• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Dir-655 en lage link speed kabelmodem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mot
  • Startdatum Startdatum
M

mot

Ik heb afgelopen maanden lekker kunnen genieten van mijn Fiber 90Mb abonnement, maar gisteren sloeg de stemming enigszin over.

Ik tikte tegen de stroomkabel van de router (D-link DIR-655): stroomkabel los. Geen probleem leek me: stroomkabel erin, even de router resetten. Na ruim twee uur resetten van zowel de router als de kabelmodem kreeg ik weer verbinding. Maarrrrrr..... vervolgens kwam ik er achter dat de kabelmodem bleef staan op link speed 10, met half duplex. Kortom: diep trieste snelheid van 125 Kb/s.

Dacht in eerste instantie dat het aan mijn router lag, maar de link speed van de WAN-poort van mijn router staat wel nog steeds op 1000Mbps. Heeft iemand enig idee hoe je de link speed van de kabelmodem omhoogt krijgt?
 
Wat gebeurt er met de snelheid als je jouw computer rechtsreeks met en kabel aansluit op de modem? Modem wel even resetten om internet te krijgen.
Schakelt de poort van de modem dan wel naar de juiste snelheid?
Nee, dan contact opnemen met UPC ivm defect modem.

De stroomstoring op de router kan eventueel de poort van de modem hebben vernield, echter het ligt meer voor de hand dat de poort van je router niet meer goed werkt.
In dat geval lost misschien een reset naar fabrieksinstellingen van de router het eea op.
Zoniet gebruik maken van de garantie als die nog niet verlopen is.
 
Met de computer rechtstreeks werkt het allemaal als een zonnetje. Volle snelheid, alles prima. Router naar fabrieksinstellingen gezet, maar nog steeds lage snelheid, rond 1mbps.

Als de WAN-poort van de router door de losgeraakte stroomkabel niet meer goed zou werken, zou hij toch helemaal niet meer moeten werken; ook niet op 10mbps half duplex?

Ik zag trouwens ook dat als ik de netwerkkabel opnieuw verbindt met de kabelmodem en de router, de router aangeeft dat de WAN-kabel is losgekoppeld, en de kabelmodem verder ook niet aangeeft dat er een kabel is verbonden, terwijl hij toch echt verbonden is.
Wat ik vervolgens moet doen om ze wel de kabel te laten 'herkennen': netwerkkabel uit kabelmodem, router resetten (kabel nog wel aangesloten op router), wachten tot hij verbinding zoekt met dhcp-server, netwerkkabel in kabelmodem.

Klopt het trouwens dat ik op de pagina van mijn Cisco kabelmodem bij Setup helemaal geen opties te zien krijg?
 
Tja, het is dus duidelijk je router. Hopenlijk heb je er nog garantie op.
Heel af en toe kan lang van de spanning af halen iets oplossen, maar de kans is echt minimaal, want zeer waarschijnlijk is er iets in de hardware van de poort kapot.

Voor een gigabit verbinding worden alle 8 draden gebruikt. Op de een af ander manier zit de WAN poort wel dat er een gigabitkabel is aangesloten, of gaat hij daar van uit, maar kan hij niet meer alle draden gebruiken waardoor de snelheid teruggezet word naar wat hij met het beperkt aantal draden wel kan en dat is in dit geval 10 Mbit/s

Ps ik heb het over draden, maar dat moet je niet letterlijk nemen, het gaat over de electronica van de poort waar de draad op aangesloten zit.

Over de Cisco weet ik weinig en kan je daarmee niet helpen.
 
misschien heel stom maar heb je al een andere kabel geprobeerd. Of gebruik je dezelfde kabel als je de pc rechtstreeks aansluit?
 
Terug
Bovenaan