dus op voordat je het modem laat afmelden, want deze heb je nodig bij het aanmelden en kan je dus na afmelden niet meer ophalen en dan moet je hem laten opsturen per post.
Zie de service-pagina van Multikabel of Quicknet :
https://service.multikabel.nl/index.php?action=mailserver_overview
Laatst bewerkt door een moderator:

)