Doe-het-zelf installatiepakketje: Modem komt niet online

E

ERiQ

Beste mensen,

M'n zus woont sinds kort in de binnenstad van Leeuwarden. Erg mooi stekkie! Ze had een tijdje geleden al een nieuwe computer aangeschaft via haar werk, en nu ze alles een beetje op orde heeft was ze wel toe aan een internet verbinding. Niet te duur maar ze moest af en toe wel cdtje kunnen downloaden zonder bullshit. Afijn, chello light leek me wel een geschikte oplossing.

Wij samen naar de UPC shop om het pakketje te halen. Dit ging allemaal erg netjes. Eenmaal bij haar thuis aangekomen alles geinstalleerd. Omdat het een monumentaal pand is, is gaten boren e.d. geen mogelijkheid. Het is wél mogelijk om een lange coaxkabel van beneden (meterkast) via de hoeken van de muren en het plafond naar boven te brengen, maar als het anders kan is dat natuurlijk beter. Er zat een mooie kabeltje bij voor op de tv-antenne aansluiting dus proberen we dat eerst even.

Alles aangesloten zoals 't moet. Modem is te pingen dus ook die verbinding is goed. Opzich zou het modem dan na een tijdje online moeten komen. Een uur later knipperden er nog steeds 2 ledjes. Soms ging dit terug naar één led, om vervolgens weer met 2 led's te gaan knipperen.

Mijn eerste gedachte was: "Haar account is waarschijnlijk nog niet geactiveerd". Dat is vast snel opgelost met een telefoontje:

Helpdesk: "Goedenavond, UPC Nederland, waarmee kan ik u van dienst zijn?"
Ik: "Goedenavond, ik heb net een internetabbo bij jullie afgesloten en alles aangesloten maar het modem komt niet online. Ik kan me dus niet aanmelden om daarna gebruik te maken van internet"

H: "Ik zoek het even voor u uit, één moment"
Ik: "Ok, bedankt."

5 mins later..

H: "Hallo? Bent u er nog?"
Ik: "Jazeker!"
H: "Ik probeer uw modem uit te lezen maar dit lukt niet."
Ik: "Nee, want het modem komt niet online."
H: "Hmm, mag ik uw loginnaam?"
Ik: "Bedoeld u het SID? Een logginnaam heb ik nog niet omdat ik me niet kan aanmelden. Ik heb immers nog geen verbinding."
H: "Ja meneer, dat moet u natuurlijk eerst doen".
Ik: "Hoe dan?"
H: "Door te surfen naar https://...."
Ik: "Zonder verbinding?"
H: Oh, u heeft geen verbinding, zeg dat dan. Euhmm.."

Afijn, de toon was wel gezet. Vervolgens liep hij samen met mij de opzet van de verbinding na. Dit bleek correct dus volgens hem hadden we een lage signaalsterkte. Hij zei dat ik hem direct moest aansluiten. Ok, splittertje er tussenuit en de kabel direct op de WCD aangesloten. Nog steeds niks.

H: "Hij werkt nog steeds niet zegt u? Hmm, u hebt een te lage signaalsterkte."
Ik: "Gek, ik heb nu de directe lijn te pakken dus het signaal moet goed zijn. Zelfs de tv ligt eruit, er wordt helemaal niks afgetapt en er zitten geen splitters meer tussen."
H: "Nogmaals, u heeft een te lage signaalsterkte"
Ik: "En waar kan dat aan liggen? Aangezien het dus een directe verbinding is.."
H: "Nogmaals meneer, u hebt een te lage signaalsterkte"

ARFFFFFF!!!!!!!!!!!!!!!!!! Arrogant BROEKJE! Ik heb de hoorn er maar opgeflikkerd want dit koste me alleen maar geld. Ik heb opnieuw gebeld in de hoop nu wel iemand aan de lijn te krijgen met iets meer verstandelijk vermogen. Helaas, de volgende was ook niet helemaal bij de les. Ik heb tóch na 4x vragen toch eindelijk duidelijk te horen gekregen dat het account wél actief was en de verbinding gewoon zou moeten werken. Bij een kennis was een keer hetzelfde aan de hand. Zijn verbinding deed het de volgende dag op onverklaarbare wijze opeens dus het kan best het geval zijn dat dit nu ook zo is.

Ik probeer 't morgen wel met een andere kabel om er toch zeker van te zijn dat het niet aan het de kabel(s) ligt. Heeft iemand verder nog een idee waar het aan kan liggen? De signaalsterkte lijkt me opzich goed aangezien het beeld op tv erg zuiver is. Zuiverder dan ik hier thuis heb, maar hier werkt de verbinding wél.

Excuses voor de lengte van dit bericht maar ik moest de frustratie even kwijt ;)
 
Klinkt lullig maar hier met digital lukte het in eerte instantie ook niet. De monteur die langs kwam heeft de antennedoos en een verdeeldoos in de meterkast een splitter (t.b.v. het splitsen van het signaal tussen tv en internet) vervangen en toen werkte digital wel (en internet nog steeds). Essentieel is een goede verbinding (rechtsreeks op de kabel dus zonder enige doos). Als dat werkt ga je steeds een stap verder net zo lang tot je geen signaal meer hebt (waarschijnlijk bij jou als je de antennedoos er tussen ze)t. Als je je het allemaal niet te moeilijk wilt maken is mijn tip... laat een monteur komen (zeker als je er zeker van bent dat je alles goed hebt aangesloten). De kosten hiervan zijn voor rekening van UPC als de fout niiet aan jou is te wijten.
 
Bedankt voor je reactie.

Ik laat ook een monteur komen wanneer ik er zeker van ben dat de kabels goed zijn. In dat geval levert UPC gewoonweg niet genoeg signaal waardoor er geen verbinding kan worden gemaakt. En idd, dan lijkt het me logisch dat die kosten (geloof normalitair € 70,- oid?) niet in rekening worden gebracht.

Ik snap ook wel dat niet alles altijd in één keer goed gaat maar de manier waarop je door sommige (maar relatief veel gezien naar andere helpdesks) mensen te woord wordt gestaan is gewoon erg onproffessioneel. Het is soms net alsof je met een bouwvakker zit te praten die de verkeerde opleidig heeft gekozen. (met alle repect voor bouwvakkers!)

Nou goed, we zullen 't wel zien. Ik denk toch dat 't modem morgen best wel eens zomaar online zou kunnen komen door één of andere reload :-)
 
Kan je het modem wel benaderen. http://192.168.100.1 Als het een motorola is. Deze heeft inzich een signaal meting. Dan kan je direct zien of er signaal is of te weing. De waarde weet ik niet uit het hoofd.
 
Hoe lang is die coax kabel. En is hij van een beetje goede kwaliteit. Upc adviseerd om de modem niet verder dan 2 meter van de aansluiting aan te sluiten. Je kan hem beter zo dicht mogelijk bij de plaats zetten waar de kabel het huis binnen komt en de rest met utp kabel overbruggen.
 
de antenne kabel coax moet niet te lang worden, het signaal neemt dan vaak erg af. TV kan dan nog bets goed zijn maar voor digitale data komt het een beetje nouwer. UTP netwerk kabel daar en tegen kan zonder problemen 100 meter lang zijn, en tegen woordig wordt zelfs gezegd dat 150 meter geen probleem moet zijn, maar in de meeste huizen is 100 meter meer als voldoende. Utp kabel is ook nog eens een goedkoper als goede coax.

Mijn advies: zet de kabelmodem in de meterkast naast de aansluiting, sluit deze aan rechtreeks op de eerste spliiter en aan de andere kant van de splitter de rest van de tv kabels. ga vanuit de meter kast met een utp netwerkkabel naar de pc of haal een draadloos netwerk setje dan hoef je helemaal geen kabel te trekken.

Een ander probleem in oude huizen kan de wandkontactdoos zijn, als aan de aansluiting waar de kabel binnen komt een doos zit waar je antenne stekkertjes in kan steken, kan dat ook nog een probleem zijn. Vroeger namelijk waren de binnen werken van die dozen namelijk een richtingsverkeer. voor internet moet zo'n doos tweerichtings verkeer zijn. Dit wordt steeds vaker vergeten omdat deze dozen steeds minder voorkomen. Als de monteur er is en het niet voor elkaar krijgt laat hem dan is de doos doormeten.
 
Bedankt voor de reacties.

Het gaat hier trouwens om een thomson modem maar ik heb nog niet gekeken of ik wat kon vinden in de webinterface. Ik ga er straks weer naartoe of ik nog wat kan ontdekken.

De coax kabel is trouwens vanaf de WCD maar 50 cm (+/-). Ze woont boven een winkel die ook een kabelverbinding heeft, echter is dit een aparte. Omdat dit een aparte aansluiting is zal het abbonee-overnamepunt misschien ook wel ergens anders zitten. Ik stel vanmiddag wel even een onderzoekje in ;-)

Ik heb ook even een mailtje gestuurd naar de vorige bewoner. Die wist me te melden dat hij ADSL had dus dat is ook altijd nog een optie. Ook zegt hij dat de versterker/filters (in het lelijke groene kastje) verrot zijn en dat al jaren zo is.

Ik zet hier wel ff neer wat de uitkomst is. Gelukkig heeft ze try&buy, dus mocht het niet lukken is er altijd nog de optie om over te stappen op adsl.

Grts,
Erik
 
Ik heb ook een lage signaal sterkte gehad.
De monteur kwam en vertelde dat het aan de WCD lag.
Deze heeft hij vervangen en vervolgens werkt het prima.
 
Hmm, dennis.. Een normale WDC of een special type o.i.d.?

Ik kan het abbonee-overnamepunt niet vinden in de meterkast. Deze meterkast behoort eigenlijk ook tot de winkel die onder haar woning zit, maar er zijn (als het goed is) wél 2 lijnen. Ik denk dus toch dat in haar geval het abbonee-overnamepunt de WDC is, of net daarvoor.

Kan iemand hier met een thomson modem even een screenshot maken van zijn diagnostics-pagina? (http://192.168.100.1/?). Dan kan ik de waarden van het signaal e.d. even vergelijken. Bvd dank!

Ik heb trouwens al een monteur geboekt voor 2 dec, niet voor het internet zelf maar voor het checken van het signaal. In dat geval kost het me geen € 70,- maar alleen de voorrijkosten in het geval dat het toch aan de binnenhuisbekabeling ligt. Tot die tijd blijf ik natuurlijk zelf ook even prutsen :)
 
Terug
Bovenaan