• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Docsis 3.1-modems met downstream van 4Gbit/s worden in 2015 verwacht

  • Onderwerp starter Onderwerp starter detoekomst
  • Startdatum Startdatum
D

detoekomst

CableLabs heeft specificaties van Docsis 3.1 vrijgegeven. De kabelmodemstandaard brengt onder andere verbeterde efficiëntie en hogere up- en downstreams. De eerste testen met modems op basis van de nieuwe generatie worden volgend jaar gehouden, waarna de release in 2015 volgt.

Docsis 3.1 ondersteunt downstream- en upstreamsnelheden van respectievelijk 10Gbit/s en 1Gbit/s. De eerste kabelmodems op basis van de standaard worden echter hybride modellen die ook Docsis 3.0 ondersteunen: de eerste lichting modems zal daarom in de praktijk een downstream van 4Gbit/s tot 5Gbit/s bieden.

CableLabs, het onderzoeksconsortium voor de kabelindustrie, gaat het mogelijk maken voor fabrikanten van modems om de interoperabiliteit te testen zodat de producten gecertificeerd kunnen worden. De verwachting is dat fabrikanten eind volgend jaar hun modems deze testprocedure laten doorlopen, waarna die in 2015 op de markt verschijnen.

In 2014 moet de volledige specificatie van Docsis 3.1 ook gereed zijn: nu zijn de standaarden voor phy en mulpi gereed, volgend jaar moet daar die van networking management bijkomen. Docsis 3.1 gaat efficiënter met bandbreedte om dan het huidige Docsis 3.0 door verbeterde modulatietechnieken waardoor meer bits per hertz afgehandeld kunnen worden. Ook is de standaard energiezuiniger en neemt de vertraging in netwerken af door Active Queue Management, belooft CableLabs.

Bron https://cablelabs.com/news/pr/2013/13_pr_DOCSIS31_Spec_Release_103013.html
 
Dit zullen de glasboeren geen leuke ontwikkeling vinden...
 
Wat heb je aan zulke snelheden als het infra van UPC een grote bende is.. :o
 
Hopelijk is de verandering in het Docsis 3.1 protocol zodanig dat het netwerk van UPC dan wel een hogere upload aankan.

Niet te hopen is dat onder schimmige beloftes UPC de huidige modems om gaat ruilen voor de Docsis 3.1 versies.
Met als werkelijke reden het wifi spotnet beter uit te kunnen rollen. Een opt-out werkt namelijk in het voordeel van UPC.
 
KroontjesPen zei:
Niet te hopen is dat onder schimmige beloftes UPC de huidige modems om gaat ruilen voor de Docsis 3.1 versies.

Ze zullen eerst 16 channel docsis 3.0 routers met wi-fi (waarschijnlijk 802.11ac) gaan uitrollen om 500 mbit te kunnen aanbieden.
 
Ja en waarom hadden ze dat niet eerder bedacht en ontwikkeld?? :( Gaat allemaal veel te traag in 2014/2015 is de helft van nederland allang op glas :P denk ik
 
mokum64 zei:
Dit zullen de glasboeren geen leuke ontwikkeling vinden...
Waarom niet? De glasvezel-infrastructuur in de nieuwere glasvezelgebieden (zeg maar sinds 2012) is voorbereid en vaak zelfs ingericht voor 1 GBps abonnementen, maar met wat aanpassingen in de head-ends ook voor 10 Gbps of zelfs 100 Gbps bruikbaar -- en dat zonder allerlei versterkerkasten, wijkkasten en straatkasten te moeten moderniseren. Ook is het electriciteitsverbruik veel beter (minder dus) dan bij kabelsignaaldistributie.
Op het moment dat UPC/Ziggo vol trots aankondigen dat zij abo's als 10/1 Gbps of 5/0,5 Gbps gaan introduceren brengen de glasboeren vlot 10/10 Gbps of 25/25 Gbps uit. Goedkoper, sneller en minder storingsgevoelig. Heus, dergelijke upgrade scenarios hebben ze allang klaarliggen.

Niet dat ik er op zit te wachten hoor; ik heb 100/100 Mbps glasvezel en kan ook 500/500 Mbps krijgen als ik dat zou willen. Mijn interne bekabeling is volledig utp6. Maar ik hoef geen 1 Gbps of meer. Mijn huidige abo van 100/100 Mbps is voor mij -en naar ik vermoed voor het overgrote deel van de glasvezel- en ook de kabelklanten ruim voldoende, ook voor de komende jaren.

Bedenk wel dat ook je interne netwerk spullen zoals routers, switches, bekabeling, maar ook computers en netwerk-kaarten moeten worden opgewaardeerd voor die hogere snelheden. Weinig gebruikers zullen die veel hogere extra kosten op dit moment willen betalen voor het 'voorrecht' om bij 'de snelsten' te horen. Want veel meer dan dat is het op dit moment [ook voor glasvezelgebruikers] niet.
 
Terug
Bovenaan