Je loopt hier tegen het meest (althans dat vind ik) merkwaardige fenomeen aan van e-mail verkeer dat maar denkbaar is. Bijna alles is gelukkig afgeschermd met wachtwoorden. Terecht, want anders kan elke idioot de voor jou bestemde e-mail ophalen. Maar met verzenden via smtp kan alles zomaar!!!
Je kunt inderdaad zoals Briolet zegt als je kwaadwillend bent elk fantasie-account aanmaken wat je maar wilt. Dus ook de naam van iemand die je goed kent en die je een loer wil draaien. Zo kreeg ik een aantal jaren geleden regelmatig spam met zogenaamd me zelf als afzender. Natuurlijk gemakkelijk te blokkeren, maar ik was niet geamuseerd.
Een en ander betekent dat je poging tot authenticatie eigenlijk weinig zin heeft. Hooguit dat niemand zonder die authenticatie, dus zonder jouw toestemming, zo'n kunstje kan flikken op jouw PC.
Ook het nut van blokkeren van poort 25 naar andere providers is maar betrekkelijk. Je vult gewoon de servergegevens van Ziggo in en de naam van de klant van een andere provider en klaar is kees. Volkomen legaal vinden we dit overigens wel handig bij het beheren van de administratie van een vereniging. Anders zouden we hier ons eigen adres voor moeten gebruiken.