• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Discovery zelden of nooit te bekijken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter CasperH
  • Startdatum Startdatum
C

CasperH

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken problemen met één zender, namelijk Discovery Channel, op mijn digitale tv. Soms is het beeld extreem blokkerig, soms is het beeld gewoon zwart, soms krijg ik een melding dat er géén signaal lijkt te zijn, terwijl alle andere zenders gewoon werken. Navraag bij de helpdesk leerde me dat "er momenteel meer klanten zijn die problemen hebben met Discovery en dat eraan gewerkt wordt". Toen ik vroeg hoe lang dat duurde kon men me geen enkele toezegging doen.

Persoonlijk vind ik dit een baggerreactie, maar ok, het kan misschien. Wat ik vreemd vind, is dat de andere Discovery-zenders (Civilisation, Science, Travel & Living) het prima doen. Het is echt alléén de standaard Discovery. Op het analoge signaal werkt de zender ook prima. Ik baal er behoorlijk van omdat Discovery eigenlijk één van de zeldzame redenen is dat ik überhaupt tv heb, en het analoge signaal gewoon veel minder mooi is om naar te kijken.

Zijn er meer mensen met dit probleem? Ik woon in Apeldoorn.

Groet,
Casper
 
Hallo Casper,

Ik ga je een verwijzing geven naar een oud topic waar hetzelfde probleem wordt genoemd, ook in apeldoorn: https://chelloo.nl/Ziggo/digitale-tv-zenders/mis-veel-zenders-geen-signaal-melding-t17971.0.html

Is discovery echt de enige zender of zijn er meerdere zenders die hetzelfde euvel vertonen (aar waar je misschien niet/nooit naar kijkt...
 
Hi Plankie, bedankt voor je reply :)

Ok, heb de zenders nagelopen. Degene waarop ik signaalverlies / zwart scherm krijg:

210 Sport1 Mozaiek
301 Discovery
311 Het Gesprek
612 Mezzo
708 RTV Utrecht
710 RTV Rijnmond

201 / 202 Eurosport zijn af en toe slecht maar niet altijd.

Uiteraard heb ik de zenders waar ik geen recht op heb niet meegenomen, weet alleen van het mozaiekkanaal van Sport 1 niet zeker of dit het geval is. Ik meen me te herinneren dat die werkte, maar weet het niet zeker (heb geen sport1 abo). In ieder geval geeft die een melding dat er Signaalverlies is, niet dat e.e.a. niet toegankelijk zou zijn.

Mijn kabels zijn van prima kwaliteit, die heb ik destijds al heel bewust aangeschaft omdat dat bij mijn ouders heel veel problemen gaf.
 
Het duidt in ieder geval op een slecht signaal ergens of toch instraling.
Als je je binnenshuis bekabeling langsloopt moet je er zeker van zijn dat ALLE kabels van begin tot eindpunt in orde zijn en ook afschermd zijn uitgevoerd (niet met plastic maar volledig metalen stekkers)

2 vragen:
- Woon je dichtbij de digitenne-zender?
- Hoe zijn de signalen op je kabelmodem (kan niet achterhalen of je internet hebt via UPC)
 
Kabels zijn goed, goed aangesloten, hoge kwaliteit van speciaalzaak.

Wat voor signalen bedoel je precies wat betreft mijn modem?

En hoe kan ik checken waar die mast staat?
 
Als je een kabelmodem hebt van het type Arris of Webstar en je hebt ook internet via UPC, dan kun je dat nakijken op http://192.168.100.1

In apeldoorn staat de zender op de JC Wilslaan voor zover ik weet.
 
Sorry voor vertraging met reactie, maar bij deze: ik kan die site bezoeken. Welke signalen wil je precies weten, want voor mij is het een hoop technische poeha...
 
je kunt het hele stuk kopieren, als er mac-adressen of ip-adressen instaan kun je die maskeren of weglaten
 
RF Parameters
Downstream
Freq/Power: 514.750 MHz -2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38 dB
Modulation: QAM256
Upstream
Freq/Power: 44.000 MHz 55 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)
Symbol Rate: 5120 kSym/sec
Modulation: QAM16

Status
System Uptime: 12 days 12h:44m:13s
Computers Detected: 1
CM Status: Telephony-AC Power Iso OFF Reg Complete
Time and Date: SAT APR 12 13:51:30 2008

Interface Parameters
Interface Name Provisioned State Speed MAC address
LAN Enabled UP 100 (Full) xxxxxxx
CABLE Enabled UP ---- xxxxxxx
USB Enabled DOWN 12 xxxxxxx
MTA Enabled UP ---- xxxxxxx


Zoiets?
 
Yup, dat is prima materiaal om wat over te kunnen vertellen.

Downstream
Freq/Power: 514.750 MHz -2 dBmV
Signal to Noise Ratio: 38 dB
Modulation: QAM256

Je downstream signaal ziet er prima uit, met -2/38 is daar niets op aan te merken.
Het eerste is de signaalsterkte (met -2 is deze 2 dB onder referentie niveau, tussen +10 / -10 mag er niets te merken zijn, signaal wijkt altijd iets af)

De Signal to Noise Ratio is met 38 dB al erg hoog en dat is uitstekend. Voor deze waarde geldt: hoe hoger hoe beter, een te hoge SNR bestaat niet. QAM256 vereist minimaal 31 dB, QAM64 minimaal 28 dB. Voor zover ik weet werkt de mediabox met signalen die gemoduleerd zijn op QAM64. Hiermee is de kwaliteit (zoals deze je kabelmodem binnenkomt) dus uitstekend, veel beter dan wat nodig zou moeten zijn en mag dus geen probleem opleveren.

Signaal kan na een AOP/WCD alleen maar verslechteren, de SNR zal nooit hoger kunnen worden dan zoals deze binnenkomt.

Ik wil je aanraden om de bekabeling vanaf de splitter waar het modem op is aangesloten naar je mediabox nogmaals goed te controleren. Als er ergens een breuk in de afscherming van de kabel zit (kan gebeuren door de kabel te kneuzen), of er zijn niet-voldoende afgeschermde (plastic gamma stekkers anyone?) splitters/connectoren gebruikt, dan kun je proberen deze te vervangen.

Een andere tip: probeer de mediabox eens zo direct mogelijk aan te sluiten op de AOP/WCD, dus zonder gebruik te maken van splitters (hierbij zul je ook even geen telefoon / internet hebben) en met een goed afgeschermde kabel. Alleen maar om te kijken wat er dan gebeurt. Eventueel de fabrieksinstellingen eens herstellen om de zenders opnieuw te laten zoeken.

Als je zeker weet dat alles bij jou thuis in orde is, kun je het best contact opnemen met UPC (of PM naar een van de UPC-medewerkers) om iemand de box te laten nakijken.
 
Terug
Bovenaan