• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Demping over grote afstand

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Nightshadow
  • Startdatum Startdatum
N

Nightshadow

Hallo,

Ik had even een paar vraagjes.
Ik wil mijn tv op mijn slaapkamer graag analoog en misschien als het goed bevalt digitaal bekabelen. Echter praat ik hier over een afstand van naar schatting zo'n 25 meter. Hoe kan ik het beste achter de demping komen? Ik had ergens iets gevonden om het een beetje uit te rekenen, maar dat kan ik niet terug vinden. Die demping kan ik toch opvangen door een versterker er tussen te zetten? En wat is de optimale signaal sterkte nou voor analoog en voor digitaal?

Even wat gegevens:
In de huiskamer zit de WCD (met de opsteek optimizer) en tevens AOP. Daarop 1m kabel naar de settopbox, vanaf de uitgang wordt hij gesplits naar enerzijds de dvd/video en anderzijds mijn televisie. Onderweg wordt de kabel nog onderbroken door 2 (4 dus eigenlijk) pluggen die niet meer gebruikt worden maar er nog wel zitten. Volgens mij gaat het om een 7 mm kabel (maar dat kan ik niet controleren, er staat althans niks op de kabel).

Signaalsterkte bij de modem:
Downstream
Freq/Power: 314.750 MHz 4 dBmV
Signal to Noise Ratio: 35 dB
Modulation: QAM256
Upstream
Freq/Power: 44.000 MHz 55 dBmV
Channel Type: DOCSIS 2.0 (ATDMA)
Symbol Rate: 5120 kSym/sec
Modulation: QAM8


Wie kan mij wat tips hierover? Zoals hoe ik dit het beste kan meten/berekenen en wat voor een versterker (prijsindicatie) er tussen moet. Het gaat slechts om een jaartje o.i.d. (huis staat in verkoop) dus ik wil er niet te veel voor betalen.

Alvast bedankt voor de moeite om het te lezen.

Met vriendelijke groet,
Frank
 
Demping van coaxkabel wordt opgegeven per 100 meter en bij diverse frequenties.
Bv adviseerd UPC C12 en die heeft 12 dB demping per 100 m bij 230 MHz.
Kortom reken voor 25 meter op een demping van 12 /4 = 3 dB

Gezien de signaalsterkte van de downstream in je modem heb je een goede kans dat je zonder versterker boven een goed beeld hebt. Als je de coaxkabel nog moet kopen is KOKA 799 van Hirschman een goede keuze.
Dat zou ik daarom eerst proberen. Is je beeld slecht, is bv een versterker van UPC met 4 uitgangen en 4 dB versterking per uitgang een goede keuze. Deze is retourgeschikt en kost op dit moment iets van € 50
 
Wat ook een goede keuze kan zijn deze versterker ook van Tratec, maar deze versterkt het retoursignaal met 6.5db en versterkt het inkomende signaal met 11.5 db

https://www.digiproof.nl/InHome.storefront/?ObjectPath=/Shops/InHome/Products/19000333

of deze als er meer uitgangen nodig zijn, maar heeft iets minder versterking

https://www.digiproof.nl/InHome.storefront/?ObjectPath=/Shops/InHome/Products/19000005/SubProducts/19000005-0001

bij ons is met het eerste model de lage upload in 1 klap opgelost en de mediabox vertoont geen kuren meer.
 
koop een tv signaal versterker by praxis heb ik ook gedaan 100 % beeld werkt perfect ;)
 
Dat laatste advies neem ik met een korreltje zout. Als je gebruik wilt kunnen maken van retourdiensten dan heb je zul je daarvoor ook een retourgeschikte versterker... Daarnaast kun je een retourgeschikte plaatsen bij het AOP zodat je in het hele huis daarvan profijt hebt.
 
Misschien wellicht een overbodige tip.

Koop DIKKE ( 8 mm) coax met dubbele afscherming, vlechting en alu folie

Gebruik zowel de vlechting EN de folie onder een beugeltje van de plug

Koop een versterker die nog enige dB's overheeft na de lengte van de kabel.
 
Bedankt voor jullie tips. Ik zal er eens naar kijken.

Ik hoef opzich niet te klagen over het beeld, het beeld is minder goed dan direct bij de AOP (logisch), op een paar zenders zie ik analoog een licht diagonale strepen (bij NED 3 bijv.). De kabel ligt er voor 75% dus al, kost te veel moeite om hem te vervangen, hij is namelijk al aan de verwarmingsbuis omhoog vast geplakt en geverfd.
 
Terug
Bovenaan