• Let op: Dit is het archief van het Provider Forum. De berichten die je hier ziet zijn gedateerd en er kan niet meer op worden gereageerd.

Data verbruik verdubbeld ná blokkade

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Cmore77

Mijn vriendin is sinds april klant bij Ziggo en heeft een Heeel Veel Abo met 2GB data. de eerste 5 maanden was haar dataverbruik max. 150MB per maand. Nu heeft ze sinds sept. een nieuwe telefoon (Samsung ipv iPhone). Blijkbaar is haar dataverbruik in oktober geëxplodeerd, mede dankzij Netflix wat weer vreemd is want thuisgebruikt ze altijd WIFI, foon laat wifi logo zien en buiten de deur kijkt ze nooit Netflix. Enfin, kosten buiten bundel bedroegen dus 190 euro.

Nu het gekke: Op 29 okt. om 11 uur 's morgen ontvangt ze een mail dat haar nummer geblokkeerd is om te voorkomen dat haar kosten te hoog worden. We kijken 's middags in Ziggo Verbruik op de website en zien een extra verbruik van 190 euro, gegevens bijgewerkt tm 15:16 uur. Vanmorgen kijk ik weer, zie ik tot mijn verbazing dat het extra verbruik 390 euro :cry: bedraagt, gegevens bijgewerkt tot 9:20 uur. Mijn vriendin heeft na de mail de telefoon nog amper aangeraakt! Gebeld met Hoogverbruik helpdesk, gaven ze aan dat waarschijnlijk op het moment dat ze het alarm ontvangen en het moment van blokkade nog 200 euro (!) extra data is verbruikt. Het alarm was ontvangen met een extra verbruik van 190 euro. Ik kan dit dus op geen enkele manier checken nu.

Ik weet dat het verbruik bijhouden je eigen verantwoordelijkheid is, maar in deze stappen klopt toch ook ergens iets niet. Ik mag toch verwachten dat als ik een mail krijg om 11 uur 's morgens met het bericht dat het nummer is geblokkeerd, dat er dan ook geen extra kosten meer volgen, temeer omdat het verbruik tm 3 uur 's middags is bijgewerkt. Hoe kan dit? Die vertraging in communicatie tussen het moment van alarmering en blokkeren van het nummer kost nu nog eens 200 euro extra! Iemand vergelijkbare ervaringen?
 
Dataverbruik wordt vaak niet helemaal real-time gemonitord en zie je dus vaak met enige uren vertraging verschijnen in je overzicht (Vaak pas na het beëindigen van een sessie, dus zodra er weer WiFi verbinding is). Heb je al op de telefoon zelf gekeken naar het dataverbruik? Dit kan je bij de instellingen zien (instellingen, gegevensverbruik).
Hier kan je overigens ook een limiet instellen zodat je ook niet over je datalimiet heen kan.
Overigens:

Volgens deze pagina heb je maar een datalimiet van 1Gbyte:

https://www.ziggo.nl/tarieven/mobiel

Volgens deze pagina zou het gebruik van data buiten de bundel 0,10 euro per MB moeten zijn. Met een rekening van 390 euro is er dus nog 3,9Gbyte aan dat buiten de bundel verstookt!
 
Ik heb een zelfde soort probleem.
Mijn data is 825 MB over de limiet.(daar wist ik van) en daar heb ik een rekening over van 180 euro.
Nu heb ik ff gekeken wat er gerekend wordt voor de data die buiten de bundel is. Dat is 10ct per MB. Nu kom in dan op 82,50 euro.
Het vreemde is dat ik totaal geen sms heb gekregen dat ik op 80% van mijn bundel zit en zelfs geen sms dat ik 100% verbruikt had.

Ook is mijn nummer niet geblokkeerd. alleen een sms dat het bellen naar 090Xnummers en buitenland nummers zijn geblokeerd.
Ik vind dit erg vreemd.
 
Je moet niet akkoord gaan met die extra kosten, bovendien zou ik van Ziggo een bewijs willen zien van de kosten van het dataverbruik tot het bericht van het blokkeren.
Wanneer in het bericht alleen staat dat het is geblokkeerd dan lijkt me het tijdstip van dat bericht het moment van blokkeren, dat het daarna nog uren duurt voordat het werkelijk gebeurt is dan voor rekening van Ziggo.
Verder zou ik direct Netflix van de telefoon verwijderen voordat je precies weet wat de oorzaak is van het hoog verbruik.
Misschien als je wifi signaal niet sterk genoeg is dat het mobiele het dan weer overneemt zonder het te merken.
Je kunt wel kijken in de telefoon naar het dataverbruik maar volgens mij ziet die geen verschil tussen wifi en mobiel dataverbruik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Datalimiet is 2GB samen met 600 mins, ik denk dat de abo's misschien vernieuwd zijn met max 1GB data.

Ik heb gisteren inderdaad gekeken naar het verbruik op de telefoon, dat was hoog (ettelijke giegs, precies weet ik het niet meer), vooral door Netflix.

Als ik uitga van 10 cent per mb, dan zou de overschrijding 3,92GB moeten zijn, daarbovenop de 2 GB van de bundel, totaal dus 5,92GB :cry:. Ik weet zeker dat de telefoon dat niet weergaf. Straks ff checken.

Ettelijk uren vertraging in de Registratie begrijp ik, maar het gaat hier om bijna 22 uur (11 uur 29 okt - 9 uur 30 okt) tussen het moment van de mail/blokkade en de huidige stand...

@mschatens, als je die sms niet hebt gekregen (dat kan Ziggo checken) dan kan kun je mss korting krijgen op je factuur. Het proberen waard...de blokkkade gaar er ook niet op als je 100% verbruikt hebt, maar meer. Wat dan precies de maatstaf is voor de alarmering zou ik ook niet weten...
 
@Bovengroninger, details over verbruik zie ik pas als ik de factuur krijg, dus over 2 weken. Heb nu wel de bel blokkade kunnen opheffen, maar blokkade op data blijft totdat de factuur betaald is.

Wifi heb ik gecheckt met de telefoon op de slaapkamer en in de tuin (want daar kijk je Netflix dan), overal goed ontvangst...tis me verder een raadsel...

overigens heb ik screenshots gemaakt van het verbruik op 29 okt na blokkade en vandaag...maar ik weet niet hoe ik die hier kan invoegen...
 
Netflix wifi gebruik:
Video's zijn via Netflix vaak beschikbaar in zeer hoge kwaliteit. Het dataverbruik kan dan zeer hoog oplopen. De app voor mobiele apparaten heeft daarvoor een zeer belangrijke instelling waarmee je aangeeft dat films alleen via wifi (ook hotspot) afgespeeld mogen worden.
Via het menu vind je Instellingen. Plaats naast Afspelen - Alleen via Wi-fi een vinkje. De push-meldingen waarmee je bericht krijgt over nieuwe toegevoegde films en series, kun je hier ook uitschakelen. Dit scheelt in de batterijduur van je toestel.
 
Bedankt voor de tip. Net weer eens het verbruik buiten bundel gecheckt op internet. Tot mijn verbazing is de teller weer gedaald, het bedrag is nu 194 euro bovenop de abo kosten.
De teller op de telefoon bedraag 3,94GB dus nu zal het wel kloppen...echt veel vertrouwen heb ik niet meer in de verbruiksteller van Ziggo. Des te meer reden om het zelf te blijven checken...
 
Altijd bezwaar maken. Zeker als je geen SMS hebt gekregen voor 80% etc.

Ik heb bij Vodafone 180 euro aan kosten kwijtgescholden gekregen voor data die ik echt verbruikt had buiten bundel (ontken ik ook niet) omdat dataverbruik meter Vodafone niet werkte en SMS bij 50%, 80% en 100% inderdaad niet verstuurd was.

Dus zeker als je die SMS niet ontvangen hebt: bezwaar maken.

Overigens had ik 3,9 Gigabyte verstookt vanwege verkeerde setting van de IFTTT app die plots al mijn foto's over 4G ging synchen ipv te wachten op Wifi.

Tip: installeer een dataverkeer meet app. Doe ik sindsdien ook (Dataman Pro op iOS, geen idee pf die er ook voor Android is). Niet alleen kun je het dan zelf in de gaten houden, je kunt ook de factuur controleren.

Heb zelf overigens Vodafone, geen Ziggo.
 
In Android zit zowel een wifi als een "G"-meter ingebouwd en is bij mij nagenoeg in overeenstemming met Simyo verbruik (in mijn Simyo en rekening!).
Je kunt er eigen waarschuwingen en limieten instellen ("gegevensgebruik" heet dat bij "instellingen").
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan