• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Digitale Radio problemen en suggesties

Berichten
135
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
Hallo allemaal,

omdat ik sinds kort weer wat meer gebruik ben gaan maken van de Digitale Radio functie van de MediaBox, heb ik een paar suggesties om deze functie te verbeteren. Ik weet dat sommige al eerder door anderen genoemd zijn, maar ik heb ze hier maar allemaal bij elkaar gezet:

- een lager volume, zodat het overeen komt met dat van de TV-zenders (nu zijn de Radio-zenders veel harder dan de TV-zenders, waardoor opname apparatuur verzadigd kan raken en er minder dynamiek over blijft);
- een betere kwaliteit, met minder compressie (het blijft muziek en geen beeld, dus erg veel extra bandbreedte kost dat niet);
- een knop op de afstandsbediening die de Radio opstart;
- de gewone zap-toetsen (P+ en P-) laten werken om ook gemakkelijk van radio-zender te kunnen wisselen;
- en op het display van de MediaBox de gekozen zender en de RDS-data laten zien, net zoals bij de TV-zenders het geval is.

Ook zou het mooi zijn als:

- de DVR ook zou werken voor de Radio, zodat je radio-programma's ook kunt opnemen, pauzeren en terug spoelen;
- en alle analoge radio-zenders ook digitaal aangeboden worden, want nu ontbreken bijvoorbeeld alle duitstalige WDR zenders nog.

Ik hoop dat iemand van UPC hier eens naar wil kijken, want het is een mooie functie, maar het lijkt wat verwaarloosd t.o.v. de TV functies!

Alvast bedankt!

Freddy
 
Ik kan mij in alle bovengenoemde punten vinden...heb je toevallig geen vriend/familie/kennis bij UPC? Dan wordt het een fluitje van een cent om dit op te lossen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Freddy zei:
Hallo allemaal,

omdat ik sinds kort weer wat meer gebruik ben gaan maken van de Digitale Radio functie van de MediaBox, heb ik een paar suggesties om deze functie te verbeteren. Ik weet dat sommige al eerder door anderen genoemd zijn, maar ik heb ze hier maar allemaal bij elkaar gezet:

- een lager volume, zodat het overeen komt met dat van de TV-zenders (nu zijn de Radio-zenders veel harder dan de TV-zenders, waardoor opname apparatuur verzadigd kan raken en er minder dynamiek over blijft);
- een betere kwaliteit, met minder compressie (het blijft muziek en geen beeld, dus erg veel extra bandbreedte kost dat niet);
- een knop op de afstandsbediening die de Radio opstart;
- de gewone zap-toetsen (P+ en P-) laten werken om ook gemakkelijk van radio-zender te kunnen wisselen;
- en op het display van de MediaBox de gekozen zender en de RDS-data laten zien, net zoals bij de TV-zenders het geval is.

Ook zou het mooi zijn als:

- de DVR ook zou werken voor de Radio, zodat je radio-programma's ook kunt opnemen, pauzeren en terug spoelen;
- en alle analoge radio-zenders ook digitaal aangeboden worden, want nu ontbreken bijvoorbeeld alle duitstalige WDR zenders nog.

Ik hoop dat iemand van UPC hier eens naar wil kijken, want het is een mooie functie, maar het lijkt wat verwaarloosd t.o.v. de TV functies!

Alvast bedankt!

Freddy

Zijn de TV zenders niet te zacht???? Heb je er al eens een audiometer op los gelaten
Zo ja wat zijn zijn de resultaten
 
internetxs zei:
Zijn de TV zenders niet te zacht???? Heb je er al eens een audiometer op los gelaten
Zo ja wat zijn zijn de resultaten
Een echte audiometer niet (die heb ik niet), maar wel een ouderwets degelijke ;) S-VHS Videorecorder met Geluidsniveau-indicatoren (voor links en rechts) op het display. Bij het digitale TV-signaal staan deze netjes rond of iets boven de 0-2 dB, maar bij het digitale Radio-signaal staan ze bijna constant maximaal in het rood: +8 dB... :-\
 
Hallo allemaal! :)

Ik zie dat er alweer een jaar voorbij is sinds ik dit topic geopend heb, dus dacht ik: "Laat ik eens kijken hoever we (UPC) ;) gekomen zijn in een jaar tijd!"...

Vele updates later en een aantal nieuwe functies op het gebied van TV, maar op radio-gebied is er...

helemaal niets veranderd!... :o Joehoe!!! UPC! Waarom kijkt er niemand naar de radio!?... :P

Het is en blijft nog steeds een verwaarloosde functie. Erg jammer! :-\

Alle bovenstaande punten (in post #1) staan dus nog steeds open.
Als voorbeeldje van de mate van "verwaarlozing" viel mij laatst op dat de kwaliteit echt vrij matig is. Ik luisterde naar de digitale radio en hoorde een wat ouder nummer van Whitney Houston, met dus behoorlijk hoge stukken erin. Alleen waren die hoge noten... tja... hoe zal ik het zeggen... rafelig. Ik dacht: "Hmmm... het zal wel aan de uitzending liggen." Maar nieuwsgierig heb ik toen toch de Radio Stream op het Internet beluisterd en... tot mijn verbazing was deze loepzuiver!... Ik had toch echt verwacht (en ik denk dat je dat ook mag verwachten) dat digitale radio-uitzendingen via de kabel... op zijn minst... net zo goed zijn als Internet Streams!

Ik hoop echt dat iemand van UPC hier (naar al deze punten in de eerste post van dit topic) nu eens naar wil kijken!

Alvast bedankt!

Freddy :)
 
Freddy zei:
Joehoe!!! UPC! Waarom kijkt er niemand naar de radio!?... :P
Naar de radio kijken wordt al snel een saaie bezigheid, dus dat begrijp ik wel ;)

Maar even serieus: vrijwel alle radiostations doen aan audio processing. Zo is het sport om met compressietechnieken een zo luid mogelijk signaal aan te bieden, want (zo is de gedachte) hoe luider hoe opvallender, dus bereiken we meer publiek. Daarmee wil ik zeggen dat het niet per sé aan UPC te wijten valt dat radio soms slecht wordt weergegeven. Er zitten zenders bij die werkelijk alle dynamiek uit het geluid halen. En dan kan UPC er weinig aan verbeteren. Garbage in - Garbage out, zeggen de Fransen.


Dat een Internetstream beter klinkt, doet niets aan bovenstaande af. Veel stations compressen alleen het signaal dat de ether of de kabel op gaat. Of compressen een stream weer anders, omdat dit een heel andere manier van distribureren is. Persoonlijk denk ik dat je het radiostation in kwestie moet aanspreken.
 
Ik ben erg elitair ;) en luister voornamelijk naar klassieke zenders. De kwaliteit vergelijk ik voor zover mogelijk wel eens met de analoge FM weergave (Hilversum 4). Er is geen hoorbaar verschil, en de kwaliteit is goed. Ik ben bang dat men popzenders extra hard en geknepen doorgeeft.
 
Terug
Bovenaan