• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Draytek Vigor 2130n Draadloos

  • Onderwerp starter Onderwerp starter edmuziek
  • Startdatum Startdatum
E

edmuziek

Beste lezers,

Ik heb onlangs een Draytek Vigor 2130n aangeschaft en wil deze zeker ook draadloos gebruiken. Ik heb deze router ook draadloos werkend. Via de kabel op LAN aansluiting haal ik 59Mbit downloadsnelheid, wat me zeker tevreden stemt. Maar draadloos met de instellingen op AUTO haal ik net de 15 a 16 Mbit. Dat is niet echt snel. Ik ben me heel goed bewust dat ik de 60 Mbit draadloos zeker niet haal met mijn Intel 3945ABG wireless netwerkkaart (het is een 54Mbit kaartje), maar meer richting de 40Mbit zou beter zijn, denk ik. Wie heeft tips om deze router sneller draadloos te maken? Moet ik opties in de router aan of uit zetten? Om aan te vullen: de router staat ongeveer 2 meter van mijn laptop vandaan, en 2 meter van een draadloze dect telefoon af. De signaalsterkte is uitstekend. Mijn oude thomson router die ik via de KPN heb, maakt tot 25mbit snelle verbinding, dat doet de draytek op mijn nieuwe 60 Mbit lijn niet.

Wat ik zelf ook nog gedaan heb is met Inssider gekeken of ik niet kanalen van andere routers van buren weg druk. De verbinding opnieuw ingesteld, de snelheid blijft dezelfde, nu zelfs nog 13-14 Mbit. 6-9 Mbit.
 
Met 801.11G (54 Mbit/s) haal je in de praktijk onder goede omstandigheden ±22 Mbit/s
Wil je 60 Mbit/s halen zul je een 801.11N wireless netwerkkaart, of USB stick moeten gebruiken.

Je word met die 54 Mbit/s gewoon voor de gek gehouden door de fabrikanten.
Wat ze doen is de theoretisch up en download snelheden bij elkaar optellen en dan komen ze op 54.
Dat betekend dat zowel up als down theoretisch 27 Mbit/s is en door overhead etc houd je in de praktijk dus maar 22 Mbit/s over.
Hetzelfde verhaal van 54G geld trouwens ook voor 300N
 
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat deze router defect is, want we hebben met 2 computers getest en op een gegeven moment zakte de draadloze verbinding weg naar 6-8 Mbit. Ik heb de router weer ingepakt en ga hem weer terug sturen naar de winkel. Bekabeld haal ik strak tussen de 58-60 Mbit. Volgens veel mensen op dit forum halen andere routers dit ook met gemak. Zelfs met een G netwerkkaart.
 
edmuziek zei:
Bekabeld haal ik strak tussen de 58-60 Mbit.

Bekabeld staat ook compleet los van wireless.
Je bent altijd afhankelijk van verschillende factoren.
  • Kwaliteit van de draadloze kaart/antenne in de 'losse' apparatuur.
  • Afhankelijk van gebruik van kanalen in de buurt.
En, uh, om eerlijk te zijn: Draytek is zeker geen verkeerd merk en werkt over het algemeen perfect.
Als je deze snelheden zou halen met een Sweex-router, dan zou ik inderdaad gelijk de router de schuld geven. En zoals je zelf al aangeeft, er staat een DECT-telefoon in de buurt van de router. Deze 'perfecte' telefonie-stations kunnen de snelheid van een draadloze router gigantisch inperken. Zet eerst maar eens dat DECT-station een paar meter verderop (het is allemaal 2.4GHz).
 
Ja, okee, zit misschien wat in, maar de situatie is nu dat de Thomson vervangen was door de draytek en de thomson de volle 25 Mbit verbinding gaf en de draytek nu maar 6-10 Mbit.
 
Bedankt voor deze verhelderende test, maar met mijn exemplaar haalde ik dit bij lange na niet. Ik haal met 2 meter afstand zittend op de bank met de laptop slechts een 6-8 Mbit, ipv de 25 Mbit die ik met de thomson haalde. Misschien heb ik een 'maandag ochtend' modelletje. Hij gaat in elk geval terug naar de winkel.
 
edmuziek zei:
Bedankt voor deze verhelderende test, maar met mijn exemplaar haalde ik dit bij lange na niet. Ik haal met 2 meter afstand zittend op de bank met de laptop slechts een 6-8 Mbit, ipv de 25 Mbit die ik met de thomson haalde. Misschien heb ik een 'maandag ochtend' modelletje. Hij gaat in elk geval terug naar de winkel.

Het zijn 2 verschillende apparaten (Thomson -> modem-router / Draytek -> router). Heb je daadwerkelijk nog het DECT-station verplaatst? Zo nee: het ene apparaat kan meer beïnvloed worden door DECT dan het andere. Nu zul je geen problemen krijgen door het apparaat om te ruilen, maar in feite heb je niet alles gedaan om tot een oplossing te komen ;).
 
Bedankt voor je reactie,

Ik heb de telefoon nog verder weg gezet en het resultaat is hetzelfde gebleven met dezelfde belabberde snelheid. Dus heb voor mijn doen alle opties uitgesloten. :)
 
edmuziek zei:
Bedankt voor je reactie,

Ik heb de telefoon nog verder weg gezet en het resultaat is hetzelfde gebleven met dezelfde belabberde snelheid. Dus heb voor mijn doen alle opties uitgesloten. :)

:brullen:

Maakt mij verder ook niet uit, mijn Linksys E4200 haalt bedraad en wireless dezelfde snelheden, maar deze resultaten met een Draytek?
Had je beter je Thomson kunnen houden... had je een hoop stress gescheeld ;)
 
Terug
Bovenaan