• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Edimax BR-6104 router verbindt niet met Chello Amsterdam

Bokkem

Forum Gebruiker
Berichten
15
Hallo, ik heb het volgende probleem:

Mijn Edimax BR-6104 router verbindt niet met Chello Amsterdam

mijn configuratie is:

Router: Edimax, type BR-6104.
Modem: Motorola, model Surfboard
PC1: Windows XP Pro, Straight-kabel, Het locaal IP is: 192.168.2.100, netwerkkaart: Intel, Chello default

De locale ip's worden uitgedeeld door: De router - DHCP.

Ik krijg geen IP van Chello. Normaal gesproken wel via DHCP.

Dit wil ik er nog bij vertellen:

proxy = disabled
firewall/virusscanner = disabled

Ik heb diverse manuals gelezen en experts gesproken. Ik werk zelf 7 jaar in de IT op een helpdesk. De router ziet de cable modem niet. Bij STATUS in de router configuratie tool (HTML) staat: CABLE/DSL = DISCONNECTED. Ik kan me niet aanmelden op prov.upc.nl Waarom ziet de router de cablemodem niet?

Het WAN 10/100 LED op de router is echter wel groen en de WAN LNK/ACK LED knippert snel groen. De WAN kabel is circa 10 meter lang en zit in MDI-X connector. Ik heb het MAC adres van de Chello NIC gecloned in de router. Modem reset, router reset helpt niet. Op het modem zijn alle lampjes groen, activity LED knippert amber.Alle 4 de LAN poorten van de router geprobeerd. Andere netwerkkaart geprobeerd. Andere kabels geprobeerd. Niets helpt.

De router is gekocht bij Mycom en is 4 dagen oud. Het lijkt me sterk dat deze stuk is. Het LAN gedeelte van de router werkt namelijk wel en ik heb ook de firmware geflashed naar v0.59 maar dat hielp ook niet. Ik heb screenshots van de router configuration tool gemaakt. Ik gebruik de standaard netwerk kabel van Chello, allemaal straight. Als ik de router loskoppel en de kabel direct in de NIC steek, kom ik direct weer op Chello.

Ik zoek me suf naar de oplossing en word een beetje radeloos. Ik lees op dit forum heel veel dezelfde problemen met de Edimax router, maar nergens lees ik de oplossing. Wie kan mij helpen?

Alvast Bedankt,
Bokkem
 
Het probleem is opgelost door de kabels te verwisselen.

De korte kabel zit nu tussen de router en het modem. De lange kabel zit nu tussen router en de computer. Ik heb dat ergens eerder gelezen op dit forum. Dat de kabel tussen het modem en de router niet te lang mag zijn, maar dat bood in dat geval geen oplossing, dacht ik.

Ik ga nog wel even de ware oorzaak achterhalen en zal mijn bevindingen hier posten.
 
Ik heb een andere lange kabel van circa 10 meter aangesloten tussen router en modem en die werkt prima. Het lag dus niet aan de lengte, maar aan de kabel zelf. Waarschijnlijk in de connectoren - verkeerde kleuren volgorde of slecht contact. Ik zet er vanavond andere op.
 
Root cause: het lag aan de connector(en) - verkeerde kleurencombo.

Zo zie je maar dat problemen jaren onopgemerkt kunnen gaan, totdat je iets veranderd ;)
 
Je verhaal van die Edimaxrouter @ Chello Amsterdam klopt.
ik probeerde het de heren Mycom nog duidelijk te maken , maar zei zeiden dat de router ok was (Natuurlijk ;) ). Ik heb em doorverkocht(doet nu dienst als DHCP client op non dhcp-Silicon Graphics) en bij PC-Oke de E-Tech RTBR03 gekocht.
Supervet stabiel + 5 jaar fabriekgarantie :o , hier degelijker dan de Edimax & Sitecom.
Hulde aan E-Tech www.e-tech.nu 8)

Betreft lange korte utp kabel verhaal , een degelijke utp kabel (cat5) kan ononderbroken zo tot 90 meter (wil je meer-stukken van 90 meter-dan een utp booster er tussen plaatsen) , dus ook tussen kabelmodem & router .(Heb er hier bv 8 meter tussen)
 
Ik heb exact hetzelfde probleem met die edimax router, maar wat ik dus niet begrijp is hoe kan die kabel dan wel goed functioneren als je hem alleen aan de computer koppelt????

Ik ben al weken bezig en het lukt dus steeds maar niet graag je antwoord en hulpppppppppppppppp thnx eline kok
 
Prima bij de UPC gisteren gemeeld en nu al antwoord, de moeite van het lezen waard, denk ik wel wat ingewikkeld maar ik zal het proberen. Wat wordt bedoeld met het eigen mac adres van de router ????

mail van upc.

Geachte heer Kok,

Via het feedbackformulier hebben wij uw vraag ontvangen. Graag gaan wij hierop in.

U geeft aan...

Ik had voorheen een goedwerkend netwerkje met een server er tussen. Nu ben ik geupgraded naar chello-plus om legaal te netwerken, maar tot op heden heb ik alleen maar problemen met het ip adres,
steeds maar weer moeten bellen, helpdesk prima overigens tegenwoordig!!, maar ik raakte het ip adres elke keer weer kwijt en ook de e-mail heeft een week niet gefunctioneerd. Ik kom wel online stand
alone maar, ik heb nu een router ertussen, het netwerk maakt geen kontakt, ik krijg dan elke keer een 192.168.2.1 op adres. Het macadres wordt wel gekopieerd, dus dat komt overeen. Maar de router
haalt geen ip op bij chello. Nu weet ik dat jullie geen netwerk onddersteunen, maar met chello plus in de aanbieding moet een legaal netwerk het natuurlijk wel doen. Ik heb toch het idee dat het aan de
upgrade ligt want die router is echtwel makkelijk te installeren, kan niet fout! Nu lees ik het onderstaans bericht
actuele storingen

Maandag 21 juli 2003
Problemen met de DHCP servers.
Verleden week is er een probleem ontstaan op de DHCP-server zodat klanten geen juist IP-adres kregen toegewezen. Het probleem speelt nog steeds, maar is onder controle.
De komende week zal het probleem worden verholpen

Dit lijkt een beetje op mijn probleem, graag zal ik van jullie vernemen of dit het probleem ook veroorzaakt. En met chello plus in de aanbieding zullen jullie binnenkort toch aan de bak moeten met
ondersteuning denk ik toch ??

Alvast bedankt en vriendelijke groeten

elbert kok
1217 ad 87

Graag informeren wij u als volgt:

Alleerst bedankt voor het compliment over de helpdesk. Wij waarderen dit erg, omdat we altijd zo goed mogelijk ons best doen om een klant te helpen.

Er zijn de afgelopen week inderdaad problemen geweest met de dhcp server en de bijbehorende systemen.
De problemen die u beschrijft hebben daar ongetwijfeld mee te maken. De problemen zijn inmiddels verholpen.
Maar als wij u email goedlezen, kopieert u het mac adres.
Dit kan ook de problemen veroorzaken.
Ons advies is om de router een dhcp lease te laten aanvragen op zijn eigen mac-id.
U kunt op dat moment bellen met de helpdesk en dan de helpdesk vragen om de zogenaamde infrastructuur te verwijderen.
Als u dan de router en de computer uitschakelt, daarna uw kabelmodem herstart, kunt u op 1 van de computers achter de router uw browser openen.
Als het goed is heeft de router dan een zogenaamd 10-ip adres. U kunt dan in de browser de volgende pagina opvragen: https://prov.upc.nl/
De stappen wijzen zich daarna vanzelf.
Als laatste stap moet u dan de router uitschakelen, modem wederom herstarten en dan router weer opstarten.
De router zou dan weer een publiek ip-adres, ditmaal op zijn eigen mac-adres.

Mocht toch nog problemen ondervinden, neemt u dan telefonisch contact op met onze helpdesk.
Wij ondersteunen geen routers, maar zullen altijd ons best doen om een werkende internetverbinding te realiseren.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u telefonisch contact opnemen. Onze afdeling Customer Service is te bereiken op werkdagen van 8.00 tot 19.00 uur (voor storingen tot 22.00 uur) en op zaterdag en
zon- en feestdagen van 10.00 tot 22.00 uur onder het nummer 0900 15 80 (? 0,10 per minuut). Belt u gerust, onze medewerkers staan u graag te woord.

Wij vertrouwen erop u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijk groet,

UPC Nederland

---------------------------------------
Voor een snellere analyse en oplossing bij problemen met de chello Service, adviseren wij u gebruik te maken van chello QuickFix. Meer informatie over chello QuickFix vindt u onder het adres
https://quickfix.chello.nl.
 
Dat stukje over het MAC adres kopieren hangt volgens mij af van je kabel modem. Bij mijn Motorola modem is het geen probleem. De router heeft het MAC adres van mijn originele Chello netwerkkaart gecloned, dus het modem denkt nu nog steeds dat het aan de netwerk kaart hangt. Als ik de router dus nu op een andere netwerk kaart aansluit, werkt het nog steeds, want de router heeft immers het originele MAC adres nog steeds opgeslagen. Kan je het nog volgen? ;)

De oplossing van UPC lijkt me niet ideaal, want als je het straks werkend hebt en je doet om wat voor reden dan ook je router weg zit je weer met het probleem dat je een nieuw MAC adres moet aanmelden bij UPC. Als je deze materie ingewikkled vind, dan zou ik je niet adviseren om daar aan te beginnen.

Ik betwijfel of de oorzaak van jou probleem hetzelfde is als de mijne, maar ik kan je adviseren om kabels te verwisselen als je die mogelijkheid hebt mochten alle andere mogelijke oorzaken afvallen. De enige reden die ik kan bedenken dat mijn vorige kabel wel werkte tussen PC en modem, maar niet tussen router en modem is dat er in de router meer inteligente hardware zit dan in de netwerk kaart en de verkeerde kabelvolgorde in dat laatste geval voor problemen zorgde. Ik heb sinds mijn nieuwe kabel ook geen cable disconnects meer en die had ik met die ouwe kabel wel heel vaak. Ik heb dat echter nooit als een probleem ervaren.

Kortom, ik ben erg tevreden over de Edimax BR6104. Het is een klein, handig, compleet en eenvoudig apparaat voor maar 39 euro. Het is in geen geval de oorzaak van mijn probleem geweest. Edimax heeft een goeie website, met recente drivers en firmwares en duidelijke handleidingen. Ik kan hem iedereen aanraden.

Succes ermee!
 
De oplossing van UPC lijkt me niet ideaal, want als je het straks werkend hebt en je doet om wat voor reden dan ook je router weg zit je weer met het probleem dat je een nieuw MAC adres moet aanmelden bij UPC. Als je deze materie ingewikkled vind, dan zou ik je niet adviseren om daar aan te beginnen.

De kans dat je binnen enkele jaren je router vervangt lijkt mij kleiner dan de kans dat je een netwerkkaart of computer vervangt en dus je originele Mac adres kwijt bent.
Het voordeel van de door Chello genoemde methode is dat je dan na een firmware update of harde reset van je router, je kabelmodem nog steeds het goede Mac adres heeft.
 
Terug
Bovenaan