• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Draytek Vigor 2130 WAN instellingen voor UPC

  • Onderwerp starter Onderwerp starter joobur
  • Startdatum Startdatum
J

joobur

Ik heb sinds kort een Draytek Vigor 2130 router. Nu kan je daar een heleboel aan instellen maar een een aantal opties zijn mij niet geheel duidelijk (of geheel niet). Het modem heeft o.a. de mogelijkheid als de WAN-kant van UPC uitvalt te switchen naar een 3G USB modem zodat je toch online blijft. Hiervoor is een optie WAN Connection Detection
Je hebt daar 3 opties:
1. ARP
2. Ping detect waarbij je een IP adres moet instellen
3. Disabled

Dit is wat ik op de website van Draytek erover kan vinden:
1. ARP
The Vigor router sends ARP request every 5 seconds. If the Vigor router doesn't receive ARP response from gateway (device) within 30 seconds, the WAN connection will be disconnected.
2. Ping
The Vigor router sends ICMP request to the target IP address every second. If the Vigor router doesn't receive ICMP response from the target IP address within 10 seconds, the WAN connection will be disconnected.

Ik heb begrepen en ondervonden dat optie 1 ARP niet goed werkt. Voor optie 2 zou ik willen weten wel IP adres ik dan eventueel kan gaan pingen? Mijn WAN IP adres werkt niet. Ik las ergens dat je bijvoorbeeld het DNS IP adres kan pingen. Is dat een goed idee en geeft dat geen probleem als je die elke seconde gaat pingen?

Een tweede vraag is over de poort instelling van de WAN poort. Daar heb je opties voor Power Control, Excessive Collission Mode, Maximum Frame en Speed. Ik heb wat screengrabs bijgevoegd in de bijlage.
Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen. Alvast bij voorbaat dank!
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.09.png
    Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.09.png
    38,3 KB · Weergaven: 218
  • Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.31.png
    Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.31.png
    43,3 KB · Weergaven: 134
  • Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.42.png
    Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.42.png
    41,1 KB · Weergaven: 104
  • Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.55.png
    Schermafbeelding 2011-06-28 om 12.39.55.png
    48,8 KB · Weergaven: 106
De Connection detection is een optie die je met beleid moet gebruiken. Verkeerde instellingen en/of verkeerde IP's gebruiken kan er toe leiden dat je connectie gedisabled wordt terwijl er misschien niks aan de hand is.

ARP word gebruikt (indien WAN innde Draytek is ingesteld op fixed IP/DHCP) om te detecteren of het modem nog fysiek aanwezig is. Meestal kun je die namenlijk niet pingen aangezien het modem op bridged staat. 'Verder' kijken dan het modem gaat niet. Dus indien bijv. je modem functioneerd maar er ergens een routerings fout bij je ISP is dan heb je alsnog geen connectie.

IP detect kijkt of een opgegeven IP nog reageert op ICMP requests (ping). Een goede is om hier bijvoorveeld de default gateway van je internet connectie in te stellen. Dan weet je in ieder geval of je modem werkt en die het verkeer kan routeren naar de eerste router bij je ISP.
Meestal stel ik hier een IP in wat bijv. bij ams-ix reageert op een ping. Dan 'ziet' de router of het verkeer tot en met de amsterdam exchange functioneerd. Dus zelfs bij een fout in de systemen/routers van je ISP wordt dat door je router opgemerkt.
!!Check zelf van te voren met een ping of het IP reageerd op een ping. Want anders gaat de router onterecht melden dat de lijn het niet doet!!
Het eigen WAN IP pingen heeft geen zin. Als het al reageert dan weet je nog steeds niet of de ISP problemen heeft.

WAN connection detectie gebruik je meestal bij een load balacing en/of fail-over situatie. Indien je maar 1 ISP gebruikt dan kun je het net zo goed uitzetten.

In jouw geval als je bij problemen wilt overschakelen op een 3G connectieis het instellen van een IP detect op een IP van bijv. ams-ix een goede keuze.

De Drayteks hebben helaas een beperkte keuze in detectie en als je de router instelt op PPPoE (bijv. bij KPN glasvezel) dan verdwijnt de optie geheel.

Bij de mij meer bekende QNO routers is een legio detect instellingen mogelijk (zie screenshot).
 

Bijlagen

  • qno-wan-detect.jpg
    qno-wan-detect.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 160
Bedankt voor je antwoorden. Ik heb als back-up een 3G UMTS dongle in de Draytek zitten dus ik het is bij mij wel zinvol om de wan detectie aan te zetten. Als ik eerder had gehoord van de QNO routers dan had ik die zeker serieus als optie bekeken. Hebben die ook de mogelijkheid van een 3G dongle?

Misschien een domme vraag maar heb je misschien een IP adres van de ams-ix die ik kan gebruiken. Het is jammer dat ik op de Draytel niet kan instellen om de hoeveel tijd die moet pingen. Elke seconde lijkt mij wel wat veel.

Ik zal Draytek eens vragen of je dat ergens (via telnet) kan wijzigen.
 
Als je een traceroute doet naar een willekeurige webserver (bijv. van google of welke andere dan ook) dan passeert dat in 90% van de gavellen de ams-ix. Dat kun je zien aan de hostnamen.
Pak er daar 1 van. De meeste ams-ix adressen beginnen met 195.69.145.xxx
 
Terug
Bovenaan