- Berichten
- 566
- Internet
- Ziggo
- Digitale TV
- Ziggo
Van de zomer werd ik gevraagd om columns te schrijven voor Chelloo.nl. Dat kwam mooi uit want eigenlijk was ik nog op zoek naar een medium waar ik mijn toekomstideeën kon spuien. Als ik in bed lig dan ga ik altijd nadenken over de toekomst. In de meeste gevallen ben ik redelijk snel vertrokken maar zo af en toe wil dat niet lukken en dan kan ik uren lang nadenken over een onderwerp. In het vierde column: onze portemonnee.
Als ik de deur uit ga controleer ik altijd drie dingen: smartphone, sleutels en portemonnee. Pas als ik deze drie zaken heb gevoeld vertrek ik. Maar daar gaat denk ik binnen een paar jaar verandering in komen.
De portemonnee is de eerste waarvan ik verwacht dat ik niet meer nodig heb. Wat zit er eigenlijk in mijn portemonnee dat ik zo nodig heb? Op dit moment eigenlijk alleen pasjes. Contant geld heb ik eigenlijk al een hele tijd niet meer bij me, ik pin tegenwoordig alles. Er zijn nog maar een paar plaatsen of situaties waarvan ik weet dat je (nog) niet kunt pinnen en alleen voor die situaties pin ik nog contant geld. De pasjes in mijn portemonnee zijn bankpasjes, een creditcard, een tankpas, een OV-Chipkaart en van die zogenaamde loyalty cards zoals de Airmiles pas.
Ik verwacht dat binnen 2 jaar de eerste pasjes kunnen verhuizen naar mijn mobiele telefoon. De eerste aankondigingen zijn er al, afgelopen week hebben ING & ABN AMRO bekend gemaakt dat in 2013 alle nieuwe bankpasjes standaard voorzien gaan worden van NFC techniek. Met deze techniek wordt het mogelijk om kleine betalingen (tot €25) te doen zonder een PIN code, je hoeft dan alleen je pasje nog maar even tegen het apparaat te houden en je hebt betaald. De handeling is vergelijkbaar met de OV-Chipkaart maar de toegepaste techniek is veiliger. Daarnaast is het gebruik ook beperkt, je kunt het maar twee keer per dag gebruiken, bij de derde keer of bij hogere bedragen zul je je PIN op de betaalterminal in moeten toetsen.
In 2013 kun je in plaats van een NFC bankpas ook je een smartphone met NFC gebruiken. En dergelijke toestellen zijn al een tijdje op de markt, de meest bekende zijn de Samsung Galaxy S III, de HTC One X en de BlackBerry Bold 9900. Er zijn ook al landen waar men deze toestellen al gebruikt voor mobiel betalen, we zijn niet de eerste.
Eigenlijk is mobiel betalen an sich niets nieuws, al in 2007 betaalde ik bij de Albert Heijn in Rotterdam mijn boodschappen met mijn mobiele telefoon via Payter.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7ZmHX2RU99E[/youtube]
Naast betalen waren er ook smartposters, er werd dan een webpagina geopend waar je bepaalde informatie kon zien. En ook waren er leuke combinaties: als je in de Q-Park om de hoek parkeerde dan kreeg je van Albert Heijn de eerste 15 minuten parkeren bij een aankoop van 15 euro of hoger. Deze “coupon” werd bij het afrekenen direct in de telefoon gezet en als je dan op dezelfde dag betaalde bij de Q-Park dan werd deze coupon gebruikt. Helaas was Payter maar een pilot en werd deze na een ruim jaar beëindigd.
Payter was zijn tijd ver vooruit. De techniek, de gebruikers, de winkeliers en vooral de banken waren er nog niet klaar voor. De techniek was te langzaam, de meeste gebruikers zaten nog op simpel Nokia niveau, de winkeliers hadden nog oude betaalterinals en de banken vonden het nog niet veilig genoeg. De meeste van deze bezwaren zijn nu opgelost. Meer dan 50% van Nederland heeft een smartphone en gebruikt apps, er zijn snelle verbindingen mogelijk, veel betaalterminals zijn al voorbereid voor NFC en de banken hebben voldoende vertrouwen in de beveiliging. Kortom, in 2013 kan het beginnen!
Uiteraard zal niet iedereen van de een op de andere dag overgeschakeld worden, dit soort processen duren vaak 10 jaar. En het blijft niet bij alleen betalen, ook de OV-Chipkaart kan dan (eindelijk) in de NFC smartphone. En de pasjes van de bibliotheek, kapper, supermarkt, etc.
Doemdenkers roepen dan altijd “En als je batterij leeg is sta je dan!” maar daar is rekening mee gehouden. De betaalapparaten waar je de telefoon tegen aan drukt stralen ook wat energie uit, net genoeg om het NFC gedeelte te kunnen voorzien. Eigenlijk wordt het dan weer een dom NFC pasje maar het werkt. Zodra de smartphone weer geladen is wordt het pasje gesynchroniseerd en je toestel is weer bijgewerkt.
Helaas is nog maar 2012 en heb ik een iPhone 5 zonder NFC. Maar via wat creativiteit heb ik er zelf wat NFC aan geknutseld; de rode sticker is mijn NFC bankpas voor cashless betalen (van de Rabobank), hiermee betaal ik onder andere in onze bedrijfskantine. En onder mijn hoes zit mijn OV-Chipkaart voor het OV. Zo kan ik toch nog zonder portemonnee de deur uit.
Ik ga weer verder dromen!
@RobertWebbe
Als ik de deur uit ga controleer ik altijd drie dingen: smartphone, sleutels en portemonnee. Pas als ik deze drie zaken heb gevoeld vertrek ik. Maar daar gaat denk ik binnen een paar jaar verandering in komen.
De portemonnee is de eerste waarvan ik verwacht dat ik niet meer nodig heb. Wat zit er eigenlijk in mijn portemonnee dat ik zo nodig heb? Op dit moment eigenlijk alleen pasjes. Contant geld heb ik eigenlijk al een hele tijd niet meer bij me, ik pin tegenwoordig alles. Er zijn nog maar een paar plaatsen of situaties waarvan ik weet dat je (nog) niet kunt pinnen en alleen voor die situaties pin ik nog contant geld. De pasjes in mijn portemonnee zijn bankpasjes, een creditcard, een tankpas, een OV-Chipkaart en van die zogenaamde loyalty cards zoals de Airmiles pas.
Ik verwacht dat binnen 2 jaar de eerste pasjes kunnen verhuizen naar mijn mobiele telefoon. De eerste aankondigingen zijn er al, afgelopen week hebben ING & ABN AMRO bekend gemaakt dat in 2013 alle nieuwe bankpasjes standaard voorzien gaan worden van NFC techniek. Met deze techniek wordt het mogelijk om kleine betalingen (tot €25) te doen zonder een PIN code, je hoeft dan alleen je pasje nog maar even tegen het apparaat te houden en je hebt betaald. De handeling is vergelijkbaar met de OV-Chipkaart maar de toegepaste techniek is veiliger. Daarnaast is het gebruik ook beperkt, je kunt het maar twee keer per dag gebruiken, bij de derde keer of bij hogere bedragen zul je je PIN op de betaalterminal in moeten toetsen.
In 2013 kun je in plaats van een NFC bankpas ook je een smartphone met NFC gebruiken. En dergelijke toestellen zijn al een tijdje op de markt, de meest bekende zijn de Samsung Galaxy S III, de HTC One X en de BlackBerry Bold 9900. Er zijn ook al landen waar men deze toestellen al gebruikt voor mobiel betalen, we zijn niet de eerste.
Eigenlijk is mobiel betalen an sich niets nieuws, al in 2007 betaalde ik bij de Albert Heijn in Rotterdam mijn boodschappen met mijn mobiele telefoon via Payter.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7ZmHX2RU99E[/youtube]
Naast betalen waren er ook smartposters, er werd dan een webpagina geopend waar je bepaalde informatie kon zien. En ook waren er leuke combinaties: als je in de Q-Park om de hoek parkeerde dan kreeg je van Albert Heijn de eerste 15 minuten parkeren bij een aankoop van 15 euro of hoger. Deze “coupon” werd bij het afrekenen direct in de telefoon gezet en als je dan op dezelfde dag betaalde bij de Q-Park dan werd deze coupon gebruikt. Helaas was Payter maar een pilot en werd deze na een ruim jaar beëindigd.
Payter was zijn tijd ver vooruit. De techniek, de gebruikers, de winkeliers en vooral de banken waren er nog niet klaar voor. De techniek was te langzaam, de meeste gebruikers zaten nog op simpel Nokia niveau, de winkeliers hadden nog oude betaalterinals en de banken vonden het nog niet veilig genoeg. De meeste van deze bezwaren zijn nu opgelost. Meer dan 50% van Nederland heeft een smartphone en gebruikt apps, er zijn snelle verbindingen mogelijk, veel betaalterminals zijn al voorbereid voor NFC en de banken hebben voldoende vertrouwen in de beveiliging. Kortom, in 2013 kan het beginnen!
Uiteraard zal niet iedereen van de een op de andere dag overgeschakeld worden, dit soort processen duren vaak 10 jaar. En het blijft niet bij alleen betalen, ook de OV-Chipkaart kan dan (eindelijk) in de NFC smartphone. En de pasjes van de bibliotheek, kapper, supermarkt, etc.
Doemdenkers roepen dan altijd “En als je batterij leeg is sta je dan!” maar daar is rekening mee gehouden. De betaalapparaten waar je de telefoon tegen aan drukt stralen ook wat energie uit, net genoeg om het NFC gedeelte te kunnen voorzien. Eigenlijk wordt het dan weer een dom NFC pasje maar het werkt. Zodra de smartphone weer geladen is wordt het pasje gesynchroniseerd en je toestel is weer bijgewerkt.
Helaas is nog maar 2012 en heb ik een iPhone 5 zonder NFC. Maar via wat creativiteit heb ik er zelf wat NFC aan geknutseld; de rode sticker is mijn NFC bankpas voor cashless betalen (van de Rabobank), hiermee betaal ik onder andere in onze bedrijfskantine. En onder mijn hoes zit mijn OV-Chipkaart voor het OV. Zo kan ik toch nog zonder portemonnee de deur uit.

Ik ga weer verder dromen!
@RobertWebbe

