• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Digitale Radio storing

Status
Niet open voor verdere reacties.

ziggogebruiker01

Forum Gebruiker
Berichten
294
Ik luister radio via mijn digitale decoder.

Dat gaat al jaren goed. Ik heb recentelijk niets veranderd aan mijn opstelling. Maar ik heb bij veel radio zenders last van digitale storing: het geluid valt dan eens per seconde weg. Vergelijk dit met die groene blokken als je last hebt van digitale storing op TV. Die zenders zijn: NPO Radio 6, Sky Radio 10, Veronica. De rest is gewoon goed (3FM, Radio 2, Q Music, BBC, Arrow Classic Rock).

Naar mijn bescheiden mening komt dat door werkzaamheden van Ziggo want een tijdje geleden had ik dit ook op TV en dat ging vanzelf weg. Maar Ziggo zwijgt natuurlijk weer eens in alle talen en wil een monteur langs sturen of ze verwijzen naar een pagina op hun website waarop de tip staat om de decoder uit en aan te zetten (je kent die "tips" wel).

Volgens mij zijn de zenders in 1 bepaalde transport stream gewoon niet goed en de rest wel. Het valt mij nl. op dat de probleem- zenders allemaal frequentie 786 MHz hebben.

Weet een van jullie misschien waar het echt aan ligt en wanneer ik weer fatsoenlijk Radio kan luisteren? Want dit is inmiddels al ruim dan een paar weken zo en ik wordt er knettergek van.

Gegevens Radio 6:
  • Ik voon in Voorburg (omg. Den Haag, voorm. Casema gebied)
  • Frequentie = 786 MHz
  • BER = 0000004
  • Signaalsterkte = 47&
  • Signaal kwaliteit = 85%

In een andere post hier las ik dat BER staat voor 'bit error rate'. Als die hoog is dan kun je problemen krijgen (ik geloof dat de BER niet hoger dan 3 moet zijn...).
 
@TheGrouth: bedankt voor je uitleg. Verder hoop ik dat iemand kan bevestigen of er inderdaad iets mis is met één v/d transport stromen van Radio.
 
@TheGrouth: bedankt voor je uitleg. Verder hoop ik dat iemand kan bevestigen of er inderdaad iets mis is met één v/d transport stromen van Radio.

Dit is door niemand, zelfs Ziggo niet te bevestigen.

Als het al bij Ziggo vandaan komt hebben andere klanten op de zelfde eind-, groepsversterker of node er ook last van. Hoger in het netwerk grijpt Ziggo al in, omdat er dan teveel klachten ontstaan en deze klachten voor vele duizenden aansluitingen gelden.

Frequentie: 786Mhz is een frequentie is een voor LTE/4G gebruikte frequentie. In dit geval Tele2 welke zijn netwerk uitrolt. Er is dus vrijwel zeker te zeggen dat er een antenne geplaatst is door Tele2 en deze actief is geworden. Omdat er ergens in je installatie een lek is komt het signaal van Tele2 op je bekabeling binnen. Hierdoor ervaar je storing. Dit is niet de schuld van Ziggo en Tele2 en die kunnen het dus ook niet oplossen. Het advies is dus om je eigen kabels goed na te lopen. Hoogwaardige en dure kabels zijn geen argument voor de kabels. Zijn ze Kabel Keur dat is de vraag. Zorg ervoor dat je alleen Kabel Keur materialen in je installatie gebruikt. Hiermee voorkom je iedere vorm van storing door zenders van buitenaf.
 
786Mhz gedeeld door 2 is....een docsis frequentie.
dus het kan maar zo zijn....


berrie.
 
4G zit vanaf 800mHz.

Zo te zien is de signaalkwaliteit maar 85% (moet 100% zijn) en de BER waarde niet nul. Hoogstwaarschijnlijk is er dus ergens sprake van instraling in de huisinstallatie en geen probleem bij Ziggo. Instraling kan door van alles en nog wat veroorzaakt worden, dit kan bijvoorbeeld ook een telefoon oplader zijn met een slecht afgeschermde geschakelde voeding.
 
Dit is door niemand, zelfs Ziggo niet te bevestigen.

Als het al bij Ziggo vandaan komt hebben andere klanten op de zelfde eind-, groepsversterker of node er ook last van. Hoger in het netwerk grijpt Ziggo al in, omdat er dan teveel klachten ontstaan en deze klachten voor vele duizenden aansluitingen gelden.

Frequentie: 786Mhz is een frequentie is een voor LTE/4G gebruikte frequentie. In dit geval Tele2 welke zijn netwerk uitrolt. Er is dus vrijwel zeker te zeggen dat er een antenne geplaatst is door Tele2 en deze actief is geworden. Omdat er ergens in je installatie een lek is komt het signaal van Tele2 op je bekabeling binnen. Hierdoor ervaar je storing. Dit is niet de schuld van Ziggo en Tele2 en die kunnen het dus ook niet oplossen. Het advies is dus om je eigen kabels goed na te lopen. Hoogwaardige en dure kabels zijn geen argument voor de kabels. Zijn ze Kabel Keur dat is de vraag. Zorg ervoor dat je alleen Kabel Keur materialen in je installatie gebruikt. Hiermee voorkom je iedere vorm van storing door zenders van buitenaf.

Bedankt voor de uitleg! Ik zie op www.kabelkeur.nl/waar-te-koop dat bij mij in de buurt bij o.a. de Gamma kabelkeur kabels te koop zijn.

Ik ben nog steeds een beetje in de war omdat de digitale storing op mijn TV zenders ook weg was na een bepaalde tijd. Maar dat van Tele2 klinkt heel aannemelijk.

De kabels, splitters etc. die ik bij mijn kabelmodem in in 2002 (of 2004, weet niet meer precies) kreeg van Casema (nu: Ziggo): zijn die kabelkeur? De kabel en de splitter zijn van het merk Tratec (splitter: cabble termination unit CTU-04). Staat dat keurmerk ook op de kabel zelf? Want als die Casema kabels te vertrouwen zijn dan heb ik maar één nieuwe kabel nodig om te testen of ik een bom ga plaatsen bij die Tele2 antenne: de kabel van mijn Casema splitter naar mijn dig. radio/TV decoder. ;)

786Mhz gedeeld door 2 is....een docsis frequentie.
dus het kan maar zo zijn....


berrie.
Wat zijn ook al weer docsis apparaten? Het modem van Ziggo? Zou het modem v/d buren kunnen storen op de mijne? Ik heb nl. geen nieuwe gehad. Of zijn sinds kort bepaalde digitale radio zenders naar 786 MHz verhuisd? Er zijn n. wel een hele grote boel "werkzaamheden" aan de kabel geweest hier in de gehele regio (lees: Haaglanden). Bijna iedereen die ik ken heeft z'n TV (lees: dig. decoder) opnieuw in moeten stellen. Knettergek werd iedereen er van. Omdat het niet één keer was, maar over een paar maanden verspreid een paar keer. En "toevallig" is mijn radio ontvangst in die tijd ook slecht geworden.
 
Tele2 kan het nog niet zijn. Bouwen wel antennes om, maar zijn 100% zeker nog niet actief.

Verstuurd vanaf mijn LG-D620 met Tapatalk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan