• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Downgraden vanwege te lage snelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.
W

Ward5x5

Met alle snelheid verhoging die Ziggo doet ben ik de laatste tijd eens mijn snelheid gaan meten. Wat mij opviel is dat ik met mijn Alles-In-Een Extra abo structureel nog geen 100mbit haal. De snelheidstesten geven continu 95 mbit aan. Ik heb verschillende tests geprobeerd op verschillende tijden, modem gereset, PC rechtsstreeks aan het modem gehangen zonder router. Kabels vervangen, andere laptop geprobeerd. De snelheid is geen mbit hoger te krijgen. Nu is dit geen grote ramp, de snelheid is tenminste stabiel en snel genoeg voor 99% van wat ik stream. Maar toch betaal ik voor de dubbele snelheid.

Nu vroeg ik me af of er nog iets is dat ik kan doen om de snelheid te verhogen of zit ik gewoon op de limiet van mijn verbinding? Zo niet is het mogelijk om bij Ziggo te downgraden naar een goedkoper abonnement als de snelheid gewoon niet kunnen leveren. Als ik me niet vergis is de internet snelheid het enige verschil tussen het duurste en het middelste pakket.

Mijn modem is trouwens een Cisco EPC3928AD.
 
Met alle snelheid verhoging die Ziggo doet ben ik de laatste tijd eens mijn snelheid gaan meten. Wat mij opviel is dat ik met mijn Alles-In-Een Extra abo structureel nog geen 100mbit haal. De snelheidstesten geven continu 95 mbit aan. Ik heb verschillende tests geprobeerd op verschillende tijden, modem gereset, PC rechtsstreeks aan het modem gehangen zonder router. Kabels vervangen, andere laptop geprobeerd. De snelheid is geen mbit hoger te krijgen. Nu is dit geen grote ramp, de snelheid is tenminste stabiel en snel genoeg voor 99% van wat ik stream. Maar toch betaal ik voor de dubbele snelheid.

Nu vroeg ik me af of er nog iets is dat ik kan doen om de snelheid te verhogen of zit ik gewoon op de limiet van mijn verbinding? Zo niet is het mogelijk om bij Ziggo te downgraden naar een goedkoper abonnement als de snelheid gewoon niet kunnen leveren. Als ik me niet vergis is de internet snelheid het enige verschil tussen het duurste en het middelste pakket.

Mijn modem is trouwens een Cisco EPC3928AD.
Met stabiel 95mbit, kan je er van uit gaan dat er ergens een botleneck op 100mbit zit. Kijk eens in Windows wat voor verbindingssneldheid je netwerkkaart aangeeft?
 
De LAN aansluitingen op je PC dienen ook gigabit te zijn, anders kom je nooit boven de 100 mbit/s. Als dat het geval is, voldoet je huidige apparatuur niet meer. Je zou bijvoorbeeld een dualband draadloze adapter kunnen aanschaffen die geschikt is voor 5 GHz. Dan haal je waarschijnlijk draadloos hogere snelheden dan nu het geval is.
Downgraden naar 120 Mbit/s is ook een optie.
 
De PC die ik normaal gebruik heeft een Realtek RTL 8111E gigabit ethernet adapter. De laptop waarmee ik getest heb heeft een Intel 82579M/V gigabit ethernet adapter. Ik denk niet dat dit het issue is omdat het op meerdere apparaten gebeurt. Is het mogelijk dat de poorten van het modem zelf de snelheid bottlenecken?

Update: tot nu toe teste ik altijd op dezelfde poort van het ziggo modem (1). Net even een andere poort geprobeerd en daar wel 190 mbit op. Router omgeprikt en nu ook op andere plekken op het netwerk 190 mbit. Blijkbaar is er dus iets mis met een poortje van het modem, die hangt vast op 100 mbit, probleem verholpen :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PC rechtsstreeks aan het modem gehangen zonder router…
…Mijn modem is trouwens een Cisco EPC3928AD.

De EPC3928AD is ook een router!

Zelfs als je PC niet boven de 100 Mbps komt, kunnen anderen in het huis nog de resterende 80 Mbps gebruiken om b.v. internet TV te kijken.
 
Update: tot nu toe teste ik altijd op dezelfde poort van het ziggo modem (1). Net even een andere poort geprobeerd en daar wel 190 mbit op. Router omgeprikt en nu ook op andere plekken op het netwerk 190 mbit. Blijkbaar is er dus iets mis met een poortje van het modem, die hangt vast op 100 mbit, probleem verholpen :)

Het kan zelfs zijn dat je op de 'slechte' poort nu toch weer een goede verbinding hebt als je de stekker terugzet.

De problemen die je beschrijft komen altijd voor als de netwerk interface terug schakelt naar 100 Mbit. Dat kan komen door een slechte netwerk kabel, of door een slecht contact van de stekker. Je kunt het controleren door bij de eigenschappen van je netwerk kaart te kijken met welke snelheid de kaart op dat moment werkt. Dat het een gigabit kaart is, is wel duidelijk, maar ook een gigabit kaart kan in 100Mbit of in 10Mbit mode schakelen als er netwerk kabel problemen zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan