• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Echo in het analoge beeld

  • Onderwerp starter Onderwerp starter loekverhees
  • Startdatum Startdatum
L

loekverhees

Ik heb bij het kijken van analoge televisie last van een dubbel beeld. Er zit een soort van echo in het beeld. Voor een paar voorbeelden hiervan: zie de bijlage. Wat kan hier de oorzaak van zijn? Ligt het bijvoorbeeld aan de kabels, of ligt het aan de connectoren. Ook gebruik ik een splitter met een ingang en twee uitgangen (de vorm lijkt hierop: https://www.formidotros.nl/formido/product_images/a/0011643__40498.jpg).
 

Bijlagen

  • samples.png
    samples.png
    241,1 KB · Weergaven: 271
eerst op je wcd of aop aansluiten heb je het dan ook komt het van de kabelexplotant.
zo niet zoals je zelf al aangeeft alles stap voor stap controleren
Suc6
 
bolleblond zei:
eerst op je wcd of aop aansluiten heb je het dan ook komt het van de kabelexplotant.
zo niet zoals je zelf al aangeeft alles stap voor stap controleren
Suc6

Of in het ergste geval de analoge tuner van je TV.
 
Bedankt voor de antwoorden. Als ik binnenkort een keer tijd heb, zal ik de suggesties eens uitproberen. Ik laat de resultaten uiteraard nog weten.
 
Het is in ieder geval een echo in het signaal en komt in de regel eigenlijk alleen voor in antenne-installaties waarbij het signaal verzwakt via andere gebouwen weer terugkomt.

Het kan ook voorkomen dat door gebruik van verschillende kabels de 'aanpassing' niet in orde is. Alle kabels moeten 75 Ohms zijn. Als je verschillende soorten kabels door elkaar gebruikt kan het zijn dat de een 73 Ohms is en andere 77 Ohms, dit kan ook een dergelijk plaatje opleveren.
 
Zoals al aangegeven, gebruik hetzelfde type kabel. Zorg er ook voor dat er geen klikken in de kabel liggen maar bochten. Als coax kabels teveel omgebogen worden krijg je vaak reflectie wat dit soort effecten veroorzaakt.

Als je ook een signaalversterker hebt zet die dan eens uit. Kijk of je het effect dan ook hebt in het beeld wat je dan hebt. Plaats ook de versterker aan het begin en en niet aan het einde.

Controleer of de stekers goed contact maken en of de aarding op de coax kabel goed contact heeft met de steker.
 
Er zijn inderdaad verschillende coaxkabels op elkaar aangesloten omdat de afzonderlijke stukken niet lang genoeg waren. Ik gebruik verder geen versterker. Ik zal eens proberen om één lange kabel te gebruiken in plaats van meerdere kortere kabels.
 
loekverhees zei:
Er zijn inderdaad verschillende coaxkabels op elkaar aangesloten omdat de afzonderlijke stukken niet lang genoeg waren. Ik gebruik verder geen versterker. Ik zal eens proberen om één lange kabel te gebruiken in plaats van meerdere kortere kabels.
Elke overgang is signaal verlies en dat is ongeveer 3dB. Als je al een redelijk zwak signaal hebt op je hoofdaansluiting (zoals ik ook heb trouwens). Dan is het verstandig om zoveel mogelijk overgangen te beperken. Soms ligt het gewoon aan verouderde stekerdozen in je muur. Zo is mijn splitter in de woonkamer (die van de hoofdaansluiting TV/Radio aansluitingen maakt van slechte kwaliteit. Echter had ik volgens de monteur daar net genoeg signaal op zitten. Ik weet niet precies hoe het verlies is maar ik dacht ook 2dB per 10 meter bij een *goede* kabel die met degelijke connectors is aangesloten.

Wat je ook kunt doen is wellicht bij een iemand meter huren/lenen om zo te meten wat je verlies is. Als je verlies acceptabel is dan is het zonde om wellicht voor heel veel geld in kabels te investeren.
 
De door UPC geadviseerde C12 coaxkabel heet zo omdat de coax 12 dB verlies per 100 meter heeft. Dat is gemeten bij een voorgeschreven frequentie,
Bv de Hirschnman Koka 799 heeft zelfs nog iets minder verlies bij die zelfde frequentie.
 
loekverhees zei:
Er zijn inderdaad verschillende coaxkabels op elkaar aangesloten omdat de afzonderlijke stukken niet lang genoeg waren. Ik gebruik verder geen versterker. Ik zal eens proberen om één lange kabel te gebruiken in plaats van meerdere kortere kabels.

Een echo in signaal komt door een slechte connector of een niet getermineerde splitter. Een losse coax kabel genereert een echo tenzij er een afsluitdop (75 Ohm weerstand). Hetzelfde gebeurt ook met slechte connectoren of beschadigde kabels. Met dure apparatuur kan je ook vaststellen waar precies de echo vandaan komt.
 
Terug
Bovenaan