• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

De toekomst van: Onze auto

Berichten
566
Internet
  1. Ziggo
Digitale TV
  1. Ziggo
De toekomst van... Onze auto
Droom mee met Robert Webbe (@robertwebbe)

Onlangs ben ik gevraagd om columns te schrijven voor Chelloo.nl. Dat kwam mooi uit want eigenlijk was ik nog op zoek naar een medium waar ik mijn toekomstideeën kon spuien. Als ik in bed lig dan ga ik altijd nadenken over de toekomst. In de meeste gevallen ben ik redelijk snel vertrokken maar zo af en toe wil dat niet lukken en dan kan ik uren lang nadenken over een onderwerp. In het tweede column: onze auto.

De toekomst
Om direct maar met de deur in huis te vallen, volgens mij sturen we over 30 jaar zelf niet meer, we worden gestuurd. Om dit mogelijk te maken is er veel techniek mogelijk en een aantal van deze zaken beginnen zich al te manifesteren. Uiteraard zullen deze nog flink door ontwikkeld moeten worden en als het dan zover is zal de mens nog een mentale verandering door moeten maken.

GPS
Al ruim 30 jaar hangen er GPS satellieten in de lucht waar we met een geschikte ontvanger onze locatie mee kunnen bepalen. Echter duurde het nog ruim 20 jaar voordat de TomTommetjes verschenen zoals we deze nu kennen. Ze zijn nauwkeurig genoeg om vandaag de dag onze weg te vinden, het kaartmateriaal wordt ieder jaar beter en beter en ook de software wordt intelligenter.
Maar hoe nauwkeurig is zo'n TomTom nu eigenlijk? In de meeste gevallen heeft een navigatiesysteem een nauwkeurigheid van 5 tot 10 meter. Deze onnauwkeurigheid valt niet zo op omdat de software er vanuit gaan dan we de voorgestelde weg volgen. Pas als we een andere weg kiezen zie je vaak dat de pijl de andere kant uit gaat en enkele seconden later is dit pas hersteld. Met deze relatief grote onnauwkeurigheid kun je nu dus niet zien op welke rijstrook je rijdt. Daar gaat verandering in komen. Over een paar jaar zullen de navigatiesystemen op centimeters nauwkeurig kunnen zijn dankzij o.a. Galileo, het Europese GPS systeem. Daarnaast zal er nog en aanvullend correctiesignaal vanaf het land verstuurd worden en dan hebben we een nauwkeurigheid van 1 centimeter. Auto's weten dan min of meer precies waar ze zijn.

Sensoren
Je kunt een auto niet blind laten rijden. Er kunnen allerlei onverwachte dingen gebeuren en je hebt "ogen" nodig om te zien wat er gebeurd. Dergelijke sensoren bestaan inmiddels al en zitten momenteel in duurdere auto's. Een belangrijke sensor hierin de sensor die de afstand met de voorganger meet. Als er geremd wordt mag er geen botsing ontstaan en deze sensor meet dus continu de afstand met de voorganger. Ik heb bijvoorbeeld in een Toyota Prius gereden waar dit al in zat en in combinatie met de cruisecontrol reed dit heel relaxt. Als de voorganger langzamer ging rijden werd het gas losgelaten en zelfs waar nodig geremd. De afstand tot de voorganger bleef min of meer hetzelfde. Op het moment dat de voorganger weer sneller gaat ging de auto ook sneller tot de maximum ingestelde snelheid weer was bereikt. Deze sensor zal ook reageren als er iets onverwachts voor de auto springt. Ook deze techniek heb ik inmiddels al in een TV commercial gezien, een kind met een driewielertje komt plotseling tussen twee geparkeerde auto's vandaag en de betreffende auto maakt dan een noodstop.

Een tweede sensor is communicatie met de voor- en achterliggers. Iedere auto communiceert met een aantal auto's voor zich en achter zich. Zo communiceert de hele trein op lokaal nivo met elkaar. Als de voorste auto om wat voor reden ineens een noodstop maakt wordt dit direct doorgestuurd naar de auto's achter zich. De reactiesnelheid is lager dan wanneer dit via de afstandssensor wordt waargenomen. Daarnaast kunnen er ook eigenschappen van het voertuig worden verzonden zoals de maximale remvertraging. Als de auto voor je veel sneller kan remmen dan zul je dus een grotere afstand moeten gaan houden bij hogere snelheden. In iedere situatie moet het mogelijk zijn om noodstop te maken zonder te botsen. Voor deze techniek zijn inmiddels al frequenties bepaald, zo zal er door heel Europa dezelfde frequentie gebruikt worden. Ongetwijfeld zullen er multi-protocol en multi-frequentie zenders komen zodat je ook in andere landen kunt rijden.

Een derde sensor die ik inmiddels al heb waargenomen zijn de lijnsensoren. Deze kijkt naar de wegbelijning en als je daar op rijdt geeft deze een signaal af. Het zit nu nog voornamelijk in vrachtwagens. Ik zie dagelijks vrachtwagenchauffeurs langzaam een stukje de vluchtstrook op gaan dus blijkbaar is dit geen overbodige luxe voor deze doelgroep. Je kunt hiermee exact de beschikbare weg markeren.

Traffic Information Center (TIC)
Een ander onderdeel in de toekomst is het traffic information center. Je voertuig communiceert via een snelle mobiele internetverbinding met dit centrale orgaan. Als je weggaat geef je je bestemming in en het TIC geeft je een route. Vervolgens houdt het TIC precies bij waar je bent. En zo weet het TIC precies waar alle voertuigen zijn.

Als we alles nu combineren dan zou je een nieuw type weg kunnen maken. Je zet alleen aan de uiterste buitenkanten nog een lijn en de rest van de weg is de totale breedte. Waarom vaste rijstroken? Daar krijg je alleen maar spoorvorming van. Op basis van de nauwkeurige GPS kunnen we de volle breedte van het asfalt benutten. Als het rustig op de weg is dan zorgt het TIC ervoor dat we lekker de ruimte houden tussen de voertuigen (zowel voor, achter als naast ons). En als het drukker is gaan we dichter op elkaar rijden. In plaats van 3 rijstroken en een vluchtstrook trekken we nu alleen de uiterste lijnen links en rechts op de weg en kunnen we met groot gemak 5 rijstroken breed rijden (houd in gedachten dat je wordt gereden en niet meer zelf stuurt). En als er een auto kapot gaat dan wordt dit doorgegeven aan het TIC. De auto wordt aan de kant gezet (er wordt een mini vluchtstrookje gecreëerd) en de auto ervoor en erna ritsen in en uit. Volgens mij kun de dichtheid dan zo toe laten nemen dat het fileprobleem niet meer bestaat.

Als dit mogelijk zal de vorm van de auto kunnen veranderen. Als je niet meer hoeft te sturen dan heb je tijd om te werken, te lezen, filmpje te kijken, noem maar op. Je zou zelfs de ramen weg kunnen laten zodat je kunt slapen.

Parkeren
En als de auto zelf kan rijden, waarom zou je dan nog in de stad voor de deur willen parkeren? Je kunt er ook voor kiezen om je auto gratis buiten de stad te laten parkeren. Als je precies weet hoe laat je weer vertrekt vraag je je auto om op dat tijdstip weer voor de deur te staan. Mocht je dan toch onverwachts eerder weg willen, dan moet je wachten. En dat zou een reden zijn om toch dichterbij te parkeren.

Prioritering
In het TIC model bestaan ook verschillende kostenmodellen: standaard, snel en economisch.
Bij het standaard model rijdt het voertuig zo zuinig mogelijk.
Bij het snelle model rijdt het voertuig de maximale snelheid.
Bij het economische model is er extra geld te verdienen door aan de kant te gaan voor degenen met een snel model. Iedere keer dat het voertuig even aan de kant en inhoudt betaalt de snelle een kleine bijdrage aan de economische. Zo kan de snelle sneller op zijn bestemming zijn en de economische de kosten van de rit verder drukken.

Bij een snel model kun je instellen dat er bijvoorbeeld een maximum per rit, dag, week of maand is of onbeperkt als je rijk bent. Als het maximum bereikt is, val je vanzelf terug in het standaard model. Als we dit op dit moment zouden toepassen dan denk ik dat je dan zou moeten denken aan 0,05 tot 0,10. Afhankelijk van de tijd en situatie kun je dan een paar euro besparen op je rit en je komt slechts een paar minuten later thuis.
In het geval van het snelle model betaal je dus redelijk wat om op maximum snelheid door de spits te kunnen rijden.


Dit zijn slechts enkele ruwe schetsen van mijn ideeën hoe het er in de toekomst uit zou kunnen zien. Ik sla voor het gemak even de hele verandering over van zelf sturen naar volledig gestuurd worden. Ongetwijfeld zal er een duale periode vooraf gaan en pas als men na jaren overtuigd raakt van de veiligheid en het comfort, dan zal men pas volledig overtuigd zijn. En ik denk dat dat pas over minimaal 30 jaar zal zijn.

Ik ga verder dromen.

Robert Webbe
 
Re: De toekomst van: Onze auto (22 juni)

Robert, weer heel erg bedankt voor een mooie toekomst visie.

Ikzelf zit toch lichtelijk te griezelen bij het idee in een voertuig te zitten zonder het zelf te besturen.

En wat nu als op de snelweg de stroom wegvalt van de verkeersregeling en de belijning bij -20 of zo en de hele meuk komt tot stilstand en niemand heeft meer verwarming in zijn elektrische auto en hoe krijg je al die duizenden auto's weggesleept en waar naar toe haha.

Zoveel voorspellingen, zoveel vragen :)
 
Re: De toekomst van: Onze auto (22 juni)

Is toch al werkelijkheid?

In Nevada mag de Google zelfrijdende auto officieel de weg op.
Mits er twee personen aanwezig zijn in de auto :-\
In Califorië krijgt Google deze toestemming ook maar daar moet eerst nog even een wetje gemaakt worden dat zelfrijdende voertuigen geen datacollectie mogen doen. Ze zijn daar bang dat Google tijdens het rijden alles en iedereen in de gaten gaat houden, in het kader van de privacy mag dit niet.

Laat maar komen! Lijkt me reuze handig. Gewoon intoetsen waar je naar toe wilt en gaan met die kar!
Ik kan door lichamelijke klachten niet meer rijden en mijn vrouw door andere lichamelijke klachten ook niet meer, opeens is je wereldje dan erg klein geworden. Auto staat werkeloos voor de deur, Google setje erin en rijden maar?
 
Mooie column Robert,

De toekomst nadert met rasse schreden.....

https://www.forbes.com/sites/haydnshaughnessy/2012/05/28/self-driving-cars-take-to-the-highways-in-europe

en het Sartre Project: https://www.sartre-project.eu/en/Sidor/default.aspx

Volvo video @Hallered:
https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=41746

[Ja, ik heb bij Volvo gewerkt....:-) ]
 
Lijkt me wel relaxed. Vakantie naar, pak hem beet, Spanje invoeren. Lekker slapen, eten, internetten en dan op de plaatst van bestemming uitstappen. Zou het niet sneller kunnen gaan dan 30 jaar?
 
Robkro zei:
Lijkt me wel relaxed. Vakantie naar, pak hem beet, Spanje invoeren. Lekker slapen, eten, internetten en dan op de plaatst van bestemming uitstappen.

Gedeeltelijk met je eens. Maar dan enkelt tot Ulm en daarna wil ik toch echt wel zelf verder rijden naar Italië. Daar vind ik autorijden te leuk voor. En ik zie een 'zelfrijdende' auto echt niet de Stelviopas en de Gaviapas omhoog rijden :cheesy:.
 
Ik denk inderdaad dat het geen 30 jaar meer duurt.
Zou het daardoor ook veel veiliger worden? Minder kans op menselijke fouten?

Zodra de "bestuurder" op de achterbank mag liggen, ik kan niet zitten, maak ik een kans :D
Maar neem van mij aan, liggen op de achterbank van een rijdende auto is beslist geen pretje!
En afgezien daarvan is het volgens mij niet eens toegestaan, ik doe dit alleen indien hoognodig.
 
Maar zoals RobertWebbe al aangaf, de vorm van de auto kan dan veranderen. Dus in jouw geval met een geschikt bed erin? Nog een voordeel, je kan naar de kroeg en je daarna door je eigen auto laten thuisbrengen. ;)
 
Terug
Bovenaan