• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Dvd-recorder en mediabox aansluiten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter beekie34
  • Startdatum Startdatum
B

beekie34

Al verschillende topics hier gelezen over het aansluiten van een mediabox in combinatie met een dvd/harddisk recorder. Maar tot op heden blijkt dat niet voor mij te werken zoals omschreven wordt.

Ik heb een zwarte Thomson mediabox (DCI6221UPC) en een Panasonic HDD/DVD-recorder (DMR-EH57).

Waar de aansluiting het huis in komt, zit een splitter (voor analoge tv naar boven en naar de tv in de huiskamer). De coax zit achter de mediabox met een splitter naar de mediabox en naar de dvd-recorder.
Vanuit de mediabox gaat er een scart (heb maar één scartaansluiting op de mediabox) naar de televisie. Een HDMI-kabel gaat van de dvd-recorder naar de televisie. Er gaat ook nog een coax van de dvd-recorder naar de tv.

Ik heb nu alles wat ik wil (digitaal en analoog, anagloge zenders op de dvd-recorder). Het enige wat niet meer werkt is 'on demand'.
Maandenlang was alles met dezelfde aansluiting prima in orde. En nu blijkt het dus niet meer te werken. Als ik de splitter achter de mediabox weghaal (waardoor ik dus geen dvd-recorder meer aangesloten heb, werkt 'on demand' wel)

Ik vind ook de beeldkwaliteit niet zo heel goed. Kan dit alles (nu pas) komen doordat ik 2 (ijzeren) splitters gebruik?
 
Iedere tweeweg splitter verminderd de signaalsterkte met 3,5 dB. Twee van die splitters achter elkaar is dus 7 dB verlies.
De mediabox en en de HD/DVD recorder krijgen dus met die splitter ertussen ieder een zwakker signaal.
Dat geld ook voor het retour signaal nodig voor On Demand.
Wat je kunt proberen is alle connectors (1e splitter en AOP) een keertje los halen en terug stoppen. In de loop der tijd kan de verbinding (overgangsweerstand) slechter worden en dit zou het moeten verhelpen.
 
Zou de oorzaak een verouderde AOP (Qamtex VQ633) kunnen zijn?
Als ik niet zeker weet of dat de oorzaak is, zullen de monteurskosten wel voor mij zijn?
 
Je geeft zelf al aan dat wanneer je de splitter weghaalt, On Demand wel werkt.

Dan lijkt mij toch een logischer conclusie om te stellen dat het aan de splitter ligt, ipv plots het AOP als boosdoener aan te wijzen ;)

En inderdaad, wanneer de monteur komt, zal zijn eerste actie zijn om een kabel direct van het AOP naar de mediabox te doen. Wanneer het dan werkt, zal hij concluderen dat het probleem in de binnenhuisinstallatie ligt en is er inderdaad een erg grote kans dat je de kosten moet betalen.

Vermoedelijk de beste en snelste oplossing voor jou zal zijn om ipv twee splitters te gebruiken een (retourgeschikte) versterker te nemen met meerdere uitgangen. Daarvandaan kan je dan rechtstreeks een kabel naar de mediabox doen, en rechtstreeks een kabel naar je DVD-recorder.
Hiermee zou je probleem naar mijn mening opgelost moeten zijn.
 
Dan lijkt mij toch een logischer conclusie om te stellen dat het aan de splitter ligt, ipv plots het AOP als boosdoener aan te wijzen
Was geen conclusie maar een vraag. Vandaar het vraagteken aan het einde van de zin... ;D
Ben een leek. En daarom erg blij met dit forum!

@MartCom: Erg bedankt voor je tip! Ga ik proberen! Nog een advies qua merk voor de (retourgeschikte) versterker?
 
De Tratec BDA-01 opsteekversterker, of de Tratec FDU-44 meterkastversterker.
Beide worden door UPC verkocht en hebben 4 retourgeschikte uitgangen en op iedere uitgang een versterking van 4 dB.

De Tratec FRA-752/N. 4 Retourgeschikte uitgangen met versterkingen van respectievelijk 0, 2, 4 en 8 dB

De Hirschman GHV41M. 4 Retourgeschikte uitgangen met versterkingen van respectievelijk 3, 4, 7 en 9 dB
 
Terug
Bovenaan