• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

De strijd om de HD-kijker lijkt nu echt te zijn begonnen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter AntS
  • Startdatum Startdatum
Berichten
1.012
[UPD] KPN VERGROOT HD-AANBOD VIA GLASVEZEL

De strijd om de HD-kijker lijkt nu echt te zijn begonnen. Nadat eerder deze week CanalDigitaal liet weten uiterlijk eind april het HD-aanbod uit te hebben gebouwd met maar liefst 9 nieuwe HD-kanalen laat nu ook KPN van zich horen. Het HD-aanbod via glasvezel wordt namelijk veel groter.

Waren eerst de HD-kanalen van de publieke omroepen en Discovery HD Showcase beschikbaar is dit aanbod op dit moment al uitgebreid met de zenders NET 5 HD, Veronica HD, Eén HD en KetNet/Canvas HD. En daar blijft het zeker niet bij. Op 1 april wordt SBS 6 HD verwacht in het HD-aanbod van KPN glasvezel. Vanaf 1 mei worden de RTL Nederland zenders RTL4 HD, RTL5 HD, RTL7 HD en RTL8 HD toegevoegd. Tot vandaag konden KPN glasvezel abonnees gratis naar de HD-kanalen Nederland1 HD, Nederland2 HD, Nederland3 HD en Discovery HD Showcase kijken. Vanaf vandaag is het HD-aanbod alleen nog via een extra HD-abonnement bij KPN glasvezel te zien.

Daarmee is KPN de tweede HD-aanbieder in Nederland die aankondigt het gehele aanbod van Nederlandse publieke en commerciële HD-zenders door te gaan geven. CanalDigitaal heeft dit aanbod vrijwel geheel compleet. De satelliettelevisieaanbieder gaat echter voorlopig RTL8 HD nog niet doorgeven. Als reden hiervoor geeft men een nog te beperkt HD-aanbod voor op.

CanalDigitaal zegt wel dat men in de toekomst de optie openhoudt om alsnog RTL8 HD te gaan doorgeven. Dit natuurlijk alles naast Caiway dat als eerste een compleet Nederlands HD-aanbod heeft aangekondigd en het merendeel van de zenders inmiddels al langere tijd doorgeeft.
Grote achterblijver op dit moment is Ziggo, de grootste digitale televisieaanbieder van Nederland. Deze geeft op dit moment alleen de drie Nederlandse publieke HD-kanalen door en nog geen enkele HD-zender van RTL Nederland en SBS Broadcasting. In het standaard abonnement zijn de drie publieke HD-kanalen en Eurosport HD beschikbaar. Via een extra HD-abonnement kan men op dit moment kijken naar de zenders Discovery HD Showcase, National Geographic Channel HD en History HD. Ook rond het HD-aanbod van UPC blijft het op dit moment stil. Het mediabedrijf was als eerste dat een algehele overeenkomst met RTL Nederland sloot met betrekking tot HD-kanalen. Vanaf oktober zijn hierdoor RTL7 HD en RTL8 HD bij UPC beschikbaar.

Op dit moment geeft UPC RTL4 HD en RTL5 HD nog niet door omdat, volgens UPC, het aanbod van native HD uitgezonden programma’s nog te klein is. Er is op dit moment ook nog geen mededeling gedaan over de toevoeging van HD-zenders van SBS Broadcasting. Naast de drie publieke HD-zenders en de eerder genoemde RTL HD-zenders geeft UPC ook nog Discovery HD Showcase, National Geographic Channel HD, Eurosport HD, History HD en MyZen HD door. Voor ontvangst van HD-kanalen is een aanvullend HD-abonnement nodig waarbij wel een HD-kabeldecoder in bruikleen wordt meegeleverd.

UPDATE: Een HD-abonnement bij KPN glasvezel kost 10 euro per maand

Bron: https://www.totaaltv.nl/?action=nieuws&id=2873

Cheers
 
Opvallend of toeval?: de aanbieders die er een bandbreedte verslindend analoog pakket op nahouden (UPC en Ziggo) beginnen achter te lopen op HD gebied, daar waar ze voorheen absolute koplopers waren.
 
Ik ben het met je eens dat het analoge pakket bandbreedte verslindend is en feitelijk niet meer van deze tijd, maar loop je nu in het geval van UPC niet een heel klein beetje vooruit op de zaken?

Er staat toch op de frontpage dat dit kwartaal en het komende kwartaal de resterende Nederlandse commerciële HD zenders ook bij UPC toegevoegd gaan worden? Weliswaar niet via een officieel persbericht, maar je weet hoe dat bij UPC gaat. Als die eind 2e kwartaal allemaal zijn toegevoegd, zie ik niet in hoe ze dan achter zouden lopen. Ja misschien op CDS met haar extra FTA kanalen, maar dat laat ik toch maar even buiten beschouwing.

Blijft natuurlijk wel jouw punt overeind staan. Als HDTV écht een vlucht gaat nemen met de toenemende concurrentie van glasvezel en satteliet, en daar ziet het naar uit, zal op termijn dat analoge pakket wél voor steeds grotere problemen gaan zorgen bij de kabelaars. Tenminste, dat vermoedt ik. Aan de andere kant zou er ook best nog wel eens ruimte over kunnen zijn, gezien de niet officiële roadmap van UPC: eerst alle Nederlandse hoofdzenders in HD, daarna extra HD kanalen toevoegen resulterend in zo'n 25 tot 30 HD kanalen halverwege 2011.

De tijd zal het leren.
 
Arthur29 zei:
Ik ben het met je eens dat het analoge pakket bandbreedte verslindend is en feitelijk niet meer van deze tijd, maar loop je nu in het geval van UPC niet een heel klein beetje vooruit op de zaken?

Er staat toch op de frontpage dat dit kwartaal en het komende kwartaal de resterende Nederlandse commerciële HD zenders ook bij UPC toegevoegd gaan worden? Weliswaar niet via een officieel persbericht, maar je weet hoe dat bij UPC gaat. Als die eind 2e kwartaal allemaal zijn toegevoegd, zie ik niet in hoe ze dan achter zouden lopen. Ja misschien op CDS met haar extra FTA kanalen, maar dat laat ik toch maar even buiten beschouwing.

Blijft natuurlijk wel jouw punt overeind staan. Als HDTV écht een vlucht gaat nemen met de toenemende concurrentie van glasvezel en satteliet, en daar ziet het naar uit, zal op termijn dat analoge pakket wél voor steeds grotere problemen gaan zorgen bij de kabelaars. Tenminste, dat vermoedt ik. Aan de andere kant zou er ook best nog wel eens ruimte over kunnen zijn, gezien de niet officiële roadmap van UPC: eerst alle Nederlandse hoofdzenders in HD, daarna extra HD kanalen toevoegen resulterend in zo'n 25 tot 30 HD kanalen halverwege 2011.

De tijd zal het leren.

Maar als het zo is met het analoge signaal, hoe zit het dan met de verdeling, lijkt mij sterk dat ze alle frequeties in gebruik hebben die ze mogen gebruiken, iets van 108Mhz tot 860Mhz, en als je dit dan om de 8Mhz een stream kan opzetten dan moet het allemaal passen? of zeg ik nu iets heel doms.
 
Devil-Strike.net zei:
Maar als het zo is met het analoge signaal, hoe zit het dan met de verdeling, lijkt mij sterk dat ze alle frequeties in gebruik hebben die ze mogen gebruiken, iets van 108Mhz tot 860Mhz, en als je dit dan om de 8Mhz een stream kan opzetten dan moet het allemaal passen? of zeg ik nu iets heel doms.
Zo uit m'n hoofd zijn er 30 analoge zenders (30x8=240MHz) en ook iets van 30 DVB-C transportstreams (30x8=240MHz). Daarnaast zijn er ook nog een stuk of 6 EuroDOCSIS downstreamkanalen á 8MHz (=48MHz). Dat zou betekenen dat ruwweg 550MHz (afgerond naar boven) van de ~700MHz in gebruik is. Er is nog voldoende bandbreedte, maar houd wel in je achterhoofd dat het niet verstandig is om iedere frequentie te gebruiken (ivm interferentie).
 
De vraag is natuurlijk of UPC niet al eerder met HD zenders komt.
Ze zijn nooit echt sterk geweest in ruim van te voren aankondigen.
Vaak is het meer van het ene op het andere moment.

Maar stel alle HD zenders zouden er komen en meer mensen nemen zo'n abonnament, maar de tuner werkt nog niet foutloos (zoals nu het geval is) dan krijgen ze uiteraard een stortregen aan klachten.

Mijn vermoeden is nog steeds dat men sowieso wacht tot de nieuwe firmware voor de div HD/ DVR tuners worden uitgerold, alvorens zij met een aankondiging komen.
1 mei of 1 april duurt namelijk nog wel even.
Wie weet zijn we dan al helemaal up to date........., maar misschien ook wel niet ;D
Ik zit meer te wachten op een goede update dan dat ik liever de zenders eerder heb dan de concurent.

Maar misschien is dit wel een juiste prikkel richting UPC
 
sylvester(rr) zei:
Zo uit m'n hoofd zijn er 30 analoge zenders (30x8=240MHz) en ook iets van 30 DVB-C transportstreams (30x8=240MHz). Daarnaast zijn er ook nog een stuk of 6 EuroDOCSIS downstreamkanalen á 8MHz (=48MHz). Dat zou betekenen dat ruwweg 550MHz (afgerond naar boven) van de ~700MHz in gebruik is. Er is nog voldoende bandbreedte, maar houd wel in je achterhoofd dat het niet verstandig is om iedere frequentie te gebruiken (ivm interferentie).

En als ze de QAM eens verhogen naar 256? inplaats van 64 zoals nu het geval is, is wel gevoeliger maar dan heb je tog ook weer 10a15Mbit meer per frequentie, of zou dat weer zoveel storingen geven.
 
Gewoon minimaal 5 analoge zenders eraf kegelen. Het is tijd voor vernieuwing en in plaats van 30 zenders is 25 ook nog steeds acceptabel lijkt me.

Stilstand is achteruitgang.
 
Helmaal mee eens. Maar dan wel wat gewilde zenders zodat de analoge-freaks sneller overstappen naar digitaal.
 
Terug
Bovenaan