• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

delen van internet

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ronald1960
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
R

ronald1960

Hallo, mijn naam is Ron en had een vraagje over het delen van internet met een windowspc en een macintosh, heb ik hiervoor genoeg aan een gewone router of ligt dit niet zo simpel als ik het hier voorstel :?
Wie heeft hier ervaring mee?

met vriendelijke groet: Ron

ps. versies zijn XP Home edition en mac is OSX 10.2.8
 
Een simpele router zou voldoende moeten zijn, ik raad je alleen niet aan om een "el Cheapo" router te kopen.
Dit kan je soms meer problemen geven dan dat je paar tientjes meer uitgeeft en een wat bekender merk koopt.

Zelf gebruik ik een Linux Router Distro als router. Gewoon draaiend op een oude pc.
 
Internet delen met Linux en Sweex router

Hallo,

Ik wil even reageren op het bericht van Ron. Ik heb thuis een Sweex Broadband Router. Deze wil ik gebruiken voor een klein netwerk met twee Linux-machines, Debian en Fedora 4. Ik wil er ook regelmatig mijn laptop aankoppelen (Windows XP) als ik thuis werk ipv op kantoor.

Bij de Sweex-router werd alleen Windows-software geleverd. Ik wil de internet-verbinding via mijn kabel-modem delen met 3 machines (Easy-abonnement). Momenteel functioneert het geheel nog niet zoals het hoort. Ik wil dat het gaat functioneren als een thuisnetwerk en dat ik met elk van de 3 machines tegelijkertijd het internet op kan. Hoe krijg ik dit werkend zoals het bedoeld is ?

Grtz, erik1961
 
Re: Internet delen met Linux en Sweex router

erik1961 zei:
Hallo,

Ik wil even reageren op het bericht van Ron. Ik heb thuis een Sweex Broadband Router. Deze wil ik gebruiken voor een klein netwerk met twee Linux-machines, Debian en Fedora 4. Ik wil er ook regelmatig mijn laptop aankoppelen (Windows XP) als ik thuis werk ipv op kantoor.

Bij de Sweex-router werd alleen Windows-software geleverd. Ik wil de internet-verbinding via mijn kabel-modem delen met 3 machines (Easy-abonnement). Momenteel functioneert het geheel nog niet zoals het hoort. Ik wil dat het gaat functioneren als een thuisnetwerk en dat ik met elk van de 3 machines tegelijkertijd het internet op kan. Hoe krijg ik dit werkend zoals het bedoeld is ?

Grtz, erik1961
Meegeleverde software bij een router doet eigenlijk niets. De configuratie van een router gaat meestal via een web-pagina in de router zelf. Dus dat het windows-xp only zou zijn is niet erg.

Maar wat jij wilt gaat vrij simpel:
Alle computers op automatisch IP verkrijgen inschakelen (DHCP client op je linux machines), de SWEEX op de WAN poort ook en de LAN kant van je router als DHCP server laten werken, maar dat is denk ik default al zo. Daarna even je kabelmodem uitzetten en weer aanzetten, als die is opgestart de sweex aanzetten. Daarna kun je de PC's aanzetten, die krijgen dan een IP-adres van de router en zouden allemaal automatisch moeten werken naar het internet. Als lokale netwerk gebruik je dus de range die de sweex uitdeelt, maar dat zou allemaal automatisch moeten gaan als je op je linux-machines tenminste niets handmatig hebt ingesteld.
 
Re: Internet delen met Linux en Sweex router

CeeS zei:
erik1961 zei:
Hallo,

Ik wil even reageren op het bericht van Ron. Ik heb thuis een Sweex Broadband Router. Deze wil ik gebruiken voor een klein netwerk met twee Linux-machines, Debian en Fedora 4. Ik wil er ook regelmatig mijn laptop aankoppelen (Windows XP) als ik thuis werk ipv op kantoor.

Maar wat jij wilt gaat vrij simpel:
Alle computers op automatisch IP verkrijgen inschakelen (DHCP client op je linux machines),
Hallo Cees,

Hartstikke bedankt voor het advies. Het aansluiten was inderdaad heel makkelijk. Ik heb nu 3 machines aan mijn kabelmodem via de router met eventueel nog plaats voor een 4e. Alles werkt nu naar behoren.

Groeten, Erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan