• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

De gevolgen van het verlies van BREIN

  • Onderwerp starter Onderwerp starter telematicus
  • Startdatum Startdatum
T

telematicus

www.ispam.nl

20 juli 2010


Stichting BREIN heeft gisteren een gevoelige nederlaag in de rechtbank geleden. De vordering dat Ziggo de website The Pirate Bay moet blokkeren is door de voorzieningenrechter afgewezen. Overal tot aan het 8 uur journaal maakte melding van dit nieuws, maar wat zijn de gevolgen van het vonnis?

Allereerst is het zo dat dit een kortgeding was. Dat betekent simpelweg dat de voorzieningenrechter beoordeelt hoe groot de kans is dat in een bodemprocedure de vordering zal worden toegewezen. De uitspraak heeft daarom enkel een voorlopig karakter, zeker nu BREIN ook al een bodemprocedure heeft aangespannen waarbij de rechtbank zich veel meer zal laten voorlichten over de zaak. De rechter(s) die het besluit nemen in de bodemprocedure zijn ook op geen enkele wijze gebonden aan de uitspraak van de voorzieningenrechter. Ook heeft BREIN direct aangekondigd tegen het vonnis in hoger beroep te gaan. Dat betekent dat er – naast de bodemprocedure – door tenminste drie rechters van het Gerechtshof in Den Haag opnieuw naar de zaak in kortgeding zal worden gekeken – terwijl het huidige vonnis door één rechter is gewezen.

Een meer inhoudelijk punt is dat de rechter van mening is dat BREIN de verkeerde partij heeft aangesproken. De auteursrechtenorganisatie stelt dat The Pirate Bay verboden is en nu deze niet voor Nederlandse internetters onbereikbaar is gemaakt, niks anders resteert dan Nederlandse providers aan te spreken om dit verbod te handhaven.

De inbreukmakers zijn echter niet de beheerders van The Pirate Bay, maar de klanten van de providers de website hier voor gebruiken. De rechter is daarom van mening dat de providers, maar de klanten van de providers eerst moeten worden aangesproken. Dit zogenaamde subsidiariteitsbeginsel haalt de rechter uit de parlementaire geschiedenis van het wetsartikel waar BREIN zich op beroept. Stichting BREIN zou dus achter individuele filesharers aan moeten gaan. Dat is iets waarvan BREIN al jarenlang aangeeft niet aan te willen.

Bewijs
Een ander inhoudelijk punt is dat BREIN niet voldoende heeft aangetoond dat Ziggo-abonnees massaal inbreuk maken. BREIN voerde aan dat zij van 325 Nederlandse ip-adressen van filesharers, er totaal 27 procent Ziggo-abonnees zijn. De rechter nam dit om redenen van orde niet aan als bewijs en voegt daaraan toe dat een dergelijk getal ook niets zegt over de mate waarin Ziggo-abonnees zich bezig houden met filesharing. Echter is het ook niet zo dat – zoals Ziggo en XS4ALL hebben gesteld – dat een rechterlijk verbod op doorgifte niet tot de mogelijkheden behoort. Indien aan de subsidiariteitseis is voldaan, dan kan dat weldegelijk.

De vraag is nu wat dit vonnis betekent. Het vonnis zelf heeft niet zoveel betekenis. Er komt een hoger beroep en er loopt een bodemprocedure, waarvan dit vonnis wel een indicatie van de uitkomst geeft. Moreel geeft het vonnis natuurlijk wel een enorme opsteker en de eerste klap is een daalder waard. Daarnaast krijgt BREIN de opdracht van de rechter om achter individuele filesharers aan te gaan. De vraag is of BREIN daar aan wil. Mijn vermoeden is van niet, omdat BREIN daar noch zin noch de middelen voor heeft. Daarnaast was juist het met rust laten van individuele filesharers hetgeen wat BREIN in positieve zin van veel van haar buitenlandse collega’s onderscheidde. Dat beleid nu loslaten betekent ook nog eens dat BREIN de publieke opinie tegen zich krijgt en volksvijand nummer 1 wordt.
 
Hehe mooi nieuws berichtje :)
Nu natuurlijk maar hopen dat brein niet achter "ons" aan gaat want dat kan wel nare gevolgen hebben. Natuurlijk weet ik ook wel hoe ik fysiek een ander ip adres krijg en dan komt brein er niet achter wie ik ben.

Zie hier voor meer info https://www.hide-my-ip.com/
 
inzane19 zei:
Hehe mooi nieuws berichtje :)
Nu natuurlijk maar hopen dat brein niet achter "ons" aan gaat want dat kan wel nare gevolgen hebben. Natuurlijk weet ik ook wel hoe ik fysiek een ander ip adres krijg en dan komt brein er niet achter wie ik ben.

Zie hier voor meer info https://www.hide-my-ip.com/

Denk niet dat dat gaat gebeuren, kost veel teveel geld, tijd en manuren.

Toch wel typisch dat er zoveel speling zit in de uitspraken die er gedaan worden naar
aanleiding van door brainless gevoerde zaken.
Misschien dat rechters eindelijk is de pest krijgen van chickenshit tiny tim, in navolging van
de zaken van upc en eneco, die vaker geen gelijk krijgen dan we mochten hopen.

Maar goed, de tijd zal het leren.
En gesteld dat het ooit verboden wordt, ach wat dan nog, een ieder kan zijn eigen P2P
of domein gebaseerde groep opzetten om tedelen, verdelen en heersen over het eigen
gelijk.
 
BREIN, dat is die stichting die zich voordoet als een autoriteit, correct?

boeie wat hun vinden, ben geen lid van die stichting, ook geen interesse in hun nieuws of nederlagen.
Het is ook niet aan hun om te bepalen wat ik mag doen op het internet of niet. En ik ben blij dat een rechter dit ook vindt.

*shoudertjes omhoog*
 
telematicus zei:
Denk niet dat dat gaat gebeuren, kost veel teveel geld, tijd en manuren.

Toch wel typisch dat er zoveel speling zit in de uitspraken die er gedaan worden naar
aanleiding van door brainless gevoerde zaken.
Misschien dat rechters eindelijk is de pest krijgen van chickenshit tiny tim, in navolging van
de zaken van upc en eneco, die vaker geen gelijk krijgen dan we mochten hopen.

Maar goed, de tijd zal het leren.
En gesteld dat het ooit verboden wordt, ach wat dan nog, een ieder kan zijn eigen P2P
of domein gebaseerde groep opzetten om tedelen, verdelen en heersen over het eigen
gelijk.

Dan nog zolang jij niet upload kan brein niets doen, en aangezien download in de wet staat als legaal, (uitzondering van software) hebben ze geen poot om optestaan.
 
Ze hebben zowiezo niks om op te staan ze willen van alles bereiken maar zien niet in voor de gevolgen van de ISP's die dan ook gaan klagen

Wij als internet gebruikers hebben niks voor niks internet aangevraagd en zijn weleens mensen die downloaden en uploaden

Sommige mensen gebruiken zelfs torrent's en hebben dan niks voor niks 120mbps genomen van UPC
Brein denkt zeker van ooh wij zijn maar dom en uploaden alleen maar nou dan hebben ze het verkeerd
 
Brein bijt weer eens in het stof. Grappig om ze elke keer weer te zien falen.
 
via deze link

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=stichting+brein+en+het++subsidiariteitsbeginsel&btnG=Zoeken&meta=

hoopte ik wat meer uitleg tevinden over het subsidiariteit beginsel.
Wat mij erover duidelijker is geworden is dat het in eerste instantie
gaat over "lagere en hogere "autoriteiten en hun bevoegdheden.

Hoe dit past bij de "autoriteit en bevoegdheden" van brainless ontgaat mij.
Wie weet het juiste antwoordt??
 
VANDAAG:

https://www.anti-piracy.nl/nieuws/bericht.asp?nieuwsberichtid=224

Niettevroeg juichen, het kan erger worden.

BREIN sluit aanpak inbreukmakende gebruikers niet uit
In reactie op vragen uit de pers heeft BREIN aangegeven dat zij de gisteren door de voorzieningenrechter aanbevolen aanpak van individuele gebruikers niet uitsluit. De rechter vond aanpak van gebruikers minder verstrekkend dan het blokkeren van toegang tot een site door access providers, ook al zouden de illegale activiteiten van die site al door de beheerders zelf moeten zijn gestaakt en is de site in Nederland verboden. 'Het is niet logisch om een site te verbieden en als die zich niet aan het verbod houdt, te zeggen dat je dan maar de gebruikers moet aanspreken in plaats van de toegang tot de site te blokkeren', zegt BREIN directeur Tim Kuik.




'Wij geven de voorkeur aan aanpak van superhelers zoals The Pirate Bay maar als de toegang niet wordt geblokkeerd omdat er eerst gebruikers aangepakt moeten worden dan is dat de aangewezen weg', zegt Kuik.




BREIN sluit niet uit dat al met de aanpak van inbreukmakende abonnees van onder andere Ziggo en Xs4all wordt begonnen voordat er uitspraak is in het aangekondigde hoger beroep in kort geding en de eerste instantie van de bodemprocedure.
*****




'We kunnen daar in principe op elk moment mee beginnen en beraden ons daarover. De uitspraak van de voorzieningenrechter geeft echter goede kans op toewijzing van een blokkeringsgebod tegen Ziggo in hoger beroep en daarna ook tegen Xs4all in de bodem. Dat is onze primaire focus,' aldus Kuik.




'Ons doel is de efficiënte en effectieve aanpak van illegaal aanbod door sites die als superheler fungeren. Het gaat erom legaal aanbod een kans te geven. Dat kan alleen als je illegaal aanbod kunt afstoppen, daarvoor is blokkering door access providers van toegang tot sites die zich niet aan de wet houden een absoluut vereiste.'




BREIN the art of protecting the creative

****

Integenstelling tot eerdere bericht dat "men" juist niet de particuliere inbreukmakende
gebruikers zou aanpakken.

Lijken wel een windvaantje, any way the wind blows
 
Ik heb dit al eerder geroepen, iedereen roept maar : " Joepie, Brein heeft verloren!".

Maar in realiteit heeft de rechter gewoon gezegd: " Nee Brein, de ISP's mogen jullie niet aanpakken, ga maar achter eindgebruikers aan...." .

Ik heb deze uitspraak nooit om te juichen gevonden, Brein kan straks met goedkeuring van in ieder geval deze rechter een heksenjacht ontketenen.
Als de ISP's hadden moeten blokkeren, was iedereen er binnen de kortste keren achter hoe je dat kunt omzeilen. Nu wordt het een ander verhaal.
 
Terug
Bovenaan