• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Debian brengt versie 6.0 'Squeeze' uit

Berichten
9.691
https://tweakers.net/nieuws/72453/debian-brengt-versie-60-squeeze-uit.html zei:
Na een ontwikkeltijd van twee jaar is Debian 6.0 uitgebracht. De Linux-distributie, die codenaam 'Squeeze' draagt, bevat onder andere een preview van Debian GNU/kFreeBSD, waarbij Debian-code gecombineerd wordt met de FreeBSD-kernel.

Debian 6.0 draait op een groot aantal platformen, waaronder 32bit- en 64bit-x86, PowerPC, Sparc, MIPS Intel Itanium en ARM. Ook worden diverse desktopomgevingen ondersteund, zoals KDE 4.4, Gnome 2.30 en Xfce 4.6. Squeeze bevat onder andere OpenOffice.org 3.2.1, Iceweasel 3.5 en Icedove 3.0.11 - versies van respectievelijk Firefox en Thunderbird - en GIMP 2.6.11. Als Linux-kernel is gekozen voor versie 2.6.32, terwijl als bootmanager voor Grub 2 is gekozen.

(...)

Kijk eens aan... :) Ik draai al meer dan een jaar Debian Squeeze naar volle tevredenheid op mijn server. Op naar Debian Wheezy (ja, ik houd van de testing releases).
 
Is jammer dat linux geen goeie ati drivers heeft ati wilt het gewoon niet maken net als nvidia het doet, als dit eens komt wil ik voor me htpc zeker naar debian is gewoon 1 van de beste distro die er is en rete stabiel.

Maarja de ati drivers hebben jammer genoeg geen hardware acceleratie support voor video, nu kan vaapi dit wel aleen is dit niet erg stabiel.
 
Dat is vroeger weleens ander geweest. Jaren geleden had ATI betere Linux-ondersteuning dan Nvidia.
 
Ja precies maar nvidia is gewoon erg goed bezig voor linux community en timmerd ook lekker door met vdpau, ati loopt met dit al 1.5jaar achter.
 
Als Linux-kernel is gekozen voor versie 2.6.32, terwijl als bootmanager voor Grub 2 is gekozen.

Een vrij oude kernelversie. Andere distro's zitten momenteel al 2.6.35, wat met name belangrijk is voor Trimondersteuning bij SSD's.

@Ati: ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Er komt iedere maand een driverupdate en de prestaties worden ook steeds beter. Wellicht niet voldoende voor de spelfanaten onder ons, daar kan ik niet over oordelen, maar voor normaal desktopgebruik ruim voldoende, ook voor de toeters en bellen.
 
Oh doelde niet op 3d gebied dat is gewoon goed, maar de video acceleratie is gewoon beroerd bij ati, alleen mpeg2 acceleratie werkt en en laten de meeste mkv's mpeg4 gebruiken, nu zijn ze gelukkig wel bezig met vaapi die iedergeval 2 dingen al goed doet mpeg2 en vc1.
 
Devil-Strike.net zei:
Oh doelde niet op 3d gebied dat is gewoon goed, maar de video acceleratie is gewoon beroerd bij ati, alleen mpeg2 acceleratie werkt en en laten de meeste mkv's mpeg4 gebruiken, nu zijn ze gelukkig wel bezig met vaapi die iedergeval 2 dingen al goed doet mpeg2 en vc1.

Is dat niet voor een deel ook kaartafhankelijk? Ik doel op de verschillen tussen kaarten uit 4,5,6 series of ouder.
 
Heb de 5450 en die heeft uvd2.2 die zou iedergeval in windows wel mpeg2/avc/vc1/ moeten kunnen doen.

Cedar Radeоn HD 5400 Series UVD 2.2
UVD 2.2The UVD 2.2 features a re-designed local memory interface and enhances the compatibility with MPEG2/H.264/VC-1 videos. However, it was marketed under the same alias as "UVD 2" as the "special core-logic, available in RV770 and RV730 series of GPUs, for hardware decoding of MPEG2, H.264 and VC-1 video with dual-stream decoding". The nature of UVD 2.2 being an incremental update to the UVD 2 can be accounted for this move.
 
Devil-Strike.net zei:
Heb de 5450 en die heeft uvd2+ die zou iedergeval in windows wel mpeg2/avc/vc1/xvid/mpeg4 moeten kunnen doen.

Heb je wel de juiste codecs geinstalleerd? Waarschijnlijk wel natuurlijk, want jij bent op dit gebied ook niet van gisteren. ;)
 
Absoluut, en bepaalde dingen werken ook, alleen net niet wat ik wil, xmbc ziet ook de compiled vaapi en gebruikt die ook, alleen met mpeg2 en dus niet h264/vc1.

Nu kan ik wel een nvidia kaart gaat kopen alleen zit je daar weer tekutten met alsa hdmi config en hwplug onzin.

Maarja dit is niet alleen in debian ook met alle andere linux distro's geven de zelfde euvel.

Maarja debian is gewoon stabiel en niet tot amper vast tekrijgen als je de dingen goed doet.
Met ubuntu al tig keer gehad dat het hangt enzo maar met debian nog geen 1 keer.
 
Terug
Bovenaan